Friday, November 4, 2016

Rawatan Penyakit Tiroid : Bagaimana Resveratrol Membantu Bagi Impak Positif

Dikatakan ramai wanita mengalami penyakit tiroid berbanding lelaki. Apakah tiroid? Tiroid merupakan satu kalenjar yg berbentuk seperti rama2 gitu kat leher kita ni. Fungsi tiroid adalah untuk kawal metabolism badan dengan melepaskan hormon yg dipanggil sebagai T3( tiroksin) dan T4 (triiodotiroksin).


Macam mana proses penghasilan hormon tiroid ni berlaku? Meh nak cerita....

Tiroid dikawal oleh otak kita iaitu di satu bahagian otak yg dinamakan pituitary. Ia akan menghasilkan hormon TSH (thyroid stimulating hormone) untuk trigger kalenjar tiroid kita supaya melepaskan hormon T3 dan T4. 

Bila hormon T3 dan T4 yg dikeluarkan tu dah cukup, hormon ni akan hantar signal 'stop' ke otak supaya TSH tak dirembeskan lg dah. Jadi tidak akan berlaku masalah hormon T3 T4 yg terlebih, atau yg terkurang. 

Jadi macam mana pulak penyakit tiroid boleh berlaku? 

Penyakit tiriod berlaku bila hormon T3 dan T4 ni dirembeskan secara berlebihan atau kurang iaitu secara tak normal. Jadi penyakit ni akan terbahagi keapda 2 iaitu 
  • Hipotiroid (bila hormon T3 dan T4 kurang) 
  • Hypertiroid (bila hormon T3 dan T4 berlebihan) 
Apa simptom-simptom kedua-dua jenis penyakit tiroid ni? Jom tengok 

Hipotiriod: Kurang T3 dan T4 jadinya metabolisme badan pun berkurangan. kesannya adalah 
  • Cepat letih
  • Tiada selera makan
  • Berat badan naik
  • Kulit kering
  • Rambut gugur
  • Period tak teratur
Hypertiroid : Terlebih T3 dan T4 jadinya metabolisme meningkat. Kesannya adalah 
  • Jantung degup laju, berdebar2 sokmo
  • Kuat berpeluh
  • Resah gelisah
  • Makan byk tapi berat turun, tak naik-naik
  • Tangan terketar-ketar

Apa punca boleh berlaku hipotiroid dan hypertiroid ni? 

Punca HYPOthyroidism adalah:

1) Autoimmune - antibodi badan attack sendiri sel-sel tiroid ni, menyebabkan banyak sel-sel tioid mati dan tak boleh berfungsi (kesan ni dipanggil hashimoto)

2) Tak cukup iodine - iodone diperlukan dlm proses melepaskan hormon T3 dan T4 ni ke dalam darah...sedar x dlm garam makan kita ada ditambah iodine? haaa....ni salah satu langkah kerajaan bg mengurangkan kadar hypothyroidism di malaysia...

3) Drug induced - sesetengah ubat boleh menyebablan fungsi tiroid kurang. Contoh dia lithium, amiodarone

4) Thyroidectomy - pembedahan utk buang tiroid atas sebab-sebab tertentu...tiada thyroid, bermakna tiada T3 dan T4

Utk hypothyroidism ni bila buat checkup darah, keputusannya adalah bacann hormon TSH tinggi
manakala T3 dan T4 rendah. Kenapa TSH tinggi? Sbb T3 dan T4 rendah. Tak dapat hantar 'stop' signal ke otak. So otak keep on hasilkan TSH dengan anggapan bdn kita still  tak cukup T3 dan T4. 



Punca HYPERThyroidism pula adalah:

1) Autoimmune - di mana antibodi badan kita 'menyamar' jadi TSH, lalu merangsang tiroid kita untuk hasilkan banyak2 T3 dan T4. Bila T3 t4 byk,  'stop' signal dah dihantar ke otak supaya tak payah dah hasilkan TSH...tapi apakan daya, ada org lain yang menyamar jd TSH tu. (graves disease)

2) Toxic multinodular goitre/single toxic nodule - ada ketulan di tiroid kita yang syok sendiri buat hormon T3 dan T4, tak kisah dah pasal TSH

3) Thyroiditis - biasanya infection virus menyebabkan radang kat thyroid...tp yg ni sementara je kesan dia

4) Pregnancy - hormon beta HCG masa mengandung pun boleh merangsang thyroid ni, tapi sementara jugak biasanya. 

Punca hypertiroid

Macam mana pula dengan rawatan penyakit tiroid ni? 

Pertama sekali perlu diingat Sakit tiroid bkn mcm demam/batuk selsema...bila kena, ambil ubat after few days sembuh 100%.. no..no..no..Rawatan dia bergantung pada diagnosis dia..sesetengah tu perlukan ubat, sesetengah tu perlukan surgery.

Bila dah buat surgery plak, kalau yang buang thyroid tu, kalau sblm ni hyper, lepas buang takde dah hormon T3 dan T4...makan akan jadi hypo plak. Unik kan? Dan bila hypo, perlulah ambil ubat pengganti T3 dan T4 tu...fungsi thyroid akan dipantau sentiasa...sbb kalau ambil ubat terlebih boleh menyebabkan hyperthyroid plak. Uish komplikated betul. 

Kalau tak buat pembedahan pun, doktor boleh start ubat carbimazole untuk kurangkan T3 dan T4 tp samalah mcm tadi, fungsi tiroid kena pantau sentiasa. Kalau terlebih dos, T3 T4 kurang sangat, akan jd hypo pula. 

Macam mana pula dengan pengambilan suppelement/vitamin? Adakah boleh membantu dalam rawatan? 

Pengambilan supplement dan vitamin adalah digalakkan untuk membantu fungsi badan dengan lebih baik. Walaubagaimanapun supplement/vitamin bukanlah pengganti ubat. Pesakit masih perlu untuk mengambil ubat tapi dalam masa yang sama disarankan juga untuk mengambil supplement. 

Bagi yang mengalami masalah tiroid, tak kira hypo atau hype, boleh ambil VIVIX sebagai supplement harian. Kenapa VIVIX? 

Menurut satu jurnal yang bertajuk Resveratrol and its impact on aging and thyroid function dari web https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21946130 mengatakan bahawa 

"Resveratrol dipercayai mengawal beberapa proses biologi, terutamanya metabolisme dan penuaan. Resveratrol juga mempengaruhi fungsi tiroid dengan meningkatkan perangkap iodida dan, dengan meningkatkan rembesan TSH melalui pengaktifan laluan sirtuins dan phosphatidylinositol- 4-fosfat 5 γ kinase (PIP5Kγ) , yang mana memberi kesan positif kepada metabolisme." 
Vivix Mengandungi Resveratrol 

Vivix adalah tonik kesihatan yang sangat eksklusif. Ianya merupakan supplement antioksidan dan anti penuaan no 1 dunia. Mempunyai kelebihan 10x ganda resveratrol dengan gabungan 15 polyphenol menjadikan Vivix langsung tidak sama dengan jus atau tonik minuman kesihatan yang ada di pasaran. 


Untuk pengetahuan juga keistimewaan Vivix adalah kerana kajian di sebalik penghasilannya. 2,500 penerbitan penyelidikan: salah satu daripada bahan-bahan dalam Vivix sahaja (resveratrol) telah dirujuk dalam lebih daripada 2,500 penerbitan penyelidikan termasuk pelbagai kajian yang dijalankan oleh Harvard University, National Institute of Aging, Institut Kanser Kebangsaan dan Institut Sains Alam Sekitar



Berikut adalah feedback dari pengguna-pengguna yang dah cuba Vivix dan kesannya kepada mereka 






Bagaimana nak order Vivix? Boleh hubungi ummi di talian berikut ya. Vivix bukan sahaja beri effect positive untuk tiroid tapi juga bertindak untuk pencegahan penyakit, awet muda dan membantu untuk memelihara kesihtan secara keseluruhan sebab Vivix bertindak dari peringkat DNA dalam sel. 

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172 ( klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanavivix.wasap.my)
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan





No comments: