Friday, May 14, 2010

Anak Pintar..Sape nk?Meh Baca...

Tipu la kalo ada yang cakap xnk anak yg pintar..mustahil sungguh..setiap yg inginkan anak pasti juga inginkan anak itu dikurniakan dgn akal yg pintar..selain mahukan anak menajdi insan soleh dan akhlak mulia..xcukup dgn itu, mahukan juga dikurniakan dengan rupa paras yg comel..siang malam pasti dititipkan doa pada Yang Memberi..aku juga begitu...

nk daptkan anak pintar bukan semudah petik jari, atau bukan sekadar bg makan yg ckup, bukan juga sekadar bg kasih syg yg ckup..mmg itu semua penting tp bgaimana cara yg betul untuk bg itu semua...aku terpanggil utk share kt cni..seme info aku petik dr hasil pembcaan dan majalah dan buku yg dibeli..aku mmg pantang bila nmpk tajuk ANK PINTAR, pasti hati tertarik..

1. Pemakanan

Ikut hati dan selera, mcm2 nk makan..tmbah2 bila dh hilang morning sickness..asal terlintas kt kepala jer terasa nk..blh, tiada siapa nk larang..selera org mengandung ni kalo disekat2 bhya..tp apa yg nk ditekankan kt cni adalah jenis2 makanan yg terplih..utk ibu2, amalkan makan ksimis, kurma, minum susu dan vitamin yg mencukupi..

untuk menggalakkan perkembangan minda anak, kerapkan makan tomato, brokoli, bayam dan batang saderi.
utk lebih memudahkan, apa yg sy buat adalah belikan kismis dalam botol dan letak di opis so that bila rasa nk mengunyah, blh makan kismis tu daripada dok makan bende yg asam..

2. Amalan seharian

Amalan seharian ni bnyk skit..almaklum la amalan ni yg plaing bnyk menyumbang ke arah mendapatkan ank pintar..menurut pengalaman ibu2 yg aku bc dalam majalah PA&Ma, sentiasa la lakukan ransangan pd ank dalam kandungan..malah jadikan rutin harian sehingga bayi dilahirkan..
menurut pakar, bayi dalam kandungan didapati lebih responsif terhadap suara lelaki daripada suara wanita..jadi pastikan suami2 anda tahu tentang ini dan berusaha la secara bersama utk melibatkan diri dalam aktiviti ransangan ank..
Ada beberapa cara utk meransang dan bercakap2 dgn si anak dalam kandungan, antaranya:
  • bacakan surah al fatihah, muqqaddam, nombor digit hingga angka 10 dm BM n BI termasuk abjad A-Z sambil mengusap perut *jadi siapa kata anda kene tunggu anak lahir baru nk belikan buku bacaan...*
  • membaca dan memperdengarkan surah Al Quran setiap hari...didapati bahawa bcaan yg sama dan berulang2 semasa dlm kandungan blh membuatkan bayi anda mengenali irama yg sama jika dimainkab semula semasa berusia 12 bulan*alhamdulillah sy diberikan peluang dan ruang utk melakukannya, masih berbaki 15 juz utk dihabiskan..*
  • luangkan 5-10 min setiap untuk berbual2 dgn anak..cerita la apa shja dgn bayi kerana pada minggu ke 20-24 bayi mula memberikan tindak balas yg kuat pada bunyi..jadi bayi sudah blh mendengar suara ibu..ambil la peluang ini utk jalinkan bonding yg lebih rapat dgn bayi anda...
3. Jaga emosi

Anak yg pintar bukan shj pintar IQ tp berjaya EQnya..jadi pastikan si ibu tidak terganggu emosinya semasa mengandung kerana gangguan emosi ibu blh mempengaruhi ransangan otak bayi..tekanan ibu hamil blh mengurangkan IQ si anak. peringatan ini untuk sy jugak sbb kerja2 di pej, karenah pelajar2 mmg selalu memberi tekanan kepada sy..

Didik anak untuk jadi pintar bukan satu tugas yg senang..perlu konsisten dan kesabaran..dan tidak berhenti setelah anak itu lahir ke dunia..usaha tetap perlu diteruskan..
Antara kaedah yg blh dipraktikkan si ibu setelah anak lahir:

  • sambil menyusukan anak, ajarkan ABC, 123 dan muqaddam..
  • sentiasa berbual dgn sebutan yg betul dan elakkan bercakap pelat dgn anak, teruskan bercakap walaupun anak tidak memahami apa yg ditutrkan
  • apabila anak mula belajar utk bercakap, ajarkan menyebut nama Allah *nama2 dlm asma al husna, ajar secara berperingkat, sebutkan setiap benda yang dia nmpk contohnya anggota badan, makanan dan apa shja objek di dalam rumah..*

sy cadangkan buku ini utk dimiliki...

Kata orang, pendidikan bermula dr rumah...dan seawal dari alam rahim..semoga dgn sedikit info untuk dikongsi di sini dapat menjadikan kita sbgai guru pertama untuk anak2..dan sebarang tmbahan info adalah dialu2kan kerana sy mmg suka dptkan pengalman2 org sebgai panduan..

8 comments:

a said...

ibu macam ni la yang kita nak, anak dalam kandungan lagi..dah menuntut ilmu macam-macam. semua yg disenaraikan sangatlah baik.

1 benda yang hubby akak belikan,CD surah2 untuk ibu mengandung..takde masa sangat nak dengar,the best thing..pasang dalam keter,dgn dalam bilik tido. nak tido tu, pasang CD.

moga diberi kekuatan untuk buat amalan2 itu..ameen.

ღnFashyaღ said...

good info kak yana :)

MasterChef said...

k.ida:erm seme org cadangkan pasang cd lagu..mmg berbaloi2..thnaks ya k.ida for sharing

fashya:hehhe blh la amik mane2 yg berkenan buat amalan ngn husna

zul said...

petua Hj Fadzilah KAmsah, baca surah alfatihah, Ayat Kursi dan alam nashrah... then tiup pada perut,... biler dah lahir tiup pada ubun2 waktu anak menyusu... anak akan lebih dengar kata...

nurul aziyana said...

zul:yeke zul..erm bgus2..thanks for sharing..satu lg nk ank dengr kata, hari ke7 ckur kepala smpai botak..

[ Hanie ] said...

tq aziyana! sgt berguna info dan tips ni ;)

NURUL AIN said...

good info:)
saya nak share artikel ni kat blog saya eh:)) saya link kan sekali blog kamu di blog saya. btw,thanks a lot 4 the info.

em...kalau ibu banyak menangis masa preggy...camne ek??macam mudah sensitif dan tak dpt kawal air mata dr terkeluar.hehe.

azzra said...

saya share kat my bloh yer