Wednesday, December 14, 2011

Daging salai masak lemak cili padi + Ikan bakar tom yam

Blog aku ni ada bau-bau macam blog masakan tak? Asyik2 la dok post psl msakan..Aku memang ada cita2 dan minat terpendam nk jd chef tp harusla tak boleh nk lawan master2 chef yg glemer itu..

Ok kali ni nk share psl menu mcm tajuk di atas plok..resepi2 tersebut bukan rekaan aku sendiri yerp..harap maklum kt citu..sesungguhnya aku mencedok dari internet jua..hahahahha kantoi! Takpe, aku bukan plagiat hak orang. Nanti aku bagi sumber yer..kredit pada sumber asal resepi. Tengok, jadik chef pun boleh kumpul pahala. Kalau dah meninggal pun boleh jadik saham akhirat. Orang amik resepi dan cuba kt rumah buat santapan keluarga tersayang, bila sedap seluruh ahli keluarga bahagia dan gembira kerana makan masakan yang sedap. Kan pahala tu membahagiakan orang lain. Tambah plak resepi tu dikongsi2 pula dengan orang lain. ilmu masakan sudah tersebar. Bukan kah ilmu yang berguna tu. Waaah banyak sungguh boleh kumpul pahala chef2 ni kan. Tukar kerjaya pulak la pasni, boleh??

Er panjang pulak tazkirah aku ni.

Ok tamo melalut panjang2 la..ni hasil air tangan aku untuk santapan suami. Sang anak tak makan sebab pedas :)


Feberet aku ni masak lomak cili padi..segala benda kalau boleh aku nk masak lomak cili padi. Ntah2 En Fahmi sebenarnya dah bosan dgn lemak cili padi ni tapi tak sampai hati nk gtau bininya ni..Wakakaka..Tekak aku ni memang sokmo lain ngn tekak suami. Yang dia suka aku xsuka..yg aku hantu dia tak gemor plok. Takpelah..perbezaan itu adalah untuk saling melengkapi..Cewah sedapkan hati napok.

Daging tu aku rebus dulu kendian baru salai atas dapur gas...org moden mane ade dapur arang. nak idupkan arang tu lagi la jauh panggang dari api..wakakaka..so guna dapur gas ajo, jadik jugak daging salainya..Aku buat malam, so pagi esok terus masak. malam tu memang seluruh rumah bau asap salai weih..hahhahaha hubby balik dari lab tgh malam cek habis satu rumah kot2 ade fius mana yg terbakar..hahahhahahahaha...

Resepi kedua plok, ikan bakar tom yam..Yang ni pun resepi cedok jugak. Alahai cedok aje :) belasah..janji perut kenyang. Resepi asal adalah ikan siakap tapi aku bantai je ikan ape yg ade dlm stok. Ni la ikan bakar yang paling senang dan cepat nak buat. Aku ni memang carik resepi yang senang dan cepat je kes tuan puteri pengarang jantung tu selalu jeles aku dok dapur lama2..


Ape? Nak resepi? Baik2..sila klik pada perkataan menu di bawah ye. anda akan dibawa direct kepada empunya resepi.

Daging salai masak lemak cili padi
Ikan siakap bakar tom yam

Aku berani cakap dua-dua resepi ni memang sedap. Testimoni berani ni, sungguh tak menipu langsung. Tapi kalau korang try kemudian tidak sedap, sah la kot tangan panas. Hahahhaha jangan marah naaaaaa, ceq gurau ajaa...

Babai..selamat mencuba :)

9 comments:

nanonano said...

xpernah mkn yg msk lemak ape2 yg salai ni,
sbb mcm xbrani nk buat,
tkt effect salai tu jd pahit,
mmg x eh??

Nurul aziyana said...

nano: xpun na, jgn la salai sampai hitam mcm arang..hok tu harus la pahit rasanya..salai atas dpur gas tu kejap je, salai potong, salai potong..cube la buat..mula2 ingt cerewet tp tak juga

sharEna said...

xde stok daging pulop kt rmh. ikan lak ikan mayong & kerisi. x sesuai kot nk buat tomyam bako tu. wuhuhuh...

ptg nti nk masak hati lembu sambal. pastu labu masak lemak. cam best =p

wardah @ fie shah said...

pandaiiiinya masak salai2 ni. fie masak gulai pun belum tentu jadi. hahaha.

Mrs Nageb said...

Daging salai masak lemak adalah my favourite...selau request lauk ni kat mil kalau balik pilah...wowowowowo

Nurul aziyana said...

ena:ikan kerisi tu sumbat sesuai la..labu? sedapnya..klo sira sedap jugak tuh..

fie: senang je ni buat fie, main campak then kaco..tu prinsip gulai..hahaha siap ade prinsip lg tu

a said...

salai atas api terus kah, atau atau kuali. dah macam bakar pulak ye?

Nurul aziyana said...

mrs nageb: org nogori lg hndal msk2 lomak ni kan?

k.ida: salai direct je atas dapur gas..klo guna kuali tak salai la plok namanya..kehkehkeh

CaHaYa^KetEnaNGan said...

nurul salai dalam oven je