Tuesday, September 2, 2014

Panduan dan Cara baca Label Nutrisi pada Botol Vitamin

Hampir setiap produk vitamin yang berkualiti datang dengan label pemakanan. Ia bertujuan untuk menyampaikan maklumat tentang fakta pemakanan dan bahan-bahan produk tersebut. Kebanyakan kita telah melihat pelabelan ini tetapi berapa ramai yg benar-benar membacanya? Dan orang-orang yang meneliti label tersebut pula, berapa ramai yg benar-benar memahaminya? Malangnya, mungkin tidak ramai. Entri ini memberi input kepada pengamal vitamin/supplement satu panduan dan cara bagaimana membaca label nutrisi pada botol vitamin. Ada pengguna semak dahulu label nutrisi pada botol vitamin sebelum beli. Ada yang semak label selepas beli.



Sangat sedikit yg benar-benar tahu apa nombor-nombor yang dicetak pada botol vitamin. Kita tidak akan dapat memahami maklumat dengan betul kecuali jika kita belajar bagaimana untuk membaca label pemakanan. Sesetengah produk boleh datang dengan fakta-fakta pemakanan yang mengelirukan, yang mungkin mengelirukan kita dengan mudah. Kita boleh memilih produk yang betul apabila kita dapat memahami pelabelan pemakanan dengan cara yang betul.

Berikut adalah panduan cara baca dan faham label pada botol vitamin.

"Saiz Hidangan (Serving Size)": Ini menunjukkan berapa banyak unit - tablet, gel lembut, kapsul, dan lain-lain - keperluan untuk dimakan dalam sehari untuk mencapai peratus daripada nilai harian yang disenaraikan pada label. Contoh serving Size untuk Bcomplex adalah 1 biji sehari. Bermakna bila anda makan 1 biji sehari, ianya dah capai nilai harian yg diperlukan oleh badan.

Unit saintifik seperti "IU", "mg" dan "mcg" adalah cara mengukur jumlah vitamin dan mineral dalam setiap tablet atau gel lembut. "IU," atau "Unit Antarabangsa," adalah standard global untuk mengukur vitamin dan mineral larut lemak (seperti vitamin A, D dan E). Vitamin larut air dan makanan tambahan seperti vitamin B dan vitamin C, diukur dalam miligram (mg) dan mikrogram (mcg); satu miligram (1/1000 daripada gram a) adalah sama dengan 1000 mikrogram. Mineral yang diperlukan dalam jumlah yang lebih kecil dalam badan juga diukur dalam mikrogram.

"Bahan-bahan lain(other ingredient)": Ini adalah senarai sebatian yang tidak langsung menyumbang kepada DVS (daily values) nutrien dalam makanan tambahan itu, tetapi sebaliknya membantu dalam fungsi seperti integriti tablet, penghadaman atau pemeliharaan jangka hayat.

"Arahan (description)" menyediakan maklumat untuk membantu pengguna dengan selamat mendapatkan nilai maksimum daripada produk. Contoh jika arahan "taking with food", bermakna vitamin perlu diambil selepas makan kerana vitamin bekerja bersama-sama dengna makanan. Jika kita mengambil apa-apa vitamin larut lemak seperti A, D, E atau K, maka kita perlu mempunyai beberapa lemak dalam makan untuk meningkatkan penyerapan vitamin tersebut. Sebab itu, carotomax, ostematrix, vit e, coqhealth, gla complex, alfalfa perlu diambil selepas makan. Satu lagi tujuannya adalah untuk mengelakkan kita dari sakit perut.

Tarikh Tamat Tempoh (Exp Date): diletakkan pada botol vitamin untuk membiarkan pengguna tahu berapa lama kandungan akan berkesan. Selepas tarikh habis tempoh, vitamin tidak lagi mengandungi "% Nilai Harian" yg ditunjukkan pada botol.Mengambil vitamin tamat tempoh mungkin tidak berbahaya, tetapi ia kurang bermanfaat. Jadi beli sahaja vitamin baru :)

Itu sahaja ilmu yang dikongsi untuk semua. Jika ada tambahan lain, akan saya kongsikan di entri yang lain pula. Jadilah pengguna vitamin yg berilmu, tahu makan dan tahu juga baca label :) Sebarang pertanyaan mengenai vitamin Shaklee, boleh hubungi saya di talian berikut

Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM, Taman Polo


No comments: