Tuesday, August 22, 2017

Minyak Ikan Cairkan Bekas Polisterin : Adakah Menunjukkan Tidak Bagus?

Hampir 100,000 kematian setahun disebabkan oleh kekurangan omega 3.
Omega 3 berasal dari ikan dan minyak ikan. Dan 100,000 kematian ni boleh dihalang daripada hanya makan lebih banyak ikan dan mengambil produk minyak ikan yang berkualiti.



Tetapi timbul persoalan, dengan 101 produk minyak ikan di pasaran - apakah yang dimaksudkan dengan minyak ikan "berkualiti"?

Tahu tak bagaimana cawan polisterin\Styrofoam boleh menentukan kualiti suplemen omega 3 anda?

Katakan antara 101 jenama minyak ikan yang ada, for sure kita nak minyak ikan yang terbaik kan? Setiap product akan mempamerkan kebaikan minyak ikan masing-masing. Macam mana nak tentukan kesahihannya? Hanya lihat label botol je ke?

Dulu-dulu Kak Yana pernah tengok ada orang buat eksperimen minyak ikan larutkan bekas polisterin. Ada juga yang buat perbandingan antara minyak ikan. Hasilnya, ada yang larut cepat, ada yang lambat dan ada yang tak larut langsung. Apa sebenarnya petunjuk kepada eksperimen ini? Adakah menunjukkan minyak ikan tu bahaya atau sebenarnya bagus?
Dalam entri ini kak yana cuba kongsi. 

Eksperimen ni sebenarnya telah membawa kepada banyak salah faham tentang minyak ikan dan buat orang keliru dan takut untuk makan minyak ikan sedangkan ia sumber kepada unsur-unsur penting kepada kesihatan.  

Jangan tertipu dengan helah ini. 

Jika seseorang cuba menggunakan eksperimen ini sebagai satu cara untuk memburukkan sesuatu product dengna tujuan menaikkan productnya, cubalah minta mereka untuk menerangkan dengan tepat apa yang dimaksudkan oleh ujian itu. 
Kita perlu tahu secara detail, bagaimana ia berfungsi, kenapa minyak ikan boleh menyebabkan polisterin cair.

Satu fakta yang perlu tahu, minyak ikan tulen memang boleh cairkan polisterin. Semua minyak ikan akan mempunyai kesan yang sama pada polisteren, yang berbeza adalah masa yang diambil untuk cairkan polisterin tu. Ada yang cepat ada yang lambat. 

Minyak ikan ada 2 jenis iaitu tryglyceride (TG) dan ethyl ester (EE). 
Bentuk EE lebih tinggi kepekatan omega 3. Dalam kes cairkan polisterin, bentuk EE lebih cepat cairkan berbanding TG.



Kenapa? Sebab ikatan kimia kedua bentuk minyak ikan ini adalah berbeza. Nombor ikatan kimia EE lebih hampir dengan ikatan kimia polisterin. Untuk hasilkan minyak ikan, tidak ada pelarut yang ditambah jadi bukanlah sebab ada bahan-bahan yang tak elok dalam minyak yang menyebabkan polisterin cair.

=======================================================
Baca juga >> 6 Sebab Kenapa Omega Guard Minyak Ikan Terbaik Di Pasaran
=======================================================

Dan satu lagi yang nyata, perut kita atau badan kita bukan lah polisterin. Hahahahaha. Kenapa nak disamakan kesannya bila kita makan minyak ikan. 

Omega Guard Shaklee ialah minyak ikan berkepekatan tinggi yang bergred farmaseutikal. Untuk mendapatkan gred sebegini, minyak ikan mesti terdiri dari lebih 80% omega-3.

Untuk mendapatkan minyak ikan tulen sebegini, minyak ikan di Shaklee menjalani prosee 'molecular distillation' untuk membuang segala bahan logam yang ada dalam ikan seperti merkuri, PCB, racun dan sebagainya.
Proses ini membuang 'tulang belakang glyecerol' dalam minyak ikan dan terhasillah minyak ikan dalam bentuk ethyl ester yang sangat pekat kandungan omega-3 nya.




======================================================
=======================================================

Nak dapatkan Omega Guard ? Boleh hubungi kak yana di talian berikut 

Boleh Whats app ' Nak Omega Guard ' ke no 011-11548031 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian


No comments: