Thursday, October 19, 2017

Gastrik Kerana Makan Udang, Pelik Tapi Benar

Bila gastrik menyerang, berguling-guling la jawabnya menahan sakit. Orang yang alami gastrik je tahu sakit menyucuk-nyucuk tu, pedih perut rasa macam nak pengsan. Biasanya terpaksa ambil mc. Seksa kan? Kak yana ada masalah gastrik juga, tapi tak lah kronik. Masih boleh tahan. Tapi memang waktu kena kita rasa sangat tak selesa. 


Bagaimana Gastrik berlaku? Apa Punca Gastrik?

Gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah).

Asid hidroklorik ni kuat tau. Kalau kena tangan pun, kulit kita akan terhakis tau. Fungsi utama asid hidroklorik ni adalah untuk mencernakan makanan. Untuk melindungi perut kita dari asid ni, ada lapisan mukosa. Kalau lapisan ni lemah, ulser perut akan berlaku dan asid boleh merosakkan sel dan berlaku keradangan.

Tanda-Tanda Alami Gastrik

  • Pedih ulu hati (bahagian atas perut) 
  • Rasa tak selesa dan kembung 
  • Rasa mual, loya dan nak muntah 
  • Najis berwarna gelap ( jika ulser perut) 
  • Rasa senak dan pedih 


Rawatan Gastrik Tanpa Bergantung Kepada Ubat


Pernah dengar orang kena gastrik disebabkan oleh makan udang? 

Pelik kan? Tapi benar. Kat sini Kak Yana nak kongsi kisah seorang ibu kepada 4 cahaya mata yang mengalami gastrik dan gastriknya hanya menyerang bila makan udang. 

Saya seorang ibu kepada 4 orang anak yg berumur daripada 10 hingga 4 tahun. Saya juga seorang guru yang berumur 42 tahun. Dan ini adalah kisah testimoni saya yang konsisten amalkan ESP, Vitamin B Complex, Vitamin C dan juga Alfalfa.
Saya mula-mula kena gastrik semasa saya mengandung anak sulung (2007). Dan, gastrik saya hanya menyerang jika saya ada makan udang. Sebelum kahwin saya takde masalah pun jika makan udang. Malahan, udang adalah makanan favorite saya, terutamanya udang sungai. Mungkin perubahan hormon semasa mengandung menyebabkan badan saya tak boleh nak terima udang. So, pendek kan cerita, saya terpaksa berpantang makan udang.
Selepas melahirkan anak sulung, kira2 umur anak sudah lebih 6 bulan, saya cuba lagi makan udang. Sekali lagi saya diserang gastric yang teruk. Yang mana jika saya telan Trisilox pun tak jalan.

SERIK DENGAN GASTRIK 

Mengerekot la saya kat tilam sepanjang hari. Last2 saya telan 2 biji panadol dan 2 biji Trisilok, barulah lega sikit sakit perut tu. Tetapi, dalam masa 2 hingga ke 3 hari tu, memang saya langsung tak boleh silap makan.
Contohnya, saya kena makan bubur..tak boleh makan nasi biasa. Itupun dlm kuantiti yg sedikit. Tak boleh juga makan makanan yg pedas dan juga berminyak. Kalo over makan atau tersalah makan, maka gastric akan kembali datang menyerang.
.Oleh kerana sudah berasa serik dengan kesakitan gastrik, maka saya lebih rela untuk berpantang daripada makan udang sampai bila2.
===============================================
Baca juga >> Rawat Gastrik Kronik Bertahun-tahun Dengan Mudah
================================================

SERANGAN GASTRIK HILANG BILA...

Semasa hamil anak ke 4 (2012), saya mula mengamalkan vitamin Shaklee. Antara yg saya amalkan masa tu adalah ESP, Vitamin C dan Vitamin B. Selepas bersalin hingga tamat berpantang, saya amalkan Alfalfa selain daripada vitamin 2 yg saya amalkan sebelum ini.


Apabila anak saya berumur 2 tahun, sekali lagi saya cuba untuk makan balik makanan kegemaran saya sejak dari zaman anak dara lagi. Dan, saya terkejut bila selepas makan tu perut saya okey je. Takde tanda2 diserang gastrik.
Selang seminggu kemudian, saya cuba lagi makan udang, pun masih sama, tiada lagi diserang gastriK. So, dari situlah saya sedar yang vitamin Shaklee yang saya amalkan itu telah menyebabkan gastrik saya sembuh walaupun pada awalnya niat saya utk amalkan Shaklee adalah utk breastfeeding.
Jadi, sampai hari ini, setelah anak no. 4 saya berumur 4 tahun, saya masih amalkan Shaklee. Dan, kepelbagaian vitamin yg saya dah cuba pun makin bertambah. Hampir semua vitamin Shaklee sudah saya cuba.
Malahan, anak2 dan suami pun saya suruh dorang amalkan vitamin Shaklee setiap hari. Dan, sehingga ke hari ini saya amat yakin dengan kualiti vitamin Shaklee. Terima kasih Shaklee.

Tak sangka kan, makan vitamin untuk penyusuan tapi dalam masa yang sama Gastrik hilang. Antara vitamin yang memberi kesan terhadap masalah gastrik adalah

  • ESP 
  • Vitamin C 
  • Ostematrix  
  • Pepermint ginger 


Bagaimana nak dapatkan Set Gastrik Shaklee ini?
Boleh Whats app ' Nak VITAMIN Untuk Gastrik ' ke no 012 9576172 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my
Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk atasi masalah GASTRIK ni.

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian


Atau boleh buat pembelian secara online menggunakan Kad Kredit atau Kad Debit dengan klik gambar di bawah.


Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

No comments: