Monday, February 7, 2011

Penggalak Susu

Lama sudah tidak bercerita ttg perjalanan penyusuan aku..banyak bende sebenarnya nk berkongsi di sini ttgnya tp selalu tertunda..alhamdulillah setakat hari ini Allah masih melimpahkan rezeki buat Husna untuk menikmati susu ibu..

Aku masih pengepam tegar sehingga kini..setiap hari ke pejabat bahu kiri dan kanan penuh dgn galasan beg..tak cukup dgn itu, tgn pula mengambil peranan..dh mcm rupa salesgirl pun ade..handbag, bag laptop, cooler bag, itu lah nyawa aku..itu blum cmpur beg bju n beg susu Husna lg..pendek kata turun dr rumah sarat dgn bag..aku pikul Husna, suami pikul segala beg..nasib baik BS Husna tinggal di tingkat bawah jer..

Pg2 aku akan bgn jam 5.30 paling awal, 30 min untuk mengepam..sesi ni adalah wajib sbb malam aku xpam..biasanya akan dapat paling banyk 12oz..Di opis pula sesi mengepam berlansung 2 kali shja..dlm jam 10pg dan jam 3 ptg..septtnya setiap 3 jam tp itu jer masa yg aku ada utk mengepam..dan hasil pd waktu2 ni biasanya akan dapat 5 oz setiap sesi.paling banyak 8 oz..Husna hanya minum 9oz dr waktu hantar hingga waktu dia diambil jam 5ptg..jd lebihan stok Husna mmg banyak setiap hari..skrg ni aku dh pening mane nk sumbat lg susu2 tu..nk beli DF duit bulan ni mcm dh banyak pakai..adoi

Aisey panjang pulak story..lari tajuk pulak..ok sudah2 berbalik pd tajuk..aku nk share penggalak susu yg serasi ngn badan aku..nk kata bende2 ni banyakkan susu xjugak tp serius wa cakap, ianya telah me'maintain'kan production susu aku..dgn kata mudahnya, susu sentiasa ada, dan tidak pernah berkurang...ok ni antara yg aku dok makan dan suka makan:

satu pack ni xsampai seminggu..time lapar ke kenyang ke inilah kudapan paling lazat bg aku..cracker cheese+jem strawberry..sedap woo..murah pulak tu..aku akan angkt 2 pack stiap kali shopping


air longan + kurma yg diperkenalkan oleh ahli group Kump Ibu Menyusu di FB..sejak berkenalan dgn air ni trus aku tangkap cintan.mmg sedap sehingga ke titisan terakhir la..hasil mmg lebih dr biasa kalo pekena setin ni..yg ni pun aku angkt 2-3 tin kalo beli..kalo ikutkan nk angkut jer smua.tp sabar masih menguasai..


yg ni adalah supplement wajib aku..vit nutrilite keluaran amway..tiap pg lepas pam susu, aku akan minum segelas air campur ngn serbuk protein tu..lepas makan cracker cheese tu aku telan sebiji bio c plus dan sebiji calcium magnesium..vit calcium ni ade campuran alfalfa..so xperlu amik alfalfa dh..bila aku ckup makan vit2 ni, susu akan jd pekat..bila aku skip aku noticed susu mcm cair ckit..jd aku buat andaian mungkin Husna minum skit sbb susu tu pekat (kaya dgn lemak) so dia dh kenyang dgn kuantiti yg aku bekalkan tu..

Makan banyak juga berkesan untuk aku..bila aku amik makann dlm kuantiti yg banyak, susu akan banyak..pg jer kalo bekpes aku tibai 2 keping roti canai..xcukup 2 keping, aku tmbah lg sepinggan nasi @ mee plus air milo segelas..nasib baik berat skrg masih berat asal sebelum preggy..

si kecik ni adlh penggalak susu aku yg paling utama dan paling penting..bila bersama dgnnya, aku lebih suka direct feeding..melainkan bila dia strt enjin amukan kuasa kudanya bila nk tido..terpkasa panaskan ebm bila dia menolak suapan yg original..direct feeding akan merangsang penghasilan susu yg lebih efektif, sbb itu seboleh2nya aku mahu lebihkan direct feeding dgn husna..

Setakat ni itu adalah antara penggalak susu yg paling berkesan untuk aku..alhamdulillah syukur sngt dgn rezeki Allah yg satu ni..pd yg nk cuba, blh la cuba apa yg aku makan ni..mane tau berkesan juga untuk kalian..

Bekalan Husna

Bukan untuk menunjuk..tp aku ingin sekali menjadi pendorong untuk ibu2 di luar sana untuk menyusukan anak dgn susu dr badan sendiri..biar susah, biar remeh tp itu la kepuasan seorang ibu..*abaikan pemandangan yg tidak cantik dlm petiku ini..huhuhuh*

16 comments:

Unknown said...

wahhh byknya susu

Abuya Hayat said...

susu ibu adalah terbaik... kedua adalah susu kambing... (something that i read somewhere)

Legally Pink said...

Alhamdulillah, byk stock susu utk anak you. Booster kita pulak ialah chocolate, boleh makan berduyun2 dlm sehari. Cadbury bar yg besar boleh lesap dlm sehari setengah je. Anyway, I wish i boleh ada stock EBM sebanyak u tapi so far hanya ada 30 ke 50 oz frozen EBM pada setiap masa sbb pump 3x sehari je. Baby kita minum 15 ke 18 oz bila kita keje. Hehe. Anyway, teruskan usaha murni tu!

nurul aziyana said...

pupleyellow:alhamdulillah, kurniaan Allah

abuya hayat:stuju 200%!! mmg terbaik dunia

pinkgremlin:choc pun yer jugak tp doc xkasik sy makn sbb katanya anak resdung xsesuai mak mkn choc..p kdng2 rembat jugk..hehhe..waa banyak anak minum..i wish ank sy pun minum makin byk nnt sbb rase cm xergerak jer stok tu

CaHaYa^KetEnaNGan said...

hehehe..nak comment gak..makin chumel husna..geramnya..apa pasal susunan bersepah tu..husband tak kemas ke? hehehe..gurau je..nurul makan longan + kurma sama saje kuantiti susu..yg penting minum air banyak kan..baru dpt susu banyak..btul tak???

xeea said...

husna minum 9 oz je? haih. bertuahnye ibu dia. kite ni, tiap hari nak kena struggle dapatkan 18 oz. itupun kais hari ni, pakai besok. huu

satu lagi, boleh try biskut jacobs oatmeal. macam2 perisa pun ade sekarang ni.

FAD RMLN said...

suka air longan tu. sedap. xpernah merasa ebm banyak mcm tu.

Ainul Mustafa said...

bestnyerrr tgk stok ebm utk husna..stok arreessa takde.pump hari ni utk esok.huhuhhu tp alhamdulillah cukup ")

fizz said...

alhamdulillah seronok je baca perjalanan susu utk husna. die pon minum sikit je... dpt la yana simpan stok kan. kite dpt simpan 10botol pon dh amazing gila haha. yg penting baby suka!!!!!!

nanonano said...

beskut tu mcm sedap..nk cari ar nanti..
hehehe air tin tu xske manis sgt..
trus saket tekak..huhu

nurul aziyana said...

nurulhahaha mmg bersepah pun stok susu tu..main sumbat jr..huaaahaaa..minum air pun mmg bnyakkan susu jugak

xeea:stkt ni bnyk tu la xeea die minum..malam dh direct..jacobs oatmeal pun suka juga makan

fad: best kan air tu..walau pun manis tp masih sngt suka

ainul:asal cukup utk anak itu sudah memadai..yg penting CUKUP..xkira banyak maner pun hasil dapat

fiza:xper fiza yg penting kita kene semangat utk bf..xkira braper dpt pun

na:mmg sodap..stok xpernah putus biskut tu..xsuka ek air tu..kalo manis sngt blh tmbah air

Suzie said...

mcm mana nurul panaskan susu ya?beli warmer or panaskan cara yg letak air panas dlm bowl lps tu letak pack susu bagi terendam dlm tu?

nurul aziyana said...

suzie:sy panaskan guna air panas biasa jer..mula2 alirkan bawah air paip sekejap then masuk dlm air panas..dalam 5 min mcm tu,rase suhu ok angkat la..tp kt BS belikan warmer nk mudahkan dia..kalo letak dlm storage liner tu kene pindah masuk btol dlu baru blh panaskan

Suzie said...

TQ for info,lupa nak bgtau instead beli air red dates+longan dlm yg manis tu cuba nurul cari brand incomix red dates plus longan,dia dlm sachet n 1 bungkus tu ada 20 sachet...rasa pun tak manis sgt,just bancuh dgn air panas

Nurul Aziyana@Ummu Husna said...

suzie:oyeke..ader jugak dlm sachet ek..terima kasih for the info yer

Anonymous said...

(something i read somewhere too).. saya ada trbaca which xbrp elok n efektif sgt susu if kita simpan dalam freezer kat tepi bahagian pintu freezer tu sbb tahap sejuk nye xsampai mcm tahap beku kat bhgn dlm freezer bcoz if kita buka tutup pintu freezer tu nnti lebih trdedah pada udara.. something like that la..