Tuesday, May 14, 2013

Rahsia menyusukan Husna hingga sekarang (2 tahun 6 bulan)

Umur Husna dah lebih dari 2 tahun 6 bulan tapi saya masih menyusukannya sehingga sekarang! Tak tahu la bila nk berhenti ni. Tengok dia menyusu macam kesian pulak sbb Husna tak minum FM yang bancuh. Sekarang bg dia susu dutch lady yg kid tu. Lepas tu pulak , balik rumah je terus nak mengempeng!

Bila nk buat susu dalam botol dia akan cakap
"Nak susu ummi, xnk susu botol "
Bila kita cakap susu ummi dah habis dia akan cakap
" Ade lagi la"

Hoh sudahnya sampai sekarang la dok menyusu. Memang supply by demand sungguh la. Demand ada sokmo :)

Apa rahsia boleh menyusu Husna sampai 2 tahun? Eh silap, lebih dari 2 tahun. Sebenarnya tiada apa2 rahsia. kalau rahsia mesti tak cerita kan. Hehehehe. Masa Husna umur 2 tahun, saya masih lagi mengepam kt opis tapi sekali je sehari. Rahsia yang terbongkar #1, bila Husna tak menyusu direct, kna pam. Saya guna pam freestyle medela. memang superb la bagi saya, best sbb double pumping, plus kita boleh buat kerja sambil pam. Kalau tanya review saya tentang freestyle, saya bagi 5 stars :)


Bila berada bersama Husna, saya memang fully direct. Dia pun takkan minum botol kalau ada dengan saya. Sentuhan kulit ke kulit tu memang selalu berlaku. Tambahan rangsangan dari ank adalah lebih baik berbanding pam. Sebab itu kalau nk tambah susu, pastikan ibu kerap menyusu direct. Jadi Rahsia yang terbongkar #2 adalah kerapkan menyusu direct. Tinggalkan botol apabila bersama bayi. Kekerapan melakukan skin to skin contact ni boleh menyebabkan ank lebih cenderung untuk menyusu secara eksklusif dan lebih lama.

Dari segi pemakanan, saya jenis hentam je nak makan apa. Takde restriction langsung. Tolak yang haram, asal kenyang. Hehehehe. Saya makan banyak. Bila makan teratur, pagi, tgh hari dan malam, susu pun tak malu nak keluar. Dan Rahsia yang terbongkar #3 yang paling berkesan pada saya adalah minum air suam banyak-banyak. Rahsia ni saya dapat masa pantang dulu. Air suam mmg sentiasa minum dan memang berkesan untuk saya bagi membanyakkan susu.



Nak tahu lagi apa rahsia saya extend my breastfeeding?? ok ini Rahsia terbesar yang terbongkar #4.. Makan vitamin ibu menyusu. Sebenarnya memang tak bersungguh sangat nk banyakkan susu since dh 2tahun kan. Pemakanan supplement ni lebih kepada nak bagi badan cergas dan sihat. Tapi itulah bonus yang dapat. Bekalan susu tak habis-habis. Badan sihat, tak letih, tak stress dan paling best kulit pun terasa lebih cerah. Nak tahu supplement apa yang saya consume? Mestilah dari SHAKLEE yang semestinya selamat, semulajadi dan berkesan. Nanti saya kongsikan next entri ya.


Bagi mana-mana ibu yang rasa nk berkongsi masalah brestfeeding atau nk tahu info2 breastfeeding, feel free to contact saya. Mana yang saya thau saya akan kongsi dan bantu , insyaaAllah. Saya sangat bangga jika ibu2 betul2 mahu breastfeeding hingga 2 tahun dan i will give my full support untuk niat murni itu. So feel free to contact me ya 

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com




1 comment:

Kemn Azmaili said...

good info dear..thanks for sharing..sedang berangan nak fully bf utk next baby...