Wednesday, June 11, 2014

PART 1: 7 Sebab Kenapa Masih TIDAK BERJAYA Kuruskan Badan

Ramai orang sangat struggle dalam menurunkan berat badan. Product pelansingan atau pil kurus kadangkala memberi kesan yang sedikit sahaja atau sementara. Ketidakupayaan menurunkan berat badan kadang-kala menyebabkan seseorang hilang semangat untuk meneruskan misi penurunan berat badan mereka. Ada org kata, pnegawalan berat abdan hanya bergantung kepada jumlah kalori masuk dan keluar sahaja, tetapi untuk mendapatkan berat badan ideal, ianya tidaklah semudah itu.



Banyak faktor yang berkait dengan kegagalan menurunkan berat badan, bukan sekadar mengawal apa yang dimakan dan senaman untuk membakar lemak-lemak yang ada di dalam badan. Berikut adalah 7 masalah yang mungkin boleh diambil kira kenapa anda sukar untuk menurunkan berat badan. 

Faktor #1. Rintangan Leptin

Sel-sel lemak anda tidak hanya merupakan lapisan-lapisan yang bergoyang dan menggelebeh yang membuatkan anda pakai apa pun jadi tak sesuai, tapi ia merupakan sebahagian daripada hormon endokrin dalam sistem badan. Sel-sel lemak menghasilkan hormon yang dipanggil leptin. Salah satu tugas leptin adalah untuk memberitahu otak anda untuk menggunakan bekalan lemak badan bagi mendapatkan tenaga. Rintangan Leptin berlaku apabila leptin tidak diiktiraf oleh badan, khususnya oleh sel-sel hypothalamic otak anda. Badan anda kemudian akan diset dalam mod kebuluran, yang membuat badan mahu menyimpan lebih banyak lemak.



Faktor # 2: Rintangan Insulin

Sama seperti rintangan leptin, rintangan insulin bukan merupakan kekurangan hormon tetapi corak rintangan hormon tersebut. Kebanyakan orang tahu rintangan insulin boleh menyebabkan penyakit diabetes jenis II. Antara tanda-tanda sindrom metabolik pra-diabetes adalah penentangan terhadap insulin. Ini bermakna badan anda menghasilkan insulin tetapi badan anda tidak menggunakannya dengan betul. Masalah di sini adalah insulin adalah hormon yang menyimpan lemak, yang membuatkan penurunan berat badan menjadi sangat sukar. 

Faktor # 3: Disfungsi Adrenal
Kelenjar adrenal anda memainkan peranan utama dalam sistem endokrin anda. Salah satu fungsi kelenjar adrenal 'adalah untuk menghasilkan kortisol, hormon yang mengawal tekanan. Apabila badan anda menghasilkan kortisol berlebihan, ini boleh menyebabkan badan anda untuk kekalkan berat badan. Jadi proses untuk menurunkan berat badan akan terganggu.

 Faktor # 4: Masalah Tiroid
Banyak sebab kenapa tiriod yang sihat dapat berfungsi dengan baik, salah satunya adalah kerana tiriod keupayaan untuk mengurangkan berat badan. Jika hormon perangsang tiroid (TSH) adalah "biasa,"  secara amnya seseorang itu tidak mempunyai apa-apa masalah dan hanya perlu jaga makan untuk kurus. Penurunan berat badan akan bermasalah kalau tiriod juga bermasalah. 

Faktor #5: Ketidakseimbangan Estrogen / Progesteron 
Keseimbangan antara progesteron dan estrogen adalah penting untuk kesihatan optimum di kalangan wanita. Ketidakseimbangan estrogen adalah faktor yg dilihat ramai pesakit bergelut dengan menurunkan berat badan. 

Faktor #6: Sistem Usus
Sistem usus adalah sistem yang luar biasa yg terdiri daripada kira-kira 80% daripada sistem imun anda dan rumah kepada bertrilion bakteria. Boleh rujuk link ini untuk mengetahui bagaimana bakteria usus boleh mempengaruhi proses penurunan berat badan. 



Faktor #7:  Toksin yang banyak dalam badan 
Toksin alam sekitar atau produk yang digunakan di dalam rumah kita dan di dalam badan kita boleh memberi kesan yang besar ke atas keupayaan kita untuk mengurangkan berat badan. Toksin yang memasuki badan kita disimpan dalam sel-sel lemak kita. Sel-sel lemak melindungi organ-organ penting badan sebab itu lemak perut dianggap lebih berbahaya daripada lemak badan yang lain, kerana ia disimpan begitu dekat dengan orang-orang organ berharga. Racun perosak dan PCB (daripada pencemaran industri) akan mengganggu metabolisme kita apabila mereka dibebaskan daripada tisu lemak yang disimpan. Dengan kata lain, apabila kita mula menurunkan berat badan dan lemak-lemak badan dipecahkan, ianya akan membebaskan bersama toksin ke dalam badan kita dan melambatkan metabolisme. Racun perosak dan PCB, mengganggu banyak aspek metabolisme termasuk mengganggu tahap hormon, menyekat reseptor tiroid, menekan fungsi hati, dan merosakkan mitokondria dan keupayaan mereka untuk membakar kalori selepas penurunan berat badan. Toksin juga boleh merosakkan isyarat hormon, mempengaruhi hormon yg sangat penting iaitu hormon leptin. Boleh baca lanjut bagaimana toksin mengganggu dalam misi menurunkan berat badan di sini 

Bila anda mengalami kesukaran untuk menurnkan berat badan walaupun anda dh control makan, ambil supplement utk mengawal berat badan mahupun buat regular senaman, mungkin faktor-faktor di atas menjadi penyebabnya.

Baca lanjut entry berkaitan TIPS KURUS di sini

1 comment:

Ainul said...

nampaknya saya dah mula faham kenapa saya sukar nak turunkan berat badan