Thursday, May 11, 2017

Anxiety Disorder : Cara Atasi Tanpa Ubat Hospital

Perasan cemas dan risau ni semua orang akan rasa. Tu normal, contoh mudah sebelum kita nak ujian ke nak temudugakekita mesti rasa nervous kan? Tapi Anxiet Disorder ni lain sikit. Ia boleh menyebabkan kesusahan dan mengganggu banyak aktiviti harian.


Ada macam-macam jenis Anxiety Disorder.
  • Gangguan panik. TErasa macam diserang secara tiba-tiba atau seolah-olah terkena serangan jantung secara tiba-tiba. 
  • Fobia sosial. Melibatkan bimbang yang amat tentang situasi sosial sehari-hari. Bimbang sering berpusat pada suatu takut dihakimi oleh orang lain, atau berkelakuan dengan cara yang mungkin menyebabkan rasa malu atau membawa kepada cemuhan.
  • Fobia tertentu. Ini adalah ketakutan terhadap objek atau situasi tertentu, seperti ketinggian atau terbang. 
  • Gangguan kebimbangan umum.Walaupun hal kecil tapi terasa sangat bimbang.
Dikatakan sekarang ni Anxiety Disorder sudah mula menghanatui para wanita. Sudah makin ramai wanita yang ada masalah ni.

Tak boleh dipandang enteng sebab masalah ni boleh membawa kepada banyak penyakit lain. Bila kita risau terlebih, takut terlebih, emosi tu akan take over fikiran kita. kadang-kadang sakit sikit pun kita macam terbayang benda-benda yang dasat.

Walaubagaimanapun bukan perempuan je yang ada masalah ni, boleh terjadi kepada lelaki juga. Kak Yana nak share 1 kisah ni bagaimana dia atasi masalah Anxiety Disorder

[ANXIETY DISORDERS - BAGAIMANA AKU MENGATASINYA?]

Aku dah lama amalkan makan supplement ni sejak umur 20an. Lebih kurang 18 tahun mcm tu. Dulu aku ambil Spirulina, minyak ikan dan vitamin C setiap hari. Sebulan sekali aku detox badan untuk 3 hari. Kalau first time buat detox buat 7 hari ye...Masa tu tak kenal Shaklee so aku detox guna brand Y.
.
Maybe tu muka dan badan awet muda kot. Kalau travelling gi mana-mana memang orang akan ingat budak baru nak masuk U walapun dah jadi bapak budak. 😊😊😊
.
Di awal 20an aku dah dapat kerja yang baik (swasta) coz takde rezeki ngan gomen. Setiap tahun aku dapat kenaikan pangkat dan berpindah ke Company lain untuk meluaskan pengalaman aku. Bebanan kerja semakin berat. Yes...aku masih amalkan supplemen tapi dalam masa yang sama aku dah create new bad habits dalam kamus hidup aku.

[ROSAKKAN TUBUH SENDIRI]
.
Aku menjadi perokok tegar dan selalu skip makan. Coz masa aku banyak terluang dalam kapal terbang traveling dan jumpa clients...aku always skip my meals. Hidup aku hanya bergantung kepada air putih. Nescafe jadi makanan harian aku. Dalam 1 hari aku boleh minum 12 gelas nescafe 3 in 1 just to keep me awake sebab masa kerja aku tak sama dgn org kat ofis. Org kat ofis cuma kerja jam 8 hingga 5. Aku kerja 24 jam dan tidur 2 jam sehari sebab aku terpaksa respond to colleagues and clients mengikut time zone mereka.
.
I love and enjoy my works to the limits tapi dalam masa yg sama aku rosakkan sistem kekebalan tubuh badan aku secara perlahan2.

Rezeki aku dalam pekerjaan memang baik tapi bebanan semakin bertambah sehingga sampai satu tahap tu, aku rasa terlalu stress dan amik keputusan untuk kerja di kampung halaman.

Alhamdulillah aku dapat kerja di tempat sendiri. Masih travelling to oversea tapi tak sekerap dulu. Sebulan sekali macam tu. Kesihatan aku masa ni tengah merosot. Supplemen aku makan on and off tak konsisten macam dulu. Sehingga lah aku jatuh sakit pada Dec 2014.

[KENA SERANGAN JANTUNG PERMULAAN HIDUP BERUBAH 360]
.
1st time kena attack tu jantung aku sakit bebenar, nafas tersekat, berpeluh, tangan kaki sejuk, muka pucat, masa tu ingat masa dah tiba. Rasa menyesal tak spent banyak masa bersama keluarga. Menangis dlm hati minta Allah panjangkan umur agar dapat menebus kekurangan yg aku buat untuk diri aku dan keluarga.Terus masuk emergency ward. Lepas masuk drip, baru badan kembali normal. Masa tu doktor syak kena gastrik coz ujian darah dan ecg normal.
.
Sejak kejadian tu hidup aku berubah 360 darjah. Hampir setiap hari aku di serang benda yg sama. ER gomen dan swasta dah jadi rumah kedua aku. Nak bawa kereta pun aku tak mampu. Pergi tempat crowded atau solat jumaat memang aku kena serang.
.
Doktor dah habis idea apa penyebab sakit ni. 1 hospital swasta ni terang-terang tolak aku and refer my case pergi gomen hospital. Mereka cuma cakap kena GERD. Tapi nape sampai nak pengsan atau rasa nak mati setiap kali kena serang? Org lain pun ada GERD tapi tak lah sampai pengsan2 gitu.
.
Aku ketandusan petunjuk. Dalam masa yg sama ada juga yg cakap aku kena santau atau gangguan jin.

Then, aku pun pergi rawatan alternatif. Bab mandi dan minum air tu jgn sebut, naik kembung perut minum air. Jangan pikir aku tak percaya benda ghaib atau sihir sebab Allah dah bagitau kita ni tak bersendirian. Tapi takde perubahan.
.
Aku memang syak yang aku ada penyakit GERD coz cara hidup aku di masa lampau memang berkaitan. PENGSAN DAN TAKUT 24 JAM. Ini yg aku ingin cari jawabannya. Kenapa???

Aku masih kerja tapi ambil cuti tapi since aku punya masa kerja fleksible dan boleh kerja kat rumah, aku mula menjadi pengikut Mr. GOOGLE secara berjemaah. Aku spent berjam-jam setiap hari utk cari petunjuk tentang penyakit aku.
.
Aku mula lebihkan masa utk berzikir utk ketenangan dan memperbaiki solat aku untuk diberi petunjuk. Hehehe...mesti ada yg cakap selama ni tak solat ke??? Solat memang buat tapi kita sebagai manusia memang khilaf. Kadang-kadang solat tu hanya untuk cukupkan fardu kita sebagai Islam tetapi rukunnya, tertibnya, bacaannya semua kena perbaiki. Itulah yg aku tengah usahakan.
.
Alhamdulillah Allah Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani. Masa Google info awal Januari 2016 (masa ni aku dah setahun sakit dan berat badan turun dibawah paras underweight sebanyak 16 kg), aku menemui 1 blog member Shaklee pasal Anxiety Disorders.
.
Punyalah syok aku baca mengalah kan ambik exam kat U dulu. Semua tanda-tanda anxiety tu ada pada aku. Setelah baca blog tu aku buat review semua blog kat website pasal anxiety termasuk dari doktor professional seperti Dr. Zubaidi.

Majority mengesyorkan ambik Vit B-Complex, minyak ikan Omega 3, magnesium untuk rawatan Anxiety Disorders.



Selepas aku buat percaturan sendiri, aku ambil keputusan mencuba supplemen ni tetapi which brand?

[DUIT HABIS 50K  UNTUK BIL HOSPITAL DAN UBAT ALTERNATIF] 

Dalam masa setahun aku sakit memang aku dah cuba apa saja produk yg disyorkan termasuk cap ayam, kilang belakang rumah atau yg branded. You name it. Memang aku dah cuba. Setahun sakit tu aku dah spent almost 50K utk bil hospital dan beli produk2 alternatif.

Lepas aku buat keputusan nak mencuba produk Shaklee, aku google blog cari distributor Shaklee.
.
Aku amik Set Anxiety dan lepas 3 bulan pertama amalkan set ni, aku dah tak makan ubat hospital lagi dan Alhamdulillah tahap kesihatan aku bertambah baik. Aku teruskan pengambilan produk Shaklee sampai masa aku menulis entry ni.

Anxiety Disorders aku tetap ada coz penyakit ni ambik masa juga nak kasi sembuh tapi sekurang-kurangnya aku bersyukur aku dah boleh nikmati balik kehidupan aku yang lalu dan sujud syukur Allah beri aku peluang untuk jaga kedua puteri aku dan ibu bapa aku. Sekarang ni dah masuk setahun lebih penyakit takde menyerang selepas amalkan set ni.

Alhamdulillah, kalau la apa yang berlaku pada Encik ni berlaku pada kita, memang sangat mencabar kehidupan. Sudah tentu aktiviti terbatas, emosi terganggu dan kesihatan terjejas. Tak seronok kan?

So apa yang bagus untuk masalah ANXIETY DISORDER ni?

  • Omega Guard
  • Bcomplex 
  • VIVIX 
  • Ostematrix
Omega Guard - EPA dan DHA adalah merupakan bahagian penting dalam otak kita. Omega Guard mengandungi asid lemak omega 3 (EPA dan DHA yang lengkap) yang membantu mengelakkan keradangan pada sel otak. Satu perkara penting yang perlu diingat hayat EPA dalam otak sanagt rendah. ini bermakna pesakit perlu mempunyai bekalan yang berterusan dalam aliran darah untuk supaya keradangan - neuro terkawal. 

Bcomplex - memainkan peranan penting dalam sintesis serotonin dan penting untuk elak kemurungan 

VIVIX - Vivix kaya dengan Resveratrol. Resveratrol pula tinggi antioksidan. Otak menghasilkan lebih banyak kerosakan radikal bebas daripada organ-organ lain, dan dibandingkan dengan organ-organ lain otak mempunyai tahap antioksidan yang rendah. 

Ostematrix - merupakan pil kalsium magnesium yang lengkap dengan Vtamin D. Magnesium adalah mineral menenangkan yang mengaktifkan sistem saraf dan membantu mencegah kebimbangan, ketakutan, kegelisahan dan keresahan. Mengambil magnesium dan kalsium sebelum tidur juga boleh membantu menggalakkan tidur yang nyenyak.


JAngan biarkan penyakit Anxiety Disorder tanpa usaha untuk pulih kerana jika dibiarkan ia boleh menyebabkan kerosakan otak. Bagaimana nak dapatkan 4 vitamin ni? 
Boleh klik di ORDER NOW di bawah 



Atau boleh juga hubungi Kak Yana di talian berikut 


SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 011-11548031 (atau klik http://aziyanashaklee.wasap.my)
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Taman Impian, Kampung Padang





No comments: