Saturday, April 18, 2015

Cara Hilangkan Selulit Hodoh Di Perut, Peha dan Lengan

Selulit menyerang! Di perut ada..di paha ada..malah kat lengan pun ada. Arrrgggghh macam mana nak hilangkan selulit ni. Stress tengok rupe selulit yang hodoh. Malu! Itu yang pastinya. Nak tayang body kat suami pun rasa rendah diri dek kerana selulit bermaharajalela.



Bagaimana nak hilangkan selulit dengan cara yang betul?

Sebelum tu mari berkenalan dulu dengan selulit. Selulit ni biasanya orang panggil kulit pecah. Ibarat kek dalam oven yang tengah dlm proses nk masak..tiba2 mengembang dan pecah. Senang cerita, macam gambar kat bawah ni. Hodoh kan? Tengok pun rasa ngeri.

Kulit kita ni terdiri dari pelbagai protin.2 jenis protin yang memainkan peranan penting dalam pembentukan selulit adalah KOLAGEN dan ELASTIN. 2 protin ni lah yang menyebabkan kulit kita boleh meregang dan kemudian kembali ke bentuk asal bergantung kepada perubahan badan.
Haa sebab tu la kita ni boleh gemuk dan boleh juga kurus. Kalau gemuk kulit boleh mengembang. Kalau kurus, boleh kuncup balik..Dipendekkan cerita gitulah kiranya. Hebat kan kejadian Allah.



Selulit boleh berlaku sebab pengumpulan toksin yang menyebabkan struktur kolagen kulit musnah, kulit dah tak jadi elastik dan aliran darah kat kawasan tersebut terjejas. Ada juga bila berat badan bertambah, ambil makanan tinggi kalori menyebabkan pengumpulan lemak di bawah kulit. Badan yang kurang kolagen pun akan mudah terdedah kepada selulit. 

Kesan selulit ni boleh berlaku apabila:-
  • semasa mengandung
  • bila berat badan naik dengan cepat
  • semasa akil baligh
  • jika ada sejarah keluarga yang alami selulit
  • pakaian yang terlalu ketat
  • selepas penggunaan ubat corticosteroid yang berpanjangan atau tidak sesuai 
Semasa mengandung:
8 dari 10 wanita hamil akan alami selulit dan ianya bergantung kepada jenis dan keanjalan kulit. Tahu tak, bila hamil, badan akan hasilkan hormon yang melembutkan ligamen dalam pelvis supaya lebih fleksibel bila nak bersalin. Tapi, hormon ni juga melembutkan gentian dalam kulit yang menyebabkan selulit lebih mudah berlaku. Walaupun banyak terjadi masa hamil tapi tak semua selulit akan hilang walaupun selepas melahirkan 

Berat naik mendadak:
Naik berat badan dalam tempoh singkat pun boleh menyebbakan selulit. Selulit juga boleh terjadi kalau berat badan asyik turun naik. Sebab tu tak elok kalau turun mendadak ni..apa lagi kalau naik pun mendadak juga. Tertekan kulit jadinya. Kalau naik mendadak, kulit tak semapt nak hasilkan kolagen dan elastin yang cukup untuk nak bagi meregang tu yang jadi pecah. 

Semasa akil baligh
Masa proses akil baligh, perkembangan dari segi saiz badan kadang-kadang lebih cepat tak kira lelaki atau perempuan. Lelaki boleh kena selulit pada bahu dan belakang mereka, dan kanak-kanak perempuan pula pada punggung, paha dan dada.

Sejarah Keluarga: 
Kalau ada sejarah dalam family yang memang ada selulit, memang peluang besar juga la untuk kena selulit juga. Genetic factor orang cakap. Dan wanita lebih tinggi risiko untuk terkena selulit. 

Pakaian ketat: 
Pakai seluar ketat..tak kira lah seluar dalam atau seluar jeans yang terlalu ketat boleh hadkan aliran darah sekitar punggung dan peha seterusnya menyebabkan selulit. 

Dah tahu sebab apa berlaku selulit, mestilah nak cepat-cepat atasi kan? lagi-lagi kalau tak lama lagi nak kawen, nanti bakal suami tengok aduhai malunya..tak syiok la gitu kan. Udah macam kulit limau gerutu sana sini memang tak sedap untuk dipandang.

Ada 4 product Shaklee yang boleh bantu mereka yang mempunyai masalah selulit. Penggunaan yang konsisten secara beransur-ansur akan memudarkan kesan selulit dan sel kulit mati akan diganti dengan sel yang baru.



Carotomax:  Carotomax adalah sumber Vitamin A. Vitamin A membantu dalam pembentukan sel kulit. Vitamin A juga membantu pengeluaran kolagen kulit.

Vitamin C Sustained Release : Dilengkapi dengna teknologi sustained release untuk memastikan bekalan Vitamin C  kekal selama 5 jam di dalam badan dan berterusan dalam membaiki dan memberi perlindungan serta keanjalan kepada sel kulit. Dan yang pastinya, Vitamin C membantu dalam pembinaan kolagen kulit.

ESP: Energizing soy protein yang memperbaiki sel-sel kulit mati dan menggantikannya dengan yang baru. ESP juga mencerahkan kulit dan menghapuskan bintik-bintik hitam. Protin juga bantu elak selulit semakin teruk.

Vitamin E: Bertindak sebagai antioksidan yang memelihara membran sel dari kerosakan serta meningkatkan elastin. Penawar paling mujarab untuk kesan parut lama dan parut baru. Vitamin E bukan sekadar mencegah tapi juga mengurangkan kesan selulit.

Carotomax, Vitamin C dan Vitamin E adalah vitamin antioksidan yang membantu dalam mencegah radikal bebas. Radikal bebas makan collagen dan elastin. Jadi penting untuk sentiasa pastikan badan cukup antioksida.

PANTANG LARANG: 
Selain pengambilan 4 vitamin yang disarankan di atas, kurangkan pengambilan kafein yang boleh menyebabkan badan dehidrat lebih cepat. Ini boleh menyumbang kepada kekurangan air dalam badan lebih-lebih lagi jika kurang minum air kosong.

Pastikan juga bekalan zink dalam badan cukup kerana kekurangan zink juga boleh menyumbangkan kepada mudahnya berlaku selulit.

Macam mana nak dapatkan vitamin untuk atasi selulit degil ni? Hubungi saya untuk pembelian product dan apa yang bakal anda dapat adalah guidance from A to Z untuk membantu nyahkan selulit degil dari badan anda. Anda akn dapati perubahan demi perubahan yang menggembirakan hati setelah konsisten dengan vitamin ini.

Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM



No comments: