Monday, May 30, 2011

Apple Pie: Kudapan Hujung Minggu

Mengapa hujung minggu?
Pekerja dari jam 8-5 mcm aku ni sesuai buat semua tu hujung minggu je la..org lain mungkin boleh bersengkang mata nk buat malam2 time anak dh tido tp tidak pd aku..masa tidur adalah amat penting..heeeee

Jadi aku namakannya kudapan hujung minggu. Sbb merasa buat hanya pd waktu tersebut shja.
Sebenarnya dr mnggu lepas lg aku dh berkira2 nk buat tp xsempat punya pasal terpostpone ke minggu ini..akhirnya berjaya buat :)

Nasib baik Husna memberikan kerjasama yg baik sewaktu aku memulakan projek ni..die tidur sampai 2 jam..siap je doh aku dia bangun..pandai timingnya..kalau tak maunya berjam2 nk buat...tp disebabkan doh tu kene dok dlm peti 30min sblm canai, masa nk canai tu berperang la jugak ngn budak kecik tu sbb dia main langgar je maknya tgh mencanai..sabau je la..

Ok presenting..


apple pie in the house...


Respi aku ceduk dari sini dgn sedikit pengubahsuaian..
untuk inti, Epal aku guna 4 bji je. Untuk doh pulak, Tepung gandum aku ganti ngan tepung bluekey. Gula pun aku letak kurang takut manis sngt.


intinya


dohnya (perlu disimpan dlm peti ais 30 min sblm mencanai

bentuknya mcm ni sebelum kite bakooo pd suhu 175 selama 30 min

Rasanya, boleh tahan juga :) Hubby kata sedap tp aku rasa cm tebal sngt kot buat pie crust tu..next time kalau nk buat guna je pastry yg dh siap jenama kawan tu, lg crunchy.


interprem ckit..ini budak yg dok langgar maknya..nasib baik doh tu tak penyek

10 comments:

nanonano said...

bijok ah
bg na nk buat mnde ni cm cerewet sket,
so ombakkkkk tuk yana sbb rajen buat mnde ni,
ekekkeke :p

mun said...

sedapnya yana...mun kalau remeh2 nie malas sikit.hehehhee

CaHaYa^KetEnaNGan said...

rajinnya ummi husna
btul cakap na
kalau nurul pun macam leceh je kan!!
apapun hepikan husna ada ummi yang rajin :-)

antalya said...

wahh siap selang seli doh ala2 gaya tikar tu.hebat lah yana

yana lyana said...

ehem.ada juga yg try resepi i ni ye..
alhamdulilah berjaya..hehe..

:)

Nurul aziyana said...

nano:haahhaha dpt ombak ah bes2..eleh die pun rajin gok

mun:mula2 ingt cm remeh gak tu yg carik resepi paling xbnyk step..ikutkan diri ni malas jugk tp jumpa resepi ni cm senang :) try ar

nurul:doh tu cm lebih kurang same je nk buat cheese tart..dan yg toping atas tu senang je nk buat..

yun: hahahha bes woo buat tikar tu

butterflyana: hihihi alamak tuan punya resepi dtg menjengah la..malu i..btw terima kasih ye tempek resepi yg senang

AnaLyana said...

sedapnyaaaaa apple pie...

yana : ana taruk dani dalam tu masa umur dia setahun..:)

KAK RAINBOW said...

yana kenapa rajin sangat? wow daku jeles lah tgk org rajin2 mencuba pelbagai resipi tak boleh jadi nak try juga tapi malas macam mana tu? hehe

Nurul aziyana said...

nurul:hahah ni malas jugka ni..org lain tiap2 minggu ade je dibuatnya..pie ni pun terhasil atas dasar jeles..kwang2 jahat tol..jeles org lain asik baking jerk..

Adila Khairy said...

mcm nak beli walker jugak la, nnt buleh bawak safiyyah pegi dapur.. dia tu asyik merengek je kalau tinggal.. hehehe yana beli kat mana ni??