Tuesday, January 19, 2016

11 Tanda Ketara Badan Mempunyai Parasit. Jom detok Parasit

Ummi ada alahan ubat. Banyak ubat hospital ummi alah, antibiotik, ponstant, ubat tahan sakit, in fact actifast panadol juga. Bila makan muka ummi bengkak, mata bengkak sampai rasa macam tak boleh nak bukak. Doktor bgtau puncanya dari usus. Ummi dinasihatkan untuk amalkan prebiotik

Biasanya alahan ni berlaku disebabkan ada parasit dalam badan. Bahasa mudah, kecacingan. Jangkitan parasit ni tak boleh didiagnos, jadi ramai yang tak sedar kadang-kadang masalah kesihatan yang timbul sebenarnya berpunca dari parasit (cacing) yang ada dalam badan.


Disebabkan ummi sedang dalam proses detok parasit, suka ummi nak share kat sini pasa ni.
Parasit datang dalam pelbagai bentuk dan saiz.
Salah satu parasit yang paling biasa untuk menjangkiti manusia adalah Blastocystis hominis, organisma parasit satu sel yang menyebabkan kekejangan perut, kembung, dan gatal-gatal kadang-kadang gatal di bahagian dubur.

Seingt ummi. kali terkahir ummi makan ubat cacing masa umur ummi 6 tahun. Dulu ubat cacing tak mematikan cacing, so memang nampak la cacing keluar. Gelinya ya Allah memang tak sanggup nak tengok. Tapi sekarang ubat cacing dah matikan n hancurkan cacing dalam najis.

Parasit umumnya dikelaskan kepada kumpulan besar seperti:

  • Protozoa: amoeba; flagelat; siliat; coccidia, microsporidia yang semua parasit usus; sporozoa dan lain-lain yang menyerang tisu darah, sel-sel dan kawasan badan yang lain
  • Nematod: cacing gelang
  • Cestodes: cacing pita
  • Trematodes: cacing pipih
  • Artropod - semua jenis serangga seperti kalajengking, kutu, cacing lidah

Kekuatan sistem imun kita boleh menentukan sama ada atau tidak kita tahu yang kita sedang menjadi tempat pembiakan parasit. 

Sebab apa? 

Apabila sistem imun menjadi lemah keradangan seluruh badan akan mula merebak.
Hal ini terutama berlaku di usus, yang mempunyai saluran komunikasi terus ke otak melalui saraf vagus.

Haaa sebab tu la doktor yang ummi pergi rawatan tu cakap sebab usus. Jadi ummi kena buat detox usus bila nak buat detox parasit ni. 

Ada 10 tanda utama yang menunjukkan kita ni memang ada masalah parasit. 

1. Masalah pencernaan yang kronik.

Parasit menyerang tubuh manusia dalam pelbagai cara termasuk menyebabkan sembelit. Worms adalah parasit yang boleh menyekat laluan nutrien ke dalam badan, dan bahan buangan dari badan keluar di pelbagai tempat dalam sistem penghadaman. Parasit boleh menyerang salur hempedu dan usus menyebabkan sistem pencernaan rosak.

Apabila ini berlaku, pergerakan usus yang normal dihalang menyebabkan sembelit. Satu lagi masalah perut yang disebabkan oleh parasit adalah kembung perut. Parasit yang tinggal di usus kecil menyebabkan keradangan di kawasan ini. Ini membawa kepada perasaan kembung yang sangat tidak selesa. Lebih buruk jika makan makanan tertentu yang sukar untuk dihadam.

2. Pelbagai bentuk tekanan mental.

Ini termasuk kemurungan, kebimbangan, sakit badan, sakit kepala, sakit mata, halusinasi visual, perubahan tingkah laku, dan  bayangan aneh bahawa ada sesuatu yang tersangkut di kepala.

Usus ini penuh dengan kedua-dua neuron dan neurotransmitter, khususnya serotonin. Ia membentuk apa yang dikenali sebagai sistem saraf enterik. Seperti yang telah dinyatakan di atas, usus dan otak mempunyai hubungan langsung, biasanya dipanggil paksi gut-otak.

Hubungan ini bermakna masalah dalam saluran gastrousus boleh memberi kesan kepada sistem saraf.
Apabila terdapat keradangan dalam usus, ini boleh membawa kepada keradangan di dalam otak.
Begitu juga, keradangan di dalam otak juga dikaitkan secara langsung menyebabkan keradangan dalam usus.
Keradangan otak akan menyebabkan tekanan mental seperti kemurungan, kebimbangan, dan gangguan kognitif.

3. Gangguan kerengsaan usus (IBS) 

Gangguan autoimun boleh berkait khusus dengan jangkitan parasit usus dan sendi yang berkaitan, seperti sindrom IBS ( irritable bowel sydnrome) dan artritis reaktif.  Parasit usus menggali dan menetapkan diri pada dinding usus. Ini membawa kepada keradangan dan kerengsaan kawasan ini yang lama kelamaan akan membawa kepada kekejangan dan usus tersumbat.
Penyerapan nutrien daripada makanan akan menjadi sukar untuk dihadam.


4. Gangguan Imun
Parasit adalah seperti lintah, menghisap nutrien daripada badan. Ini menyebabkan sistem imun yang terpaksa bekerja keras dengan sumber vitamin, mineral, nutrien dan sumber tenaga yang rendah. Parasit ini mampu merangsang pengeluaran immunoglobulin mekanisme A.

Ransangan yang berlebihan boleh menyebabkan badan terdedah kepada pelbagai bentuk bakteria, kulat, virus dan serangan lain.

5. Gangguan Tidur

Parasit, terutamanya yang lebih suka bersarang di saluran usus, boleh menyebabkan pelbagai gangguan tidur seperti insomnia. Parasit menjejaskan sistem saraf dan juga membawa kepada gangguan tidur. Sepanjang malam, badan bekerja keras menghapuskan toksin melalui hati.


Parasit diketahui mengganggu rutin ini, menukar rentak badan. Sesetengah parasit menyebabkan banyak gatal sekitar kawasan dubur, mengganggu tidur dan menyebabkan ketidakselesaan kepada badan.

6. Bruxism (asah gigi ketika tidur)

Bruxism adalah istilah perubatan yang diberikan kepada tabiat asah gigi ketika tidur. Pada pandangan pertama, hubungan antara pengisaran gigi dan parasit mungkin tidak jelas dan tak logik.


Asah gigi ketika tidur berlaku disebabkan oleh kebimbangan dan keresahan yang disebabkan oleh parasit melepaskan sisa dan toksin ke dalam badan.

7.  Masalah Kulit

Parasit yang menyerang usus menyebabkan saluran keradangan dan kerengsaan kulit yang agak besar oleh kerana pengeluaran hormon ke dalam badan. Ini seterusnya menyebabkan iritasi kulit yang menyebabkan ruam, gatal-gatal, ekzema dan lain-lain bentuk alahan menyerang kulit.


Satu lagi masalah dengan saluran usus radang adalah bahawa pencernaan makanan tertentu menjadi sukar. Makanan dihadamkan menghasilkan peningkatan paras eosinofil yang membakar tisu yang menyebabkan reaksi alergi. Sesetengah parasit menyebabkan kudis, bengkak, luka-luka dan ulser untuk keluar.

8. Cirit-birit

Parasit umumnya menyerang lapisan usus, tetapi juga berpotensi untuk menyerang semua bahagian-bahagian badan yang lain.
Selain daripada itu, beberapa parasit menghasilkan bahan kimia yang dipanggil prostaglandin yang membawa kepada kehilangan klorida dan natrium dari badan, seterusnya menyebabkan cirit-birit.

9. Sakit badan 

Bila parasit berhijrah, ia cenderung membentuk cyst di otot dan sendi. Hasilnya ialah kerengsaan yang akhirnya menyebabkan masalah sakit  di akwasan berikut yang sering disalah anggap sebagai arthritis. Sakit di bahagian otot dan sendi juga mungkin disebabkan oleh tindak balas sistem imun untuk parasit menyerang badan.



10. Keletihan yang Kronik

Tidak ada keraguan bahawa parasit mengurangkan bekalan nutrien penting yang membawa kepada keletihan pada tahap mental, fizikal dan emosi. Apabila parasit menyerang tubuh menyebabkan kurang penyerapan daripada vitamin, mineral, lemak dan karbohidrat.
Ini membawa kepada keletihan yang teruk, kemurungan, masalah tumpuan dan sikap acuh tak acuh.

11. Tanda-tanda lain

Parasit boleh menyebabkan beberapa masalah lain selain daripada yang disenaraikan sebelum ini

Di antaranya adalah: sensitiviti makanan; anemia - kekurangan zat besi, bilangan yang berlebihan jangkitan bakteria atau virus, berat badan yang berlebihan, kebimbangan resah, gatal-gatal telinga, hidung dan dubur, kealpaan, proses pemikiran perlahan, makan berlebihan tetapi tetap rasa lapar atau lesu, meleleh air liur semasa tidur, masalah dengan kitaran haid bagi wanita dan disfungsi seksual untuk lelaki, tangan kebas.
Ini semua adalah tanda-tanda yang mungkin bagi masalah ini.

MUSNAHKAN PARASIT, MACAM MANA?

Perlu diingat bahawa kekuatan sistem endokrin dan sistem imun seseorang sebahagian besarnya menentukan bagaimana teruk jangkitan parasit akan memberi kesan kepada individu tersebut.

Ini bergantung kepada:

  • Bagaimana parasit hidup dari tuan rumah.
  • Toksin atau bahan buangan yang dihapuskan
  • Bagaimana parasit mengaktifkan sistem imun.
  • Jika sistem imun individu adalah lemah.
Ummi akn update next entry macam mana nak buat detoks parasit ni. Ummi juga akn share apa makanan yang perlu dijauhi dan apa pula makanan yang harus amal sepanjang proses detoks ni dibuat dan macam mana nak buat detoks parasit dengan vitamin Shaklee
So stay tune for new update ya


SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan


7 comments:

Hanafi Abdullah said...

Amat menarik isu isu kesihatan begini dibincangkan dengan penuh lebar..saya menunggu pula entri yang berkaitan detoksin usus.

seri nian said...

geli plak tgk cacing mcm tu bntknya

Ros said...

bila check tanda-tanda ni, rasa macam badan ada parasit lah.

erica isadora said...

Tunggu bersalin dulu baru nak detox parasit.hehe

Noriza Rahman said...

Banyak betul tanda parasit kan, kita yang tak perasan

rasmi taib said...

asslm,saya ada masaalah tak tau berapa jenis cacing dlm perut.bila waktu malam ia keluar di dubur.saya dah makan zentil 3 kotak tp tk hilang pergi hospital doktor bg albendizol pun tk jalan masih ada.tlg lah sape sape yg tau cara nk hapus kan cacing ni.takut naik kt mata pulak

nurul aziyana said...

rasmi taib: boleh buat detox parasit. Shaklee ada detox parasit yang complete