Saturday, November 10, 2012

EPO Shaklee: GLA

Nama EPO biasanya familiar dengan kaum hawa. Al maklum EPO boleh dikatakan vitamin wajib bagi wanita dek kerana khasiatnya. Tapi tahu tak, SHAKLEE pun ada EPO juga. Namanya GLA. 

 Apakah GLA?
GLA atau nama panjangnya gamma-linolenik asid adalah asid lemak omega 6 yang paling terkenal.  GLA boleh didapati di dalam susu ibu dan dalam biji primrose, borage dan buah blackcurrent. GLA adalah perlu untuk kesihatan manusia, tetapi badan boleh tidak boleh menghasilkan GLA. Jadi anda perlu mendapatkan sumber GLA melalui makanan. GLA membantu merangsang pertumbuhan kulit dan rambut, mengekalkan kesihatan tulang, mengawal metabolisme, dan mengekalkan sistem pembiakan.

Kandungan GLA SHAKLEE?
GLA complex Shaklee diperbuat dari borage (sejenis bunga) yang mengandungi GLA yang tinggi dan mudah diserap tubuh. Ia juga mengandungi minyak biji bunga matahari (sunflower seed oil), iaitu sumber asid lemak Omega-6. GLA Complex Shaklee dilengkapi dengan Vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri (salur darah) dan membantu menguatkan sel. No artificial colours, flavours, sweeteners, or preservatives added.
1 botol mengandung 60 biji GLA. kandungan dalam setiap kapsul GLA adalah:
 **Vitamin E - 15 IU
 **GLA dari minyak Borage  90mg
 **Linoleic Acid (dari biji bunga matahari dan minyak borage ) - 216mg

Beberapa penyelidikan klinikal awal menunjukkan bahawa GLA mungkin berguna untuk keadan-keadaan berikut:

1. Neuropati diabetes
 Beberapa kajian menunjukkan bahawa mengambil asid gamma linolenik (GLA) selama 6 bulan atau lebih boleh mengurangkan gejala sakit saraf pada orang dengan neuropati diabetes. Orang yang mempunyai kawalan gula darah yang baik mungkin mendapati GLA lebih berkesan daripada mereka yang mempunyai kawalan gula darah yang lemah.

2. Kanser payudara
 Satu kajian mendapati bahawa wanita dengan kanser payudara yang mengambil GLA mempunyai tindak balas yang lebih baik untuk tamoxifen (ubat yang digunakan untuk merawat kanser payudara sensitif estrogen) daripada orang-orang yang hanya mengambil tamoxifen.

3. Ekzema
Beberapa kajian yang mengkaji orang-orang yang mengambil minyak primrose selama 16 - 24 minggu mendapati tiada peningkatan dalam gejala ekzema.

4. Tekanan darah tinggi (Hipertensi)
 Terdapat beberapa bukti awal bahawa GLA boleh membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, sama ada bersendirian atau dalam gabungan dengan omega-3 asid lemak asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA), yang ditemui dalam minyak ikan. Dalam satu kajian, lelaki dengan tekanan darah tinggi pertengahan yang mengambil 6g minyak blackcurrant mempunyai pengurangan dalam tekanan darah diastolik berbanding dengan mereka yang mengambil plasebo.
 Satu lagi kajian diperiksa orang dengan claudication sekejap sakit di kaki ketika berjalan yang disebabkan oleh tersumbat dalam saluran darah. Mereka yang mengambil GLA digabungkan dengan EPA mempunyai pengurangan dalam tekanan darah sistolik berbanding dengan mereka yang mengambil plasebo.Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk melihat sama ada GLA adalah benar-benar berkesan untuk hipertensi.

Perbezaan GLA SHAKLEE dan EPO dari produk lain: 
>> Istimewa GLA Shaklee adalah kandungan GLAnya adalah sebanyak 15% - 20%.Berbanding dalam EPO hanya mengandungi 8% - 10% GLA.
>> GLA shaklee diperbuat dari borage oil. Sudah tentu ianya lagi power dari EPO kerana kandungan GLA dalamnya adalah lebih tinggi.
>> Minyak borage tertinggi 2x ganda dari primrose & 50% lebih tinggi dari blackcurrant
>> EPO selamat untuk diambil semasa tempoh penyusuan. Bahan aktif EPO ialah GLA (Omega 6). Asid lemak ini sangat penting untuk pembentukan sel-sel badan terutamanya pembentukan sel-sel saraf yang sangat pesat terbentuk pada bayi dan kanak-kanak. 
>> Diuji secara klinikal untuk bioavailabiliti, serapan & gabungan ke dalam sel & tisu
>> Dilindungi oleh Shaklee Guard – sistem anti–oksida semulajadi dipaten secara eksklusif bagi memastikan kestabilan dan kesegaran

Siapa yang perlukan GLA:
  • Ekzema - GLA dapat memberi kelembapan pada kulit dan 'melembutkan' ekzema.
  • Masalah kulit lain seperti jerawat, kulit kering, dsb. - GLA memberikan keseimbangan hormon
  • Mereka yang mengalami dysmenorrhea ataupun senggugut. Dysmenohrrhea ini ditakrifkan sebagai rasa sakit ataupun kejang ketika datang haid. Ini disebabkan contraction dibahagian uterus yang diakibatkan oleh penghasilan prostaglandin. Pengambilan GLA yang berterusan dapat mengurangkan rasa sakit dan kejang. Pengambilan GLA bersama dengan B-complex, Omega-3, Garlic dan Calcium dapat membantu mengatasi masalah ini dengan lebih cepat.
  • Pesakit arthritis rhematoid
  • Wanita yang menghadapi PMS. Adakah anda perasaan satu perasaan yang pelik sering berlaku pada diri anda atau isteri anda (bagi lelaki) apabila hampir datang bulan ataupun diwaktu bendera merah hampir dikibarkan. Pada waktu begini wanita akan mudah naik angin tidak tentu pasal, sensitive, sedih dan bersifat negative. Dianggarkan 40% daripada wanita mengalami PMS. Symptom ini terjadi diantara proses ovulasi dan pendarahan. Symptom akan hilang sebaik sahaja pendarahan bermula atau selepas 2-3 hari pendarahan.
  • Mereka yang menghadapi kencing manis. Salah satu komplikasi kecing manis adalah rasa kebas yang melampau atau lebih dikenali sebagai neuropati diabetes. Pernahkah anda berdepan dengan pesakit diabetes yang kadang terlupa untuk memakai kasut ketika menjalani aktiviti harian seperti pergi kekedai. Ini disebabkan oleh rasa kebas yang melampau sehingga mereka tidak mampu merasa sakit, sejuk ataupun panas. Ini disebabkan oleh kegagalan pada system saraf motor. Kekurangan GLA menyebabkan masalah pada sarung yang menutupi saraf (iaitu sarung meilin) dan mengurangkan aliran darah. Oleh yang demikian pengambilan GLA dapat membantu pesakit diabetic mengatasi dan mengurangkan derita yang ditanggung. Penambahan zinc juga penting untuk meningkatkan system imun dan juga alfafa.
  • Mereka yang bimbang dengan berat badan berlebihan. Ini kerana GLA dapat bertindak dengan asid lemak bagi mengelakan pembentukan sel lemak, yang menyumbang kepada bertambahan berat badan. Pengambilan GLA sebelum tidur berupaya membantu pemecahan lemak ketika tidur. Pengambilan GLA bersama lecithin boleh mempercepatkan lagi proses penurunan berat badan secara sihat dan selamat.
Testimoni pengguna GLA
  • Period yang tidak teratur
  • Mereka yang mahu mencantikkan kulit dan yang inginkan kelihatan awet muda. Sudah tentu ini merupakan satu pekara yang amat menarik minat dan perhatian anda semua. Ada dua pekara yang tidak boleh diubati iaitu mati dan tua. Tetapi tahukah anda, anda boleh melambatkan proses penuaan melalui pengambilan nutrient yang betul dan mencukupi dalam diet anda. Pengambilan GLA bersama dengan protein, B-complex, Vitamin C, Vitamin E, Beta-carotene dan Zinc secara berterusan boleh membantu kita kelihatan muda daripada usia sebenar kita. kita bukan sahaja kelihatan muda, segak dan bergaya bahkan apa yang lebih penting anda juga sihat
  • Mereka yang mengalami hypertension. Ini kerana GLA boleh menurunkan tahap cholesterol jahat dalam darah iaitu LDL ( low density lipoprotein). LDL ini menyebabkan penimbunan cholesterol pada salur darah. Ini menyebabkan salur darah menjadi sempit. Ini akan menyebabkan anda mengalami hypertension. Dan paling buruk boleh menyebabkan serangan jantung dan strok.
  • Mereka yang hamil dan menyusukan anak. Seperti yang diterangkan di atas, GLA memainkan peranan penting dalam mengawalatur hormone, iaitu melalui pembentukan prostaglandin. Oleh itu secara tidak langsung ia juga terlibat dalam penghasilan estrogen dan progestron iaitu hormone yang memainkan peranan penting ketika kehamilan dan penyusuan. Pengambilan GLA bersama dengan calcium, iron, alfafa, lecithin dan B-complex dapat membekalkan nutrition yang secukupnya kepada tubuh ketika kehamilan dan penyususan. Tahukah anda GLA dan alfafa boleh bertindak sebagai booster kepada penghasilan susu.
  • Mereka yang mengalami menopouse. Menopause terjadi gara-gara kekurangan penghasilan hormone estrogen dan progestron ataupun androgen (bagi lelaki) hormone ini memainkan peranan penting system productive yang turut mempengaruhi emosi seseorang. Pengidap biasanya akan menunjukkan symptom seperti hot flashes ( muka rasa merah dan panas), berpeluh, kekeringan pada viginal, sakit kepala dan perubahan emosi yang menentu arah seperti taufan atau putting beliung. Mungkin kerana ini jugalah nama taufan sering dikaitkan dengan wanita sebagai contoh taufan catarina. Lebih teruk lagi ia juga akan meningkatkan risiko untuk mendapat sakit jantung terutamanya lelaki dan juga osteoporosis bagi wanita.Tahukah anda, berapa banyak pun calcium yang anda ambil tidak dapat membantu masalah osteoporosis sekiranya anda tidak mengambil bersama GLA. Ini kerana penyerapan calcium tulang adalah bergantung kepada kandungan hormone estrogen.
  • Mereka yang mempunyai masalah kesuburan atau kemandulan. Seperti yang diketahui masalah ini sering berkait rapat dengan masalah hormone, emosi dan system immune tubuh. Pengambilan nutrisi yang betul dan secukupnya dapat membantu masalah ini. Bagi pasangan yang sukar mendapatkan cahaya mata disarankan untuk mengambil GLA berserta dengan calcium, zinc, vitamin E dan B-complex . Mungkin ini adalah salah satu jalan yang dapat membantu anda mengatasi masalah kesuburan dan memenuhi impian anda untuk mendapatkan cahaya mata.
  • Mereka yang lemah tenaga syahwat. Lagi sekali ia juga melibatkan hormone. Maka pengambilan GLA dapat menolong masalah ini. Tambahkan juga Omega-3, vitamin E, zinc dan B-complex. Pengambilan B-complex juga dapat memberikan tenaga dalaman dan juga boleh membantu bagi mereka yang mengalami masalah erectile dysfunction. [credit: http://kulitdanisi.blogspot.com/2009/07/apakah-itu-gla.html]


    Untuk mendapatkan produk ini, hubungi saya 
    FB: Nurul Aziyana kamaruddin
    Email: ummi_anayiza@yahoo.com
    Tel: 012-9576172
    ID: 886587
    COD area: Air putih, Semambu, KOTASAS, Indera Mahkota, UIA Kuantan, Koleh Shahputra dan sekitar Kuantan
    ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

No comments: