Wednesday, May 25, 2016

Keloid Boleh Beransur Hilang Tanpa Perlu Suntikan Steroid - Whoaaa Serius Ke Main-Main?

Keloid tu pebende? Haa kalau nak tahu, keloid ni sejenis parut hidup yang biasanya memang payah la nak hilang. Kalau boleh hilang tanpa gi buat pembedahan plastik ke laser ke suntik ke...whoaaaa sujud syukur!


Biasanya keloid ni timbul akibat dari luka pembedahan. Maka yang majoriti alami keloid ni ialah wanita yang bersalin secara pembedahan. Boleh jadi sepanjang-panjang torehan pisau di perut tu la keloid tu terhasil. 

Bahaya ke keliod ni? 

Idok la mengancam nyawa, jangan risau tak patut ya.. cuma biasa lah perempuan kan..parut sikit pun dah rasa macam huduh sangat dah..hahahahahha...Ops jangan kecam...jangan kecam..Kadang-kadang tempat keloid ni rasa gatal, itu yang tak best.

Lagi-lagi kalau parut bentuk keloid ni, besar lak tu..boleh meruntuhkan keyakinan mental dan jiwa. Ceehh over tau! 

Orang kata keloid ni boleh terjadi sebab keturunan juga. Kalau mak ayah senang dapat keloid, anaknya gitu juga lah. DNA diwarisi, tidak mustahil la kan. Sama la juga dengan penyakit-penyakit macam darah tinggi dan kencing manis tu.


Ok, dh berkenalan dengan keloid dah nampaknya..
Now sampai turn ummi nak bongkar kisah kejayaan ade sorang akak ni hentikan kehidupan sang keloid tu beransur-beransur. 

Jom ummi kongsikan kisah Pn Zainora ni tentang pengalaman beliau pudarkan keloid secara beransur-ansur

Keloid?

Siapa pernah alami? Saya pernah mengalami keloid kronik di bahagian ceaser selepas lahir anak pertama.

Masalah keloid tidak semua orang akan alami jika mengalami luka sehingga menyebabkan parut atau keloid yang boleh meninggal parut yg semakin besar dari hari ke hari. Antara punca berlakunya keloid ini adalah disebabkan oleh faktor pemakanan, hormon dan genetik seseorang itu.



Saya pernah alami keloid yang hodoh & menyeksakan. Ia bukan sekadar keloid biasa, ia merupakan parut yang hidup di bahagian ceaser selepas lahirkan anak pertama saya. Semasa anak pertama saya masih tidak kenal Shaklee ini, memang saya tak terfikir supplement boleh bantu mencegah keloid daripada terus membesar. 

Masalah keloid ini terjadi apabila sel yang bertanggungjawab untuk menyembuh luka mengalami proses penyembuhan yang tidak teratur, turut membesarkan dan menggandakan sel untuk mengisi ruang antara luka sehingga menjadi lebih besar daripada parut itu sendiri.

Untuk lebih mudah difahami, keloid terjadi kerana sel badan tidak mengesan yang luka itu telah sembuh, jadi ia terus membaiki kawasan luka tersebut sehingga menyebabkan parut menjadi semakin besar (keloid). 

Selepas ceaser anak pertama keloid membesar memang tak selesa sangat, ia rasa gatal bila berpeluh, gatalnya Allah je lah tau.. memang tak selesa & pedih bila bergesel dengan seluar, lagi-lagi seluar berzip.

Pernah jumpa dokter untuk rawat keloid ini. Dokter suggest ambil suntikan steriod bagi mengecutkan keloid, seramnya bila dokter cakap suntikan steriod tu kena cucuk di sekeliling keloid & perlu cucuk seminggu sekali.





Allahukabar seram, memang tak jadi lah saya nk buat. So saya biarkan saja keloid tu & redha dengan ketidakselesaan keloid itu.

Alhamdulillah saya lahir anak kedua dokter buang parut keloid yg besar tu. Ketika itu saya bimbang kalau keloid kembali lagi. Sejak lahir anak kedua saya ambil SET KULIT Shaklee antaranya ialah Vitamin C, B Complex, GLA Complex & ESP, syukur masalah keloid tiada lagi sehingga lah saya lahir anak ke-3, keloid tiada lagi tubuh di bahagian ceaser saya. Sekarang saya gembira sangat.




Saya sedar ketidakstabilan sel-sel hormon dalam badan kita boleh menyebabkan proses penyembuhan pada bahagian luka tidak sempurna. Dengan set kulit ini banyak membantu merawat masalah kulit saya yang lain seperti jerawat & kulit kering. Selain itu, set ini mampu mengempiskan keloid dan mencerahkan kulit lagi-lagi bahagian keloid.

Kesimpulannya jika anda mengalami keloid kronik seperti saya, jangan biarkan ketidakselesaan menganggu aktiviti harian anda. Setiap masalah ada penyelesaian, begitu juga dengan penyakit yang kita hidapi, antara kita saja mahu merawatnya dengan konsisten atau biarkan sahaja.

Jadi bagi sesiapa yang ada masalah ni, dan stress dah macam mana nak kurangkannya, boleh cuba vitamin berikut

  • Vitamin C 
  • B Complex
  • GLA Complex 
  • ESP

Macam mana nak dapatkan set vitamin untuk keloid ni? Boleh hubungi ummi di talian berikut ya. 

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan

1 comment:

Noriza Rahman said...

Sama la macam kes saya,keloid besar macam ulat gonggok,lepas kondisten dengan shaklee baru semakin pudar