Tuesday, June 6, 2017

Perbezaan Shaklee Yang Kukuh Lebih 60 Tahun Yang Tiada Pada Jenama Lain

Viral sudah, ya seluruh pelusuk Malaysia sudah viral mengatakan Shaklee adalah Scammer, Penipu Besar. Benar ke syarikat paling kukuh di dunia (lebih 60 tahun di dunia dan lebih 30 tahun di Malaysia) ini dikatakan penipu besar dan scammer?
Bagaimana KKM boleh meluluskan product yang scammer dan penipu ni?

Mari kita bongkarkan kebenaran di sebalik syarikat daun hijau ni.

Asas penubuhan Shaklee adalah dengan kesedaran bahasa sains dan alam semulajadi mampu digabungkan untuk menjadi penawar terbaik untuk kesihatan manusia. Falsafah penting penubuhan Shaklee adalah
Living In Harmony With Nature
Jadi adakah ianya Scammer dengan alasan dan falsafah ini?

Mari kita berkenalan dulu dengan pengasas Shaklee (kalau ikutkan pengasas Scammer la kan?)

Pengasas Shaklee adalah Dr. Forrest C Shaklee, orang yang bertanggungjawab dalam memperkenalkan product berasaskan bahan semulajadi. Asalnya beliau seorang pesakit TIBI. Kita tahu, pesakit TIBI ni bahaya, boleh berjangkit pada orang lain.


Long story short, beliau tidak bergantung kepada ubat dalam proses penyembuhan tibi. Apa yang dibuat, mereka pindah ke kawasan kampung yang bebas pencemaran, makan makanan sihat dan banyak habiskan masa dan banyak berharmoni dengan alam. 

Beliau percaya pemakanan yang baik adalah asas untuk kesihatan keseluruhan dan kesejahteraan.
Dr. Shaklee membangunkan teknik untuk mengekstrak nutrient daripada makanan.
Jadi tercipta la ' Vitalized Mineral' yang diperkenalkan pada tahun 1915 sebelum konsep vitamin difahami sepenuhnya.

Dia lah pelopor sampai orang guna pakai perkataan tu hingga hari ini. Eh multivitamin tu masih wujud sampai saat ini tau. 102 tahun dah.
Namanya Vitalea. Dan sebenarnya itulah multivitamin pilihan Kak Yana.


100 tahun dah uolls

Eh kak yana makan product scammer? 

Jeng jeng jeng. 

Ya, betul. Kak yana memang pengguna tegar Shaklee sejak 4 tahun yang lepas. Kenapa berani sangat makan Shaklee kalau dah dikatakan Scammer? 

Pertama sekali, terima kasih diucapkan pada penyebar fitnah. Sampai hati kau dik tuduh Shaklee tu scammer. Kau tahu apa beza vitamin Sahklee dengan vitamin atau supplement yang berlambak di pasaran tu? Tentulah tak tahu sebab tu sedap fitnah. 

Kata Pakar Imun Jepun, Dr Kojima yang Kak Yana jumpa masa delegasi Shaklee ke Jepun bulan lepas bezanya bagai langit dan bumi.

Apa yang beza sangat tu?

Terlalu banyak. Dengan falsafah LIVING IN HARMONY WITH NATURE, besar impak ni sebab bukan senang nak pastikan semuanya semulajadi dan tak merosakkan alam. Dari penggunaan dakwat di botol sampai lah kepada senibina pejabat semuanya menggunakan konsep ni.

Nak tahu lagi apa perbezaannya?

Kena tonton Video ni 


Dah tengok video ni? Sudah ada jawapan samada Shaklee ni scammer atau penipu? Ada lagi bukti supplement Shaklee ni sangat berbeza dengan vitamin brand lain?

Shaklee mempunyai Landmark study. Apa tu? Landmark study ni adalah satu kajian yang dibuat untuk buktikan pengguna shaklee (yang menggunakan shaklee lebih 20 tahun) mempunyai tahap kesihatan yang jauh lebih baik berbanding dengan mereka yang tidak mengambil supplement dan mereka yang mengambil supplement brand lain.

Rujukan penuh untuk Landmark Study tersebut boleh dibaca di sini

http://www.shaklee.com.my/landmark-study/

Shaklee sangat menekankan kepada bukti secara kajian sains. Terdapat banyak kajian telah dibuat terhadap product Shaklee. Sumber kajian boleh didapati dalam link di bawah




http://healthresource.shaklee.com/

Semua vitamin Shaklee adalah lulus KKM, di setiap botol vitamin Shaklee ada sticker hologram kelulusan KKM. Ada juga mengatakan lulus KKM tidak semestinya selamat. Eh, pelik benar tu. Seolah KKM buat kerja sambil lewa pula. Dah lulus tak selamat pula. Setahu kak yana, prosedur kelulusan KKM untuk supplement agak strict. Bukan senang-senang nak dapat. 


Pengguna perlu faham beza antara NOT dan MAL. 

NOT tu adalah notification sahaja, diberikan untuk produk kosmetik. Untuk mendapatkan NOT, perlu melalui pendaftaran di KKM dengan memberi deskripsi produk serta ingredients nya. 

KKM akan ikut apa yang di declare oleh pengasas produk. Jadi kalau pengasas tu declare selamat, maka kekal selamat sehingga lah ada komplen dari pengguna baru KKM akan ambil sample product dan cek semula. Jadi NOT tidak semestinya selamat. 


Bagaimana dengan MAL? 

MAL tarafnya tinggi sedikit dari NOT. MAL diberikan kepada produk health supplement (bukan dalam kategori food) seperti vitamin Shaklee ni. Jadi product macam ni wajib diluluskan KKM terlebih dahulu. Nak lulus ni kena hantar kajian ataupun trial result. Jadi dalam hal ni, nak tipu yang product tu selamat walaupun tak selamat memang susah lah. Bila dah lulus, ada no MAL dan pelekat hologram. Yang tak selamat bila no MAL dan hologram dipalsukan. Jadi semak betul-betul sebelum guna. 

Jadi bagaimana? Masih ragu dengan vitamin Shaklee? 
Kak Yana tidak pernah ragu, malah terasa lebih selamat makan vitamin Shaklee berbanding brand yang lain. 

Kalau nak rasa #shakleeeffect yang ohsam, boleh hubungi Kak Yana 


Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172  (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan

No comments: