Tuesday, April 25, 2017

Derita Sakti Tumit Berakhir Tiada Lagi Pain Killer

Masalah sakit tumit kaki dikaitkan dengan banyak simptom kesihatan. Ada yang kata problem dengan rahim, ada pula kata kerana saraf, penggunaan kasut tumit tinggi dan macam-macam lagi andaian.

Apa pun andaian, masalah sakit tumit ni memang boleh mengganggu kegiatan harian kita. Yelah kita guna kaki setiap masa nak berjalan ke sana sini kan, kalau terasa sakit mestilah tak selesa.


Apa yang berlaku sebenarnya bila kita rasa sakit tumit ni? 

Nama saintifik bagi sakit tumit ni adalah plantar fasciitis di mana ia merupakan bengkak atau radang terhadap tisu yang menyokong lengkungan kaki yang dikenali sebagai sascia.

Menurut kata Dr. Saini, Pakar Perunding Perubatan Pemulihan, Pusat Perubatan Pemulihan KPJ Tawakkal
Sakit yang berpunca daripada plantar fasciitis biasanya berlaku pada langkah pertama berjalan atau selepas tempoh yang lama tidak berpijak dan keadaan ini sering terjadi pada waktu pagi sebaik sahaja anda bangun daripada tidur.


Punca lain adalah 
  • kekejangan otot betis, sakit tulang belakang, dan juga penggunaan terlalu banyak otot-otot betis.
  • hentakan pada tumit akibat lompatan yang boleh menyebabkan tulang-tulang menjadi lebam 
  • Penyakit tulang belakang di mana jika terkena pada urat saraf tulang belakang ia boleh menjalar hingga ke tumit kaki.
Disebabkan ianya melibatkan keradangan jadi rawatan yang biasa diberikan adalah ubat anti radang atau suntikan anti radang. Di samping penggunaan kasut yang sesuai dengan kaki.

Bagi yang ada masalah sakit tumit ni, Kak Yana nak share dengan pembaca kisah seorang suri rumah yang baru berumur 35 tahun mengatasi masalah sakit tumit beliau 

Jom kita ikuti confession Pn Nadia

Nama saya Nadia Ezdanie Norazman, berumur 35 tahun dan saya adalah suri rumah sepenuh masa. Saya telah dikurniakan 2 orang cahaya mata.

Pada 23 November 2015 saya di diagnosis dengan “PLANTAR FASCITIS” atau bahasa senangnya sakit tumit. Sakit yang saya alami ini adalah sakit yang teramat sangat sampai takut untuk saya untuk memulakan langkah. Kesakitan terlampau terutama di awal pagi.
.
Kronologi kes saya ini bermula dari kepulangan saya dari melancong. Pada mulanya saya ingatkan kaki saya sakit setelah penat berjalan masa melancong, mana tidaknya masa melancong tu semua tempat di jelajahi dari gunung sampailah ke lautan. 
Seharian berehat di rumah, tumit saya masih sakit dan akhirnya pergi berjumpa doktor. Doktor memberikan “PAINKILLER”. Selepas makan ubat tersebut kesakitan saya terubat. Dari peristiwa tersebut sakit tumit akan on off on off.
.

Kesakitan yang teruk saya alami sekali lagi semasa saya melancong lagi dan penderitaannya semakin perit sampai saya tidak boleh berjalan. Apa lagi terus ambil ubat tahan sakit tapi masa itu terasa rugi kerana seharian tidak dapat berjalan dan bershopping kerana saya kena berehat sahaja di bilik hotel. 
Sampai di Malaysia saya terus mendapatkan rawatan di Hospital. Setelah membuat beberapa ujian klinikal di hospital terutama X-ray doktor mengesahkan saya menghadapi “PLANTAR FASCITIS”
Selepas di diagnos dengan penyakit tersebut bermula episod untuk merawat. Setiap kali sakit menjelma peneman setia adalah “PAINKILLER”. Pemilihan kasut juga penting bagi saya. Setiap kasut saya mesti mempunyai lapisan dalam (insole) yang lembut dan selesa. 
Penggunaan kasut/selipar yang sesuai dan selesa ini melibatkan kos pembelian yang mahal, namun kasut yang sesuai mendatangkan kebaikan serta boleh menghindari dari menghidapi sakit tumit ini.
.
[TUMIT TERPAKSA DISUNTIK]

Selain daripada itu saya juga memerlukan suntikan pada bahagian tumit saya. Masa ini saya rasa sungguh menderita, tuhan hanya menarik satu nikmat dari saya tapi saya terasa cukup menderita. Kesakitan pada tumit ini amatlah menderita bagi orang yang mempunyai hobi melancong dan gemar melakukan aktiviti lasak.
.
[SETELAH SEBULAN DENGAN VITAMIN SHAKLEE]

Selama beberapa bulan saya hanya bergantung dengan rawatan seperti saya sebutkan di atas. Pada bulan Desember 2016 terdetik di hati untuk mencuba produk Shaklee. Mulanya saya mengambil produk untuk mengurangkan berat badan dan saya berjaya dengan set tersebut. Dari situ saya add on OsteMatrix dan Sustained Release Vita-C Plus. Saya mula mengambil OsteMatrix 4 biji setiap malam dan Vit-C 1 biji sebelah pagi. Setelah sebulan mengambil OsteMatrix dan Vit-C tersebut kesakitan yang saya alami semakin berkurang dan akhirnya saya dapat tumit kaki saya yang dahulu.


Alhamdulillah, 2 minggu yang lepas saya baru pulang dari melancong dan saya tidak lagi merasai kesakitan yang pernah saya alami. Saya tidak lagi bergantung pada PAINKILLER dan yang paling saya gembira saya dapat menggunakan segala jenis fashion kasut yang ada di pasaran. Pergerakan saya tidak terbatas lagi. Bertambah gembira lagi masalah SINUSITIS/RESDUNG saya juga dapat diubati dan kulit saya bertambah berseri-seri.
.
Pelaburan yang saya buat bersama Shaklee berbaloi kerana bila kita menggunakan produk Shaklee untuk 1 tujuan kita akan dapat banyak manfaat dari sudut lain jugak. Kesan Shaklee terhadap saya sangat awesome…Saya dapat menurunkan berat badan saya dan dalam masa yang sama sakit tumit dan resdung saya dapat diatasi. Bak kata dari kawan saya, Sesungguhnya sakit itu MAHAL!!! PREVENTION IS BETTER THAN CURE.

Puan Nadia konsisten dengan pengambilan Ostematrix dan Vitamin C Shaklee untuk masalah Sakit Tumit Kaki beliau. 

Bagi yang dah alami keperitan dan derita sakit, duit bukanlah keutamaan. Nikmat sihat akan lebih berharga bila sakit. Bukan lah bermakna kita minta sakit supaya kita lebih hargai waktu sihat. Tapi nak bagitaunya, bila sakit ni memang banyak benda yang kita tak boleh nak buat. 

Apa lagi kalau melibatkan kaki yang kita guna paling banyak setiap hari. Bagaimana nak order vitamin untuk sakit tumit ni? 

Boleh buat pembelian di link di bawah atau hubungi Kak Yana di talian yang tertera


SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Taman Impian, Kampung Padang








No comments: