Tuesday, November 29, 2011

Geng Jowo

Hampir 7 tahun menetap di Johor cukup buatkan aku begitu suka dengan masakan Johor. Sampai sekarang pun, sesekali teringat ikan keli lemak cili padi putih, nasi ambeng, soto dan termasuklah tempe buat aku telan air liur berkali2..tu belum sengaja imagine, barangkali kalah orang yang mengidam..

Senang cerita, aku suka semua masakan johor. Masuk dengan selera tekak aku. Sampaikan kuih lopez pun aku masih suka yang made in johor. made in tempat lain tak berapa nak best. Di johor jugak la aku belajar makan goreng pisang cicah sambal kicap. Aduh, makin ditulis, makin terasa anak tekak nk makan semua tu. Indahnya kalau berada di Johor sekarang. Waduh waduh

Wiken baru ni aku beli tempe. Nk cuba goreng sendiri ala2 org johor goreng. Goreng bersalut rempah. Ceduk resepi Mat Gebu. Sangat senang nk buatnya. Cicah dengan sambal kicap. Wallah..Waktu belajar dulu tiap kali beli makanan lunch tempe goreng plus sambal kicap adalah menu wajib aku. Suke bebenor.

resepi boleh google kt blog mat gebu

 Ok balik pd tajuk.  Sape geng jowo yang aku maksudkan? ini ha...


Xsangka si kecik ni suke bebenor dengan tempe. Boleh dia balun tempe je, nasi tolak tepi. Macam makan biskut pun ada gayanya. Agaknya sbb rase rempah tu bez kot. Hoyea aku ade geng sbb hubby mmg xsuka tempe. Muah muah muah sayang kamu la Husna...Tapi hasilnya poo poo nye keras weih, kesian ank aku tu meneran..hiihihihihi ops!!

suap je ngap..abaikan bakul kain kt belakang tu..mainan husna mmg bersepah2 :)

 *** rindu nk jejak batu pahat






5 comments:

nanonano said...

sedap kan mkn gtu je, hehe mika pun ske, dia ckp kopok :p

sharEna said...

ok husna bleh geng jawo ngn anT sekali yerp..hehehe

kt jhr pisang goreng mmg cicah sambal kicap. mase study kt matrix dah pelik sbb kt perak pakai sos. x best lansong huhuh

Aishah Rahim said...

Eh, Yana pernah stay Johor ek? Kat mana? Belajar ke memang family stay sini?

Goreng pisang memang kena cicah dengan sambal kicap tu. Kalau takde, memang tak kick. Hehehe.

Nurul aziyana said...

nano:agaknya klo husna pandai cakap emsti die kater biskut..hikhik

ena:ok set..bile nk makan soto aunty neh..heheheh..tu la pestaim makan goreng pisnag cicah smbal kicap kt jhr la sbb kt ganu cicah sos..rupanya memang best jugak..nak2 kalo makan ketuk ubi..pergh sedapnyer

aishah:hehehehe pernah jadik org jhr sekajap..belajar kt uthm batu pahat..

antalya said...

terliur la pulakkk