Friday, December 9, 2011

Toys untuk 18m & above: Kebaikan building blocks

Menurut buku Indahnya Didikan Awal anak2 cara Islam,  aku ada terbaca, salah satu toys yang sesuai untuk anak peringkat umur 18m n above  adalah building blocks. Mesti semua pun tahu kan building blocks tu camne. Dh fofuler zaman berzaman..Erk mcm lama sangat dah terbit ye..kalau tak tahu, lebih kurang macam ni la gayanya


Apa kebaikan toys jenis ni? mengikut pembacaan di blog all baby are genius ni, antara kebaikan adalah:

1. Boleh ajar anak bentuk & shapes: Kalau stimulation untuk baby, tunjukkan shape & borak pasal shape tu. kalau toddlers, suruh anak amik shape yg disebut.

2. Boleh ajar anak warna: Beli building blocks yang colourful. Pasti mereka teruja dengan warna2 yang menarik tu. Kalau nak ajar 2 in 1, boleh ajar bentuk sekali.

3. Boleh ajar anak ttg opposite. Jadi kena pilih building blocks yang saiznya berbeza. Ada yang kecil ada yang besar

4. Membantu meningkatkan koordinasi mata dan tangan.

5. Meningkatkan kreativiti dan imaginasi anak. Diorg boleh bina macam2 dengan building blocks ni. Buat rumah, buat kereta, nnt mcm2 bentuk la akan keluar. Ntah2 ngn mak sekali seronok main :)

6. Boleh jalinkan hubungan yang lebih rapat dengan anak : kalau hanya ada anak sorang..kalau ada adik beradik lain, biar diorg main sama2.

7. Boleh latih logik akal.

Semua pun tahu kan anak2 kecil ni banyak belajar melalui permainan. diorg tak study baca buku tebal2 untuk gain knowledge. Pengetahuan yang diorg dapat adalah melalui pemerhatian, pergerakan atau pun melalui cara bermain. Mana tahu kan dek kerana selalu la duk main ngn building block ni one day anak pandai merekacipta replika macam ni ke kan?


So ibu2 bapak2 di luar sana, boleh la try usha2 building blocks untuk hadiah birthday anak ke. Beli toys mengikut kadar keperluan yang betul, yang sesuai dengan umurnya. peringatan ini untuk aku juga sbb aku ni pantang nampak toys yang best rase nak beli je untuk my cenonet tuh. last2 budak tu buat tak tahu je. Sekadar belek lepas tu masuk mulut. Haih..

Aku berkira2 nk beli building blocks ni pun sbb tengok my cenonet tu skrg suka main dengan objek. Contoh tutup buka penutup bekas, keluar masuk barang dalam beg. So harapnya dengan block yang lebih banyak, lebih banyak lagi dia dapat explore :)

Dan make sure kriteria yang harus ada semasa beli building blocks adalah, perlu warna-warni, size yang berbeza dan bentuk yang berbeza. Jika takut boleh mencederakan anak atau anak memang takleh control suka sumbat masuk mulut segala benda yang dia pegang, beli yg bentuk FOAM :)

2 comments:

Ami said...

muhriz suka mega blocks,pastu hari tu harith beli meja bruin,bleh construct blocks atas tu

Mrs Nageb said...

Memang bagus taw...i memang selalu ushar nak beli yang so real mega block brand lego tuh..temporiryly beli yang biasa punya dulu...mareesa sangat suka..hihihi sebab banyak kan..so dia excited :)