Friday, February 17, 2017

Berjimat Dalam Belanja Atau Tambah Pendapatan, Mana Satu Lebih Penting

Nak berjimat ke nak tambah pendapatan ?
PM dah war-warkan supaya rakyat berjimat. Ekekeke comel PM kite ni kan. Comel yang amat sampai rasa nak golek-golek gentel-gentel je. 


Mungkin ada maksud tertentu untuk perkataan berjimat tu. Mungkin ianya merujuk kepada beli yang perlu bukan beli yang kehendak. Atau cut mana-mana perbelanjaan tak penting contoh tukar kereta baru ke, buat loan nak kawen ke atau buat loan ribu-ribu untuk join bisnes tapi rupanya kene tipu.

Meh tengok situasi ni pulak.

Si A : Aku tak tahu nak berjimat celah mana lagi. Nak beli keperluan pun tak cukup. Nak beli kehendak? Memang mimpi je lah

Si B : Rasa nak beli tupperware ar. (Padahal tupperware dah berlonggok kat rumah)

Nak berjimat releven bila berada di dalam situasi Si B. Dia mungkin ada lebihan wang. Jadi sesuai la dia nak disuruh berjimat. Tapi tak semua orang berada di situasi B. Ramai yang A

So yang A nak buat apa?

Inilah masanya untuk tambah pendapatan. Bila dah kehendak pun asyik terpaksa dicantas, lakukan sesuatu. Kita ni manusia biasa deknon, ada keinginan nak rasa mcam orang lain rasa. Ade keinginan nak makan sedap. Nak jalan-jalan makan angin, nak beli benda-benda best.
Kita ada impian dan impian tu pulak bukan untuk kita je tapi sudah tentu untuk mak ayah kita.

Tapi kalau dah bulan-bulan macam sesak kene topup tong oksigen, itulah tanda u need to do something.

Tambah income.


Susah tak selamanya susah. Kena cari peluang niaga. Jangan kata saya tak pandai niaga. Dulu kita tak pandai membaca. Tapi lepas kita belajar huruf belajar sukukata eh boleh pun membaca.
Sama la tu. Belajar ya. Yang penting kita ubah diri.

Dilema ke2, nak berniaga tapi terpengaruh dengan hasutan kawan

“kau ni takde duit sangat ke sampai nak berniaga?”


Tiba-tiba ahli keluarga sakit, dan perlukan duit yang banyak. Kawan yang tadi tu hanya boleh cakap

“sabar lah lopah. ada lah hikmahnya tu..semoga urusan dipermudahkan”

Ternyata komuniti hanya tau bercakap dan tidak mahu ambil tanggunjawab. Jadi watpe nak peduli kata-kata orang.

Teruskan berniaga. Yang tanggung semuanya nanti adalah kita sendiri. Kos sara hidup dah meningkat, sampai satu masa nak jimat belanja pun udah macam tak releven kalau melihatkan trend kos perbelanjaan sekarang yang macam nak meninggal tu. Jadi langkah yang lebih bijak , tentulah dengan tambah pendapatan. 

Bila berniaga, sekurang-kurangnya kita boleh menyimpan. Para majikan pulak, tak payah la nak anti sangat dengan pekerja yang buat bisnes. Kita tak tahu keperluan mereka yang terdesak. Tak semua pekerja tak amanah bila mereka berniaga. 


Bisnes apa yang bagus untuk dibuat dalam ekonomi terdesak macam ni?

Bisnes Shaklee. 

Ya memang terang lagi bersuluh. Bisnes Shaklee ni adalah bisnes kalis gawat. Sebab apa? Semua orang nak sihat dan semua orang taknak sakit. Dalam keadaan kos rawatan hospital yang semakin tinggi ni, bila sakit memang poket pun sakit sama. 

Contoh paling mudah la sebagai ibu, hari-hari macam kerja non stop kan? So kalau badan rasa letih, tak larat .. nak ke kita dalam keadaan macam ni berterusan? Kompem kita akan cari sesuatu yang boleh meningkatkan tenaga, Jadi demand untuk orang yang nak sihat, nak cergas ni memang tinggi. 

Yang paling best, product Shaklee hampir tiada saingan. Secara mata kasar memang berlambak product kesihatan kat luar tapi Shaklee special sebab product yang dibuktikan dengan sains dan kajian klinikal beribu-ribu. siap ada Landmark Study lagi. Dibuktikan selamat dan berkesan pula tu.

Mudah ke buat bisnes Shaklee? Bukan dah ramai ke yang jual? Eh eh eh baca ENTRY ni dulu. Surirumah pun boleh lawan gaji suami yang bekerja tau bila buat bisnes Shaklee ni. Nak tengok apa yang seronoknya surirumah buat bizz Shaklee, boleh baca SINI.  

Nak jana income dengan bisnes modal rendah dan permintaan tinggi tanpa musim?
Cari kak yana


SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Taman Impian, Kampung Padang
 

No comments: