Thursday, February 14, 2013

Kepentingan OMEGA 3 untuk Kurus

Mempunyai matlamat untuk hidup sihat secara menyeluruh mungkin sesuatu yang sangat kompleks untuk kita tambah2 jika kita dikelilingi dengan terlau banyak makanan yang sedap-sedap, pencemaran yang semakin berisiko. Kebanyakan pakar memberitahu bahawa cara yang terbaik untuk memecahkan matlamat kepada unit-unit kecil yang mudah dan terurus boleh dilakukan. Pilihan yang ada adalah menambahkan omega-3 dalam diet setiap hari. Tindakan itu kecil tapi ianya akan membawa manfaat yang besar masa untuk hidup.

Apa kepentingan omega?

Dengan omega-3 asid lemak, kita akan mendapat semua apabila ia berkaitan dengan kesihatan, mood yang lebih baik dan kesejahteraan dan fungsi imun.

Tiga jenis omega yang paling penting iaitu omega-3 alfa-linolenik asid (ALA), yang didapati dalam flaxseed. dan asid eicosapentaenoic (EPA) serta asid docosahexaenoic (DHA), yang ditemui dalam ikan berlemak seperti salmon. Omega-3 ini  bertanggungjawab untuk menurunkan tekanan darah, meningkatkan mood, meningkatkan penumpuan dan berfikir, dan menyokong kesihatan jantung dan peredaran.

Dan yang paling menarik, manfaat Omega-3  termasuklah menjadikan kulit kelihatan lebih muda, rambut berkilat, dan sihat, sendi lebih fleksibel.


Bukan itu sahaja, bagi mereka yang nk kurus, OMEGA juga boleh membantu. Bagaimana caranya?


1. Lemak omega-3 bertindak balas dengan lebih baik kepada hormon yang dipanggil Leptin (Leptin adalah perkataan Yunani bagi nipis)

2. Leptin memberitahu badan kita (otak) untuk menyekat selera makan dan membuatkan kita makan kurang supaya boleh mengekalkan atau mengurangkan berat badan

3. Leptin meningkatkan metabolisme kita dengan meningkatkan pengeluaran tiroid (tiroid mengawal metabolisme)

4. Leptin juga menyebabkan badan kita untuk membakar lemak untuk menghasilkan tenaga

Jika badan kita tidak bertindak balas dengan baik kepada Leptin maka sebaliknya berlaku - kita akan lapar, dan akibatnya akan menyimpan lebih banyak lemak.

[credit: source]

Cara ini boleh digambarkan dalam rajah di bawah



Yang menariknya, ada kajian yang menunjukan kaitan antara omega dan kurus

''A 2001 study published in the May 2002 edition of "Obesity Research" discovered that rats fed fish oil gained less weight than rats fed soybean oil. Furthermore, a 2004 study published in "Lipids" confirms the link between weight loss and fish oil as rats with an omega-3 rich diet exhibited reduced levels of fat and leptin. Leptin is a hormone which regulates the appetite and is generally lower in individuals with low body fat content. The 2004 study in "Lipids" concludes that DHA fat oil reduces the accumulation of body fat by restricting the hypertrophy and hyperplasia of fat cells. "Mosby's Medical Dictionary" explains that hypertrophy and hyperplasia refers to an enlargement of cells and an increase in cell production, respectively.'' 

sumber: http://www.livestrong.com/article/494397-dha-fish-oil-and-weight-loss/

Nak tahu berkesan ke tidak omega ni untuk kurus? Meh ikuti kisah Kak Norita yang dh cuba omega untuk diet

Jadi apa tunggu lagi, berita baik untuk mereka yang nk kurus, jom grab OMEGA GUARD sempena promosi sepanjang Februari ni. Boleh rujuk di sini untuk melihat lebih lanjut tentang promosi OMEGA kali ini. Bagaimana untuk mendapatkan product ini? Saya adalah pengedar sah shaklee kawasan KUANTAN. Hubungi saya untuk mendapatkan product shaklee anda hari ini

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah memalui pos. 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

8 comments:

Anonymous said...

yeker boleh kurus.org yg jual omega pun tak kurus macamana nak yakinkan org yer ambil

Nurul aziyana said...

anonym : saya kurus :) 42kg aje..mau cuba jangan segan pm ya

Anonymous said...

saya maksudkan penjual yg lain.promote bagai nak rak tapi badan macam tue saja.jadi agak sukar untuk percaya

Nurul aziyana said...

kadang2 kesan tidak sama pada setiap org sbb badan setiap org berbeza. kalau pun bukan untuk kurus, function lain omega ni sngt banyak. yang penting kita sebagai pengguna juga perlu bijak menilai, perlu cari maklumat bukan sekadar tengok promosi. pembeli bijak pastinya tidak bergantung kepada testimoni semata, tetapi kualiti product.

btw omega ni juga sangat bagus untuk otak dan emosi.

Anonymous said...

saya mencari produk yg menguruskan badan.banyak testimoni dari penjual amat mengecewakan.jika mahu menjual harus buktikan terlebih dahulu.mungkin saya tidak adil tapi pengguna mempunyai kuasa untuk membeli.

Anonymous said...

kuang kuang kuang cik anon ni kelakar la

Anonymous said...

kakakakah...

Anonymous said...

Aish... Mybe org yg jual tu sebenarnye lg gemok dan slow2 die mkn omega 3. Berat bdn die turun sikit2. Kdg2 perbezaan mnusia niy kte xsedar.. Dont look only it cover. Niy bkn magic, baru mkn terus Kurus. Disiplin tu penting kalau nk kurus.