Saturday, September 27, 2014

Beza di antara Ketumbuhan / Tumor dengan Kanser

Ketumbuhan atau tumor dan Kanser, adakah terdapat perbezaan di antara keduanya?
Mungkin kita beranggapan ketumbuhan tu bermaksud kanser. Adakah ianya sama? Atau berbeza sama sekali. Atau mungkin kita sudah tahu keduanya berbeza tetapi tidak pasti apa yang membezakannya. Entri ini akan cuba memberikan kefahaman kepada kita tentang Ketumbuhan VS Kanser 



Ketumbuhan VS Kanser

Tumor dan kanser adalah berbeza. Tumor berlaku apabila luka atau ketulan terbentuk dalam badan disebabkan oleh pertumbuhan sel yang tidak normal. Kebanyakan tumor tidak berbahaya, tetapi sesetengah mungkin mempunyai kesan kepada kesihatan seperti menekan organ-organ penting atau saluran darah atau boleh menyebabkan terlebih pengeluaran hormon tertentu.

Dalam kes kanser, pertumbuhan sel ini tidak terkawal dan merebak di dalam badan. Kedua-duanya boleh dikesan dengan imbasan MRI.

Tidak semua tumor adalah kanser 

Adalah penting untuk memahami bahawa tidak semua ketumbuhan adalah kanser.
Tumor atau dikenali sebagai ketumbuhan ada 2 jenis iaitu Benign dan Malignant.
Tumor benigna berlaku di mana pertumbuhan adalah terhad kepada bahagian tertentu badan. 
Tumor akan menjadi kanser apabila ianya adalah malignant. Ini bermakna bahawa pertumbuhan utama boleh menjana beberapa pertumbuhan sekunder dan menyerang bahagian-bahagian penting dalam badan dan merebak di mana-mana. 



Sama seperti semua ketumbuhan tidak berkanser, semua kes kanser juga tidak dicirikan oleh pertumbuhan tumor. Sebagai contoh, dalam kes kanser darah, tidak ada tumor yang terlibat. Walau bagaimanapun, pada kemunculan tumor, ujian biopsi menjadi sangat penting untuk menentukan jika pertumbuhannya adalah malignan atau benign. 
Tumor boleh atau tidak boleh berkembang menjadi kanser. Kanser sebaliknya adalah suatu keadaan penyebaran malignant di mana pertumbuhan sel tidak normal boleh menjadi tidak terkawal. Tidak semua kanser tidak boleh dirawat. 



Rawatan tumor vs kanser 

Ubat-ubatan dan rawatan yang ditetapkan untuk tumor dan kanser mungkin berbeza. 
Tidak semua tumor mengancam nyawa. Walaupun tumor adalah benign, doktor mungkin mengesyorkan pembedahan untuk mengeluarkannya. Bergantung kepada lokasi dan saiz tumor, pembedahan ini boleh menjadi agak mudah atau ia boleh mengambil masa berbulan untuk pesakit sembuh. 

Contoh Ketumbuhan Otak dan Kanser Otak:



Pilihan rawatan untuk kanser termasuk pembedahan (pembedahan membuang tisu kanser), kemoterapi (dengan menggunakan bahan kimia yang kuat untuk membunuh sel-sel kanser yang berkembang pesat), dan terapi radiasi (menggunakan sinaran bertenaga tinggi untuk mengecutkan tumor dan membunuh sel-sel kanser dengan merosakkan DNA mereka). Terapi gen juga sedang dikaji, yang melibatkan penggunaan DNA sebagai ejen farmaseutikal untuk merawat penyakit.

Baca lanjut >> Bukti Kajian Saintifik Resveratrol Menghalang Kanser Merebak
Baca lanjut >> VIVIX memulihkan DNA rosak Penyebab Kanser

Kesimpulannya Ketumbuhan / Tumor  merupakan pertumbuhan sel yang tidak normal yang tidak merebak ke bahagian lain. manakala kanser adalah sekumpulan penyakit yang melibatkan pertumbuhan sel tidak normal yang berpotensi untuk menyerang atau merebak ke bahagian badan yang lain. Semoga info ini bermanfaat untuk pembaca mengetahui beza di antara KETUMBUHAN dan KANSER.

Baca juga >> Cara Elak Kanser dari Merebak dan Membesar tanpa Kemoterapi

4 comments:

Anonymous said...

As salam Nurul & semua pembaca.

Artikel yg sgt membntu ketika menungu giliran ct scan istri yg dikesan ada tumor pd hatinya. Mengikut perhatian doc melalui ujisn ultrasound ia adalah tumor benigna. Mudah2an begitulah jdnya.

Nurul aziyana said...

didoakan semoga isteri en boleh pulih sediakala.. insyaaAllah benigna boleh dirawat

Anonymous said...

info sangat berguna bg saya kerana isteri saya mengalami masalah seperti ini..pembedahan d perut sudah d buat tapi tumbuh semula dan merebak ke bahagian kepala dekat mata sebelah kanan...saya sangat risau adakah itu tumor atau kanser...

ieyna nasir said...

Ayah sy tumor manignant..atau dgn kata lain knser. Alhmdlh skrg siht slps oprtion.