Tuesday, November 4, 2014

Cara Elak Makan Ubat Apabila Anak Sakit

Ni kalau baby ke kanak-kanak boleh baca, kompem diorg suka dan bagi link ni kt mak ayah supaya tak suap diorg ubat bila sakit. Tapi perkara tu tak mungkin terjadi. Jadi mak ayah yang kena baca sendiri. Biasanya, bila anak sakit diorg tak suka makan ubat. Akan berlaku adegan peluk anak ketat-ketat, pegang kuat-kuat kaki dan tangan sebab nak paksa anak telan ubat disulami dengan adegan meraung, sembur menyembur dan paling teruk muntah balik ubat tu. Haaa baik mengaku siapa yang memang sentiasa alami keadaan mcm ni bila nk bagi anak makan ubat.
Memang tragis. Ubat tak telan, lantai bersepah, baju habis kesan muntah.
Dua-dua alami pengalaman tak seronok. Anak menangis, mak ayah stress.


Sebelum saya berkongsi bagaimana cara nak elak anak makan ubat bila sakit, mari kita semua kembali kepada root of cause kenapa anak sakit. Faham maksud saya? Kenapa perlu cari root of cause? Senang sahaja. Permulaannya begini :-

KALAU TAK SAKIT KENAPA NAK MAKAN UBAT? 

Yes,
Kalau anak sihat, kenapa perlu bagi makan ubat?
Kalau anak sihat, ibu bapa tidak akan mengalami situasi paksa anak yang tak suka makan ubat untuk makan ubat
Kalau anak sihat, tak perlu habiskan duit di klinik untuk mendapatkan bekalan ubat
Kalau anak sihat, mak ayah dan anak-anak bahagia, boleh tidur lena malam-malam dan siangnya boleh ke sekolah, bermain dan belajar dengan baik.

Ok tu yang pertama..keduanya katakan lah anak memang sakit, nak buat macam mana? Hati dah risau ni takut makin teruk, nak tak nak bergegas ke klinik atau hospital untuk dapatkan rawatan lanjut. Last2 balik dengan bekalan ubat di tangan. Jadi, balik semula..kenapa anak sakit?



Anak kita mungkin ditimpa sakit kerana 3 sebab utama yang berikut
  1. Gaya hidup dan persekitaran. Cuba tengok sekeliling.Adakah ayah merokok? Adakah anak alergi pada habuk? Adakah kawasan sekitar rumah dekat dengan projek pembangunan?Adakah alat pembersih rumah mengandungi bahan kimia tinggi yang akhirnya memberi kesan kepada kesihatan anak?
  2. Pemakanan harian. Adakah anak suka makan junk food? Proccessed food? atau family suka makan di luar yan gbelum tentu terjamin kebersihannya? Adakah anak mengambil nutrisi yang cukup untuk menguatkan imun badan mereka dan menyokong perkembangan mental dan fizikal yang sihat?
  3. Keturunan. Ada anak yang mendapat sakit yang sama seperti ibu atau ayahnya. Mungkin sakit atas faktor ini memerlukan rawatan lanjut di hospital. Dan mungkin juga boleh dikawal dan disembuhkan seperti penyakit asma dengan pengambilan vitamin tertentu. 
Jika ibu bapa tahu dan aware faktor-faktor di atas, ibu bapa mungkin boleh mengelakkan anak dari jatuh sakit sekaligus boleh mengelakkan bagi makan ubat pada anak. Bagaimana cara? Sediakan payung sebelum hujan. Atasi sakit dengan tingkatkan tahap kesihatan anak. Pastikan anak cukup nutrisi supaya imun badannya untuk melawan penyakit tinggi. Biasanya, demam, batuk, selsema adalah penyakit yang sangat biasa dan kerap berlaku di kalangan kanak-kanak disebabkan imun sistem yang lemah. 

Saya cerita pengalaman saya sendiri. Alhamdulillah Husna memang sangat jarang demam, batuk dan selsema. Tidak ada istilah nebulizer. Alhamdulillah. Rasanya tahun ni sekali sahaja dia demam itupun tidak berlarutan. Nampak aje kecik tapi imun kuat. Selsema pun jarang kena walaupun duk taska. Aktif sepanjang masa. Adegan suap ubat dalam keadaan penolakan kuasa tinggi hanya berlaku sekali semasa ada jangkitan di gusinya. Itu pun tidak demam. Selepas itu, tiada lagi bekalan ubat di rumah kami. Yang ada hanya OMEGA GUARD dan CHEWABLE C yang diambil setiap hari dengan penuh kerelaan. Dan seminggu sekali NUTRIFERON sebagai penguat sistem imun. Kalau boleh ambik extra, bagai mata mengantuk disorong bantal, tadah tangan dengan muka sengih. memang drug free di rumah kami.


Kalau kami sihat tanpa ubat, kami juga nak orang lain sihat dan tak perlu amik ubat. Drug Free @ Home! Bertepatan dengan prinsip mencegah adalah lebih baik dari mengubat, kami dah pun berjaya amalkannya sekarang. Cegah dahulu sebaiknya, sediakan badan dengan perisai. Sakit tu boleh ditepis dengan pemakanan dan gaya hidup yang betul. Jika tak mampu nak halang asap dan kekotoran yang menyebabkan radikal bebas, tapi kita mampu untuk memusnahkan radikal bebas tu dengan vitamin antioksidan.

Actually ini bukan cerita saya seorang..tapi raaamai lagi berkongsi cerita yang sama. Ada yang dah tak jejak klinik






Apa yang boleh kuatkan imun anak? Saya percaya pada Chewable C dan Omega Guard.  Jadi jika anak sakit sekalipun, hanya chewable C dan Omega Guard sebagai pengganti ubat.



Jadi jika mak ayah nak elak anak dari atuh sakit, dan seterusnya nak elak dari bagi ubat pada anak, dapatkan Omega Guard dan Chewable C. Kelebihannya, keduanya juga boleh dinikmati oleh mak dan ayah. Bnyk kos rawatan boleh dijimatkan dan berita baik, pembelian omega guard bulan ini juga boleh menjimatkan lagi kos anda kerana promosi TWIN PACK memberi potongan sebanyak 5%. 

Harga asal sebotol: RM136
Beli 2 botol dapat dengan harga: RM258.40

Nak lagi jimat, boleh register untuk jadi ahli. Yuran keahlian hanyalah RM&5 seumur hidup tanpa perlu renew. Anda mungkin boleh jimat sehingga 20%.
Nak TWIN PACK >> Hubungi :-Nurul Aziyana (ID 886587)FB: Nurul Aziyana
Page: Super Vitamin Store
No Tel: 012-9576172Email: ummi_anayiza@yahoo.comCOD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IMPenghantaran ke seluruh malaysia adalah melalui pos.





3 comments:

Ain Ridzuan said...

Dah lama tak berperang dengan anak suruh makan ubat... Bila bagi vitamin bagai pucuk dicita ulam medatang..

Vitamin Terbaik said...

Bestnye..walaupun ank2 saya suka ubat tapi saya pun dah taknak bg mereka ubat. Sekarang tengah usaha nak mereka hidup tnp ubat lagi.

Eray Majid said...

kosong dah peti sejuk dengan ubat2 klinik, ada paracetamol je, in case...