Wednesday, September 18, 2013

Atasi Berat Naik dan Perut Buncit Lepas Bersalin

Macam mana nak kurus lepas bersalin?? Berat naik bagai dipam2 lepas bersalin. Orang kata menyusu badan boleh kurus.. tapi teknik tu masih juga tidak berkesan bagi sesetengah pihak. Shaping dah lari terus dari asal. Risau kan?

"Mommy dah gemuk ye?? "

Macam mana berat badan boleh naik mendadak selepas bersalin? nak kurangkan tu punya la payah. Macam2 teknik diet dah buat tapi tak jalan2.. Kalau anda salah seorang yang mengalami keadaan begini, anda kene tahu apa punca2nya berlaku sedemikian.


Satu fakta yang cukup menarik, apabila wanita hamil dan plasenta mula berkembang, operasi dalaman tubuh wanita mula berubah. Perubahan mekanik ini bertujuan untuk melindungi kehidupan baru dalam rahim.

Plasenta menghasilkan hormon, yang dipanggil hCG. Dalam bahasa yang mudah ia bertindak sebagai mekanisme perlindungan untuk kehidupan fetus. HCG memasuki badan wanita secara langsung melalui aliran darah dan ia bertindak untuk mengawal metabolisme, penghadaman makanan, tenaga dan penyaluran nutrisi.

Biasanya, jika tidak hamil fungsi-fungsi automatik, seperti penghadaman makanan,tidur,di mana untuk menyimpan lemak,bila nak simpan dan bila untuk melepaskan simpanan lemak untuk tenaga dikawal oleh hipotalamus, yang merupakan kelenjar dalam otak kita. Namun apabila hamil, ia diambil alih oleh HCG.

Apa kaitan HCG dan Hipotalamus?


HCG akn mengambil alih fungsi hipotalamus dan mengarahkan semua tenaga anda dan mensintesis semua nutrisi yang anda dapat daripada makanan terus kepada bayi anda dan bakinya baru disalurkan kepada anda. Jadi, jika anda tidak makan makanan yang mencukupi hari ini, HCG akan menyuruh hipotalamus untuk melepaskan bekalan anda (lemak dari kawasan perut), asingkan kepada tenaga dan nutrien dan menghantar kepada bayi anda, jadi bayi boleh terus berkembang.

Mekanisme ini sangat comel kan??


Walaubagaimanapun di sini bermula masalah dengan berat badan.

Sebaik sahaja berlaku kelahiran, uri dikeluarkan dan HCG akan hilang bersama dengan plasenta. Hipotalamus, yang mana selepas 9 bulan bekerja untuk bayi, sudah lupa bagaimana untuk menjaga badan anda sendiri. Ia akan menjadi normal kebiasaanya selepas 2 minggu kelahiran tetapi dengan syarat tiada stress dan mendapat rehat yang cukup. Tapi ade ke yg tak stress lepas bersalin? Kalau ank menangis tiap2 mlm lepas subuh baru tidur tipu lah kalau kata tak stress kan?

Apa pulak kaitan stress dengan berat badan?

Tekanan tinggi menyebabkan kelenjar adrenal mengepam lebih banyak kortisol ke dalam aliran darah. Kortisol adalah hormon yg bertentangan dengan fungsi hCG dan ia menghantar isyarat kepada hipotalamus bahawa hidup ini adalah tidak stabil dan dalam bahaya. Sebagai respon, badan anda akn mula untuk menyimpan makanan, ditukarkan menjadi lemak dan menyimpannya di kawasan perut. Haa sekarang boleh lihat masalah ini? Ini lah sebabnya kenapa perut buncit selepas bersalin

Apabila keadaan ini berlaku di dalam jangka masa yang lama, ia menjadi kronik dan kini ia berjalan secara autopilot, menyebabkan berat badan naik secara perlahan-lahan dari masa ke semasa yang membawa kepada masalah kesihatan seperti berat badan berlebihan dan lain-lain.

Nampak di situ? Semuanya ada kaitan dengan HORMON.. ya ketidakstabilan hormon lah yang menjadi faktor utama kenapa berat badan naik. Jadi sebagai langkah penyelesaian bagi menstabilkan semula kitaran hormon ibu2 yang mengalami masalah sebegini boleh cuba GLA. Secara umum GLA bantu untuk stabilkan semula hormon selepas bersalin dan bantu tingkatkan metabolisme badan. Harga retails bagi sebotol GLA adalah RM91.25 mengandungi 60 biji softgel (sila hubungi sy untuk harga menarik). Sebotol tahan selama sebulan (2 biji sehari). Kesan lain pengambilan GLA adalah dari segi kecantikan kulit kerana GLA turut mengandungi Vit E.

Order GLA anda sekarang dengan menghubungi saya di talian berikut: 

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM





No comments: