Wednesday, January 8, 2014

Cara selamat dan berkesan turunkan kolestrol dalam darah

Apa cara selamat dan berkesan turunkan kolestrol dalam darah??
Kolestrol tinggi dalam darah adalah petanda awal ke arah serangan jantung. Anda mungkin berisiko untuk mati mengejut atau sudden death akibat serangan jantung secara tiba-tiba.


Lelaki dalam video ni juga menghadapi masalah kolestrol tinggi, bukan itu sahaja berat badan pun meningkat..tapi lihat lah beliau sekrang...aktif dengan cara hidup sihat..yang penting kolestrol dah di paras normal, tak perlu makan ubat


Walau pada awalnya kolestrol penting untuk badan untuk melakukan aktivti-aktviti metabolisma badan, membantu membentuk dinding sel, sebagai bahan dasar dari pembentukan hormon-hormon steroid dan sebagai sumber energi bagi tubunamun ianya bertukar sebagai pembunuh jika kadar menjadi terlalu tinggi. Serangan jantung akan terjadi apabila terdapat lambakan plak pada pembuluh darah menyebabkan pengaliran darah akan tersumbat dan oksigen tidak dapat dibekalkan ke seluruh badan dengan baik.

Bagaimana kolesterol diangkut dalam darah??
    Kolesterol dibawa ke dalam darah oleh molekul yang dikenali sebagai lipoprotein. Lipoprotein adalah sebatian yang mengandungi kedua-dua lipid (lemak) dan protein. 3 jenis kolestrol adalah: -
    • LDL adalah kolesterol "jahat", jenis kolestrol yang boleh menyumbat arteri anda. LDL membawa kolesterol dari hati ke sel-sel. Jika terlalu banyak yang dibawa, akan berlaku pelambakan LDL yang berbahaya. Kebanyakan darah manusia mengandungi lebih kurang 70% LDL, walaupun ia mungkin berbeza-beza, bergantung pada orang itu.

    • HDL adalah kolesterol "baik". HDL membantu pembakaran lemak dari darah anda. Paras HDLyang tinggi boleh membantu melindungi anda daripada serangan jantung. Ini kerana HDL berfungsi mengambil kolesterol dari sel-sel dan kembali ke hati. Dalam hati ia sama ada rosak atau dibuang daripada badan sebagai bahan buangan.
    • Trigliserida adalah satu lagi jenis lemak dalam darah anda. Jika anda mempunyai trigliserida tinggi dan LDL yang tinggi, peluang untuk mendapat serangan jantung adalah lebih tinggi. Kalori yang kita gunakan tetapi tidak digunakan serta-merta oleh tisu-tisu kita ditukar kepada triglycerides dan disimpan dalam sel-sel lemak. Apabila badan anda memerlukan tenaga dan tidak ada makanan sebagai sumber tenaga, trigliserida akan dikeluarkan dari sel-sel lemak dan digunakan sebagai tenaga dan proses ini dikawal oleh hormon. 

    Mengapa sesorang boleh mendapat masalah kolestrol tinggi? 
    Banyak perkara yang boleh menyebabkan kolesterol tinggi, termasuklah:
    • Makanan yang anda makan. Mengambil terlalu banyak lemak tepu, lemak trans, dan kolesterol boleh meningkatkan kolesterol. Lemak tepu dan kolesterol dalam makanan datang dari haiwan (seperti daging, susu, kuning telur, mentega, dan keju). Lemak trans pula banyak terdapat dalam makanan yang dibungkus dan makanan ringan seperti biskut, keropok, dan kerepek.
    • Berat badan berlebihan.
    • Tidak aktif.
    • Umur. Kolesterol mula meningkat selepas umur 20. 
    • Sejarah keluarga. Jika ahli-ahli keluarga mempunyai kolesterol tinggi, anda juga boleh memilikinya.
    • Mempunyai masalah kesihatan. Penyakit seperti hypothyroidism boleh meningkatkan kolesterol.
    Sejauh mana kolesterol yang tinggi boleh mendatangkan bahaya??
    Paras kolesterol yang tinggi boleh menyebabkan:
    • Aterosklerosis - penyempitan arteries.
    • Risiko penyakit jantung koronari yang lebih tinggi - arteri tidak normal yang membekalkan darah dan oksigen ke hati.
    • Serangan jantung - berlaku apabila bekalan darah dan oksigen ke kawasan otot jantung tersumbat, biasanya disebabkan oleh pembekuan dalam arteri koronari. Ini menyebabkan otot jantung tidak berfungsi
    • Angina - sakit dada atau ketidakselesaan yang berlaku apabila otot jantung tidak mendapat cukup oksigen
    • Strok dan mini-stroke - berlaku apabila darah beku menyekat arteri atau vena, menyekat aliran oksigen ke kawasan otak. Juga boleh berlaku apabila salur darah pecah. Sel-sel otak mula mati. 
    Apa penyelesaian untuk masalah kolestrol tinggi? 
    Kolestrol tinggi dalam darah perlu dikawal. Saya pernah diberitahu bahwa cara yang paling senang dan tidak memerlukan bajet adalah dengan mandi seawal jam 4 pagi, diteruskan dengan solat sunat sehingga waktu subuh, dan kemudian berjalan2 di sekitar rumah setelah solat subuh. Rasionalnya, dikatakan bahawa air sejuk yang meresap ke dalam badan oleh mengurangi lemak mengumpul. 

    Perlukan kaedah lain? Antara caranya adalah dengan mengamalkan vitamin untuk turunkan kolestrol iaitu VIVIX, OMEGA GUARD dan PHYTOCOL ST. 

    TONTON VIDEO INI UNTUK RENDAHKAN KOLESTROL DALAM DARAH 







    VIVIX - Merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan  polifenol. Ramuan Vivix yang 10x lebih kuat dari resveratrol (kandungan unik dalam anggur muscadine) mampu melambatkan pembentukan AGE. VIvix betindak dari dalam DNA di amna ia melindungi dan membaiki kerosakan DNA dengan lebih berkesan. 




    OMEGA GUARDEPA dan DHA dalam OMEGA GUARD menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL. Omega juga bagus untuk memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal.




    PHYTOCOL ST - Tugas utamanya berkait dengan proses menghalang kolestrol dalam badan. Dengan mengambil Phytocol ST ini, kt tak perlu bimbang mengenai kandungan kolestrol dlm makanan yg kita makan kerana ia mencegah penyerapan kolestrol dalam darah. Juga bertindak sebagai ejen detox. 



    Rujuk juga entry ini untuk dapatkan lebih testimoni turunkan kolestrol >> Cara rendahkan Kolestrol Tanpa Ubat Elak Kena Serangan Strok Secara Tiba-tiba


    Anda mempunyai masalah kolestrol tinggi?? Jangan tunggu sehingga anda terkena serangan jantung. Hubungi saya untuk mendapatkan vitamin bagi kolestrol tinggi dengan cara berikut: - 

    Nurul Aziyana (ID 886587)
    No Tel: 011-11548031 atau klik http://aziyanashaklee.wasap.my
    Email: ummi_anayiza@yahoo.com
    COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM

    3 comments:

    Unknown said...

    blog yang menarik.terima kasih kerana berkongsi info.

    DILA said...

    barulah faham sikit , penerangan yang bagus

    Anonymous said...

    Blog info yg menarik.. jagalah kesihatan kita dan keluarga..

    http://begdeutersale.blogspot.com