Tuesday, October 8, 2013

Cara Tahu Waktu Subur

Bagaimana nak tentukan waktu subur wanita?Waktu subur penting terutama bagi mereka yang merancang untuk hamil dan untuk jarakkan kehamilan secara semulajadi.


Salah satu kaedah yang boleh digunapakai adalah adalah kaedah kalendar. Kaedah ini boleh dilakukan oleh suami isteri itu sendri dengan syarat mereka perlu teliti dalam menanda hari haid isteri setiap bulan. Namun kaedah ini hanya sesuai bg mereka yang mempunyai kitaran haid yang teratur setiap bulan. Kebiasaannya kitaran yg normal adalah di antara 28-30 hari. Ada juga pakar mengatakan 22-35hari. Sel telur akan dilepaskan pada pertengahan kitaran iaitu antara hari ke 14-16 yg dikira dari hari pertama haid. Jadi waktu yg mungkin bagi sel telur untuk disenyawakan adalah kira-kira 3 hari sebelum hari ke14 dan 3 hari selepas hari ke16.



Bagaimana kalau ktar haid tidak teratur? Adakah terdapat cara tertentu untuk mengetahui waktu subur isteri? 

Untuk membantu isteri yang mempunyai kitaran haid tidak tetap setiap bulan iaitu kadang2 26, 28, 32 malah 35 hari. Apa yang perlu dilakukan adalah anda perlu mengambil kira sekurang-kurangnya 6 kitaran . Jumlah kitaran yang terpanjang ditolak dengan 11 manakala jumlah kitaran terpendek ditolak dengan 8. Sebagai contoh kitaran terpanjang adalah 36 hari maka 36-11=25. Manakala kitaran terpendek adalah 25 hari maka 25-8=17. Maka hari subur dikira berlangsung pada hari ke 17-25. 

Seorang wanita yang kitaran haidnya tidak teratur sebaiknya perlu dapatkan pemeriksaan doktor bagi mengetahui cara rawatan yang boleh dilakukan. Kebiasaannya ia terjadi disebabkan hormon yang tidak stabil. Masalah gangguan hormon boleh cuba dirawat dengan menggunakan GLA COMPLEX SHAKLEE. Selain membantu mengawal dan mengatur kitaran haid, kelebihan GLA juga adalah ia bagus untuk mereka yang mengalami sakit senggugut yang teruk. 


Dapatkan GLA COMPLEX SHAKLEE.anda hari ini dengan menghubungi saya

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM

No comments: