Tuesday, March 4, 2014

Selamatkah ESP Shaklee? Ketahui fakta dan mitos tentang protin soya (VERSI 1)

Begitu banyak info tentang soya, ada yang baik dan ada yang buruk. Tapi yang banyak diperkatakan adalah yang buruk la. Namun perlu diingat bahawa buruknya kesan soya bergantung kepada banyak perkara. Dan isu ini menjadi bertambah hangat apabila ESP Shaklee terlalu diagung-agungkan tambah-tambah lagi bulan promosi ESP bulan ini. Jadi selamatkan ESP yg diperbuat daripada soya? Selamatkan ESP untuk diambil berikutan ESP adalah product yang menggunakan kacang soya? Betul ke ESp boleh menyebabkan breat cancer?



Jom bersama saya utk reveal fakta dan mitos tentang ESP atau lebih tepat lagi tentang protin soya. 

Sebelum itu, izinkan saya untuk memberi sedikit info bagaiman protin soya untuk ESP diproses.
Sesetengah produk protein soya diproses menggunakan alkohol yang menghilangkan isoflavon. Protein Shaklee Energizing Soy adalah waterwashed untuk mengekalkan isoflavones semula jadi seperti genistein dan daidzein. Shaklee hanya menggunakan protin soya yang tidak diubahsuai secara genetik (GMO) dan ini disahkan melalui Identity preservation program  (IPP). Program ini memberi jaminan bahawa soya yang kita gunakan adalah ketat dipantau dan dikawal dari penanaman dan penuaian untuk pemprosesan.

Kenapa waterwash?

Shaklee telah mengetahui bagaimana untuk memisahkan soya dengan pengekstrakan air sejuk selama 30 tahun. Kenapa teknik ini dipilih? Ianya berikutan kesan soya yg pertama kali diukur pada burung tlh menunjukkan soya mengubah dedaun dan menyebabkan ianya matang pd usia muda dan juga memperlahankan fungsi tiroid. Selepas pemerhatian ini mereka menyedari terdapat ciri-ciri anti-tyrosine dalam kacang soya mentah.
Dr Shaklee terpaksa memisahkan protein daripada kacang soya mentah dan meninggalkan enzim yang mengandungi bahan anti-tyrosine. 
Satu lagi masalah yg timbul apabila anda memasak soya, untuk menyifatkan semula sebatian seperti bahan anti-tiroid, apa yg anda buat sebenarnya adalah anda mula menyusun semula bahan asid amino dalam soya yang kemudiannya menjadi bahan toksik.

Dua tahun lalu Vegetarian Times mengeluarkan artikel memberitahu pelanggan mereka untuk tidak makan produk soya kerana ianya racun. Shaklee telah tahu hal ini dah lama.

Untuk pengetahuan, terdapat proses yang dikenali sebagai reaksi "Mallard" iaitu setiap kali anda memasak makanan anda akan mengubahnya ke dalam sesuatu yang berbeza. Itulah sebabnya orang Cina akan mengambil tauhu, yang merupakan ekstrak air dr dadih soya, masak dan terus makan, sebelum ianya berubah sifat. Tidak ada perkataan dalam bahasa Cina untuk hot flashes kerana mereka tidak memasak sesuatu dan menyimpannya untuk makan kemudian, terutamanya soya.

Dr Shaklee tahu hal ini. Dengan menggunakan teknik pengekstrakan air sejuk, anda akan mendapat hanya yang terbaik daripada soya dan semua perkara yang positif seperti fitoestrogen yang menghalang kanser payudara dan kanser prostat pada lelaki.


Terdapat lebih daripada 1500 kajian menunjukkan kebaikan soya dan hanya 12 hingga 20 kesan negatif dikaji menunjukkan bahawa apabila anda mengubah sifat semulajdi soya, dan ianya akn memberi kesan buruk. Dr Shaklee tahu perbezaan ini. 
Perbezaan Shaklee ialah mereka membuat kajian yang lama sebelum orang mula bercakap tentang product ini. Anda boleh buat carian di internet dan mendapatkan sebuah artikel yang ditulis oleh Chris Jenson tentang kesan-kesan anti-tiroid soya.

Bagaimana nak pilih soya yang boleh memberi kesan positif? 
Berikut adalah Senarai Semak Kawalan Kualiti soya 

Jangan beli serbuk soya dan mengharapkan mereka untuk menghasilkan keputusan kesihatan yang positif melainkan jika anda tahu bahawa "TUJUH CIRI ASAS PILIH SOYA" yg telah dipenuhi oleh pengilang: 

1. Biji soya mesti ditanam secara organik 

2. Biji soyaTIDAK BOLEH diubahsuai secara genetik (mestilah NON GMO) 

3. Setiap kelompok mesti diperiksa untuk mengesahkan bahawa ia mengandungi 9 asid amino penting 

4 Dalam proses pembuatan untuk menghasilkan isolat soya, kepingan soya dihancurkan mesti dibasuh menggunaka air  (bukan alkohol) 

5. Bahan anti-thyroid/anti-growth MESTI dikeluarkan 

6 Proses ini mestilah tanpa haba 

7. Isolat soya mesti mempunyai tambahan kalsium (apabila minyak dikeluarkan ia menjadi makanan berasid - apabila kalsium ditambah ia menjadikannya neutral semula) 

Penjelasan bagi ketujuh2 faktor ini akan dibuat pada entri akan datang bagi membantu anda untuk hilangkan kekeliruan tentang soya especially tentang ESP SHAKLEE. Jadi stay tune untuk entri seterusnya

No comments: