Monday, January 25, 2016

Detoks Parasit : Makanan yang Boleh Dan Tak Boleh Dimakan Ketika Detoks.

Entry yang lepas ummi dah share 11 ciri-ciri badan ada parasit (cacing). Boleh rujuk ENTRY INI ya Kali ni nak share pulak, makanan yang boleh dan tak boleh dimakan ketika proses detoks parasit ni.



Salah satu cara yang terbaik untuk membantu badan memusnahkan dan menghapuskan parasit yang tidak diingini adalah melalui detoks parasit. Diet ini perlu diambil sekurang-kurangnya 2 bulan untuk memberi badan kita peluang untuk menghilangkan semua jenis parasit dan telur yang tersembunyi dalam organ-organ yang berbeza.

Parasit dalam badan boleh berasal daripada beberapa sumber, seperti daging mentah, air tercemar, haiwan peliharaan atau haiwan lain.
Parasit boleh menyebabkan gejala seperti: gangguan pencernaan, keletihan, nafsu memakan makanan dan gula darah yang tidak stabil.

MAKANAN YANG DIGALAKKAN MAKAN

Diet harus mempunyai mineral yang tinggi dan kandungan nutrien dan tidak seharusnya mengandungi apa-apa jenis perangsang tiruan.

Berikut adalah beberapa makanan yang perlu dimasukkan dalam diet yang baik untuk membunuh parasit.

1. Wormwood
Wormwood merupakan herba yang membantu untuk membunuh parasit dewasa dengan cara menjadikan persekitaran mereka tidak mesra untuk didiami.


2. Bawang Putih 

Ini adalah antiparasit semula jadi dan makanan antibiotik. Bawang putih juga membantu dan menyokong pergerakan usus dan detoksifikasi usus. Lagi bagus makan mentah sebab yang mentah masih mengekalkan allicin. Macam ummi, tak dapat tahan nak makan mentah so ummi just amik Garlic Complex Shaklee je, yang mmg ada allicin.

3. Bunga Cengkih


4. Sayur -sayuran hijau 

Sayur-sayuran berdaun hijau dengan kandungan nutrien yang tinggi dan probiotik membantu badan untuk menghilangkan toksin.
Sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan seperti timun, tomato, lobak merah, ubi keledek dan beri birubaik untuk organ-organ badan dan mengelakkan kelenjar dari dijangkiti parasit.

5. Minyak kelapa
Minyak kelapa mengandungi kira-kira 50% asid laurik, lemak tepu yang terkandung dalam produk kelapa. Selepas masuk ke dalam badan ia menghasilkan bahan yang berkesan untuk membunuh parasit, virus, yis, dan juga bakteria tidak baik dalam saluran penghadaman.

6. Cuka Epal
Cuka epal membersihkan parasit besar untuk meningkatkan asid perut sebelum makan.
Ia akan membuat perut kita bebas dari parasit dan juga memastikan bahawa apa-apa larva dihapuskan.



7. Betik 

Buah ini mempunyai keupayaan yang kuat untuk memusnahkan cacing, seperti cacing pita dan cacing dalam usus. Untuk meningkatkan potensi,kupas kulit sebelum rendam di dalam cuka epal.



8. Bawang kuning

Seperti bawang putih, bawang hijau melepaskan enzim yang dipanggil alliinase apabila mereka dihancurkan atau dipotong. Menyediakan bawang dan mengelakkan 'faktor air mata' yang disebabkan oleh bawang, menyejukkan mereka selama satu jam dan kemudian memotong mereka menggunakan pisau yang tajam.

 Untuk rangsangan antiparasit, jus seksyen putih bawang dan menambah dua sudu teh minyak biji bijan. Minum dua kali sehari selama 3 hari tanpa apa-apa makanan.

9. Nenas

Buah ini mengandungi enzim antiparasit dikenali sebagai bromelain. Beberapa kajian menunjukkan bahawa makan nanas 3 hari berturut boleh membantu membunuh cacing pita.

10. Biji labu

Biji labu biasanya digunakan untuk menghapuskan cacing pita dan cacing gelang. Salah satu kandungan nutriferon adalah biji labu. Jadi dalam program detoks parasit ni, amalkan makan nutriferon 3 sacet sehari 



11. Lobak merah dan lobak merah jus atau jus kranberi (tanpa gula)


Anda boleh mencairkan jus kranberi dalam air. Lobak merah atau jus lobak merah membunuh parasit juga.


12. Lada


Rempah seperti cili merah, cili, lobak pedas, kunyit, kayu manis, buah pala, buah pelaga, dan bunga cengkih semua membuatkan parasit hilang.


13.  Probiotik
 Anda juga boleh menggunakan makanan tambahan probiotik, yang membantu membunuh bakteria yang tidak baik dan menambah bakteria baik.

MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN KETIKA DETOKS PARASIT


1. Gula 


Jangkitan parasit boleh membawa kepada keinginan untuk karbohidrat dan gula halus, jadi ia adalah yang terbaik untuk mengelakkan ini jenis makanan untuk kebuluran parasit luar tenaga dan bahan api mereka.

2. Karbohidrat ditapis (refined)


Karbohidrat ditapis seperti kek, roti, biskut, bijirin dan pasta harus dielakkan. Semua ini boleh meningkatkan kandungan gula dalam darah, jadi akan membuatkan detoks parasit lebih sukar. 

Nak singkirkan parasit ni memang memerlukan disiplin tinggi. Ye lah, makan nak kena jaga dan sepanjang proses detoks kita akan mengalami healing crisis yang mungkin menyebabkan badan letih sepanang hari, mengantuk, kerap membuang , sakit kepala, gatal-gatal di kulit dan sebagainya. 

Sepanjang program detoks parasit ni, ummi memang ambil vitamin Shaklee khas untuk detoks,
Apa dia ? 

Antara yg ummi amik

  • DTX Complex - detox hati 
  • Alfalfa Complex - Detox seluruh badan 
  • Herb lax - Detox usus
  • Nutriferon - tingkatkan imun sistem, penting utk ketahana badan semasa membunuh parasit 
  • Garlic Complex - untuk matikan telur dan cacing 
  • Vivix - detox sel 
Next entry ummi kongsikan pula pengalaman ummi sepanjang proses detokx dengan vitamin-vitamin ni ya. So stay tune for more update tentang detox parasit ni 


SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan

DAFTAR AHLI SHAKLEE. KLIK SINI

2 comments:

Ibu Zarith said...

Memang suka jus kranberi, sedap! Thanks sharing :)

cekgumanes said...

gula?....susah nak stop...tapi dengan detox memang kena kuat semangat...no sugar...