Monday, November 13, 2017

Cara Kawal Stress Untuk Orang OCD Agar Lebih Tenang

OCD. Apa tu? Pernah tak jumpa orang yang sangat pengemas, sangat teratur contohnya kalau kemas barang, mesti susun ikut warna, ikut saiz, dan ikut jenis dan mesti susun pada tempatnya. Tak boleh nampak teralih barang tu, mesti akan disusun semula. Atau pernah tak tengok cerita boboiboi yang mama Zola? Macam tu lah OCD. Nama panjang OCD adalah Obsessive-compulsive Disorder. 


Apakah OCD dan Simptom OCD 

Individu yang mengalami OCD menjadi terperangkap dalam pola pemikiran dan perilaku berulang yang tidak masuk akal dan menyedihkan tetapi sangat sukar untuk diatasi. 
OCD berlaku dalam spektrum dari ringan hingga teruk, tetapi jika teruk dan tidak dirawat, boleh memusnahkan keupayaan seseorang di tempat kerja, di sekolah, atau di rumah.

Perkara-perkara biasa bagi orang OCD adalah 

  • Ketakutan berterusan bahawa bahaya boleh datang kepada diri sendiri atau orang yang dikasihi,
  • kebimbangan yang tidak munasabah
  • Keperluan yang berlebihan untuk melakukan perkara dengan betul atau sempurna
  • Takut menjadi malu atau berkelakuan dalam cara yang tidak dapat diterima secara sosial
  • Takut membuat kesilapan

Apa Punca OCD? 

Walaupun punca sebenar OCD tidak difahami sepenuhnya, kajian telah menunjukkan bahawa kombinasi faktor biologi dan alam sekitar mungkin terlibat.


Faktor Biologi: Otak adalah struktur yang sangat kompleks. Ia mengandungi berbilion-bilion sel saraf - disebut neuron - yang mesti berkomunikasi dan bekerjasama untuk tubuh berfungsi dengan normal. Neuron berkomunikasi melalui bahan kimia yang dipanggil neurotransmitter yang merangsang aliran maklumat dari satu sel syaraf ke seterusnya. Dikatakan bahawa serotonin neurotransmitter yang rendah adalah bertanggungjawab menimbulkan OCD. 
Kini, saintis berpendapat bahawa OCD timbul daripada masalah di laluan otak yang menghubungkan kawasan-kawasan yang berkaitan dengan penghakiman dan perancangan dengan kawasan lain yang menyaring mesej yang melibatkan pergerakan badan.



Di samping itu, terdapat bukti bahawa gejala OCD kadang-kadang berpunca dari genetik, iaitu pembawaan dari ibu bapa kepada anak-anak. Ini bermakna OCD juga boleh diwarisi. 

Kajian juga telah menemui hubungan antara sejenis jangkitan yang disebabkan oleh bakteria Streptococcus dan OCD. Jangkitan ini, jika berulang dan tidak dirawat, boleh menyebabkan perkembangan OCD dan gangguan lain terutama pada kanak-kanak.

Faktor Alam Sekitar: Terdapat tekanan alam sekitar yang boleh memicu OCD. Faktor persekitaran tertentu juga boleh menyebabkan gejala yang semakin buruk. Faktor-faktor ini termasuk:
  • Penderaan
  • Perubahan dalam keadaan hidup
  • Penyakit
  • Kematian orang yang disayangi
  • Perubahan atau masalah yang berkaitan dengan kerja atau sekolah

Vitamin Untuk Membantu Orang OCD


Cara Tingkatkan Tahap Serotinin

#1 : Vitamin B Complex penting untuk meningkatkan tahap serotonin sekaligus membantu dalam menguruskan gejala OCD. 
  • Vitamin B-3, atau niacin, meningkatkan tryptophan, asid amino, yang merupakan pendahulu dalam menghasilkan serotonin
  • Vitamin B-6, atau piridoksin, juga membantu dalam pengeluaran serotonin dan norepinefrin. Bahan kimia ini penting dalam menenangkan mood dan pemikiran obsesif serta membantu dalam mengawal kitaran tidur anda untuk mengekalkan tahap kortisol apabila anda menghadapi tekanan pada siang hari.
  • Vitamin-B12 bertindak sebagai cofactor dalam sintesis neurotransmitter seperti serotonin dan dopamin

#2: Vitamin C dalam dos yang tinggi memberikan kesan sedatif untuk mengurangkan kebimbangan.
  • Vitamin C mempunyai kesan pada fungsi kelenjar adrenal, yang memainkan peranan dalam respons tekanan 
  • Kelenjar adrenal bertindak balas terhadap stres dengan melepaskan corticoid, bahan kimia yang mencetuskan tindak balas untuk berjuang.
  • Mengambil vitamin C dengan bioflavonoid, yang melindungi tubuh dari kerosakan radikal bebas

#3: Ostematrix pil kalsium lengkap dengan magnesium, vitamin D dan mineral lain
  • Kalsium berfungsi sebagai penenang semula jadi dan melegakan sistem saraf pusat.
  • Magnesium mengurangkan ketegangan otot dan dalam kombinasi dengan kalsium dapat meningkatkan kualiti tidur.

Testimoni Pengguna OCD


Saya seorang yang bole juga dipanggil OCD..so apabila melakukan saya sangat pentingkan kesempurnaan n 'crash my head' untuk melakukan yang terbaik. Bagi saya kalau tak dapat lakukan sesuatu terbaik, baik tak payah buat langsung😅. 

Pada masa yang sama saya juga sejenis yang risau kalau saya ada melukakan hati orang dengan kata-kata atau perbuatan. Disebabkan itu, saya menjadi seorang yang 'overthinking'. Jadi saya selalu sakit kepala. Perkara ni menjadi lebih teruk pada 2011,apabila keluarga saya menghadapi satu kejatuhan ketika ada masalah syarikat pada masa yang sama saya juga berkerja.

Jadi saya memang jadi serabut dan banyak berfikir sehingga saya boleh rasakan urat kepala merentap mungkin kerana stress.. Tapi alhamdulillah saya masih dapat kawal stress dan masih rasional mungkin kerana masih menjaga hubungan dengan Allah dan ada suami disisi untuk mendengar keluhan namun sy da dapat rasakan saya selalu berdebar-serabut n urat merentap dikepala apabila saya banyak memikir..
.


Saya sangat bersyukur pada 2012,selapas melahirkan anak pertama saya berjumpa dengan Shaklee..sebenar saya beli ESP untuk banyakkan susu maklumla kerja audit selalu kesana kemari xsempat nak mengepam mengikut masa dan sentiasa bergerak. Ditambahkan lagi saya sambung belajar master pada masa yang sama saya menjadi lebih stress untuk bahagikan masa..Sejak mengenali Shaklee saya terbaca tentang vitamin 'antistress' Shaklee iaitu B-Complex.

Stress ni jika tidak dibendung dan diurus akan membawa padah dan menyebabkan penyakit lain. Dengan kesedaran itu, saya cuba mengambil Bcomplex sebijik setiap hari dan saya dapat rasakan perbezaan saya tidak lagi sakit kepala seperti dulu sampai sekarang tiada lagi rentapan di kepala, jantung saya tidak lagi sentiasa berdebar dan tak mudah serabut .. .

Dapat Urus Stress dan Emosi Lebih Baik 

Alhamdulillah syukur dengan izin Allah saya rasa tenang dan boleh uruskan stress dan emosi dengan lebih baik berbanding dulu terutama sekali semasa hendak menghadapi peperiksaan.

Maklumla saya juga bekerja pada masa yang sama menguruskan keluarga dan anak dimana merupakan sesuatu yang agak mencabar bagi saya. Setiap kali saya rasa stress je saya akan telan B-compleks. Saya bukan seorang yang suka akan ubat atau supplement tetapi saya percaya dengan Shaklee setelah mencuba ESP dan saya dapati shaklee mengeluarkan vitamin yang organik dan telah membuat banyak kajian sebelum sesuatu produk itu dikeluarkan serta ada KKM dan Halal Jakim.

Saya ingin menyeru rakan-rakan sekalian agar janganlah kita terlalu berkira didalam mendapatkan makanan tambahan seperti supplement ini untuk kesihatan diri kita dan keluarga.

Dan juga jangan juga mengambil enteng terhadap kesihatan terutamanya stress ni kerana ia akan memudaratkan dan menyesal dikemudian hari. Tambahan, sekarang banyak sangat penyakit datangnya daripada stress dan salah satu daripadanya adalah 'anxiety disorder' yang agak popular sekarang.

Hati- hatinya rakan-rakan, Stress ini pembunuh dalam senyap. Ayuh, sama-sama kita menjadi kesihatan kita.
Mencegah lebih baik daripada mengubati.

Bagaimana nak dapatkan vitamin untuk bantu OCD lebih tenang

Boleh Whats app ' Nak VITAMIN Untuk OCD ' ke no 012 9576172 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk bantu anak puan cepat sihat.

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JANA INCOME MODAL RENDAH DENGAN KAMI? SILA KLIK LINK INI 


BERMINAT NAK DAPAT PENJIMATAN DALAM PEMBELIAN? DAFTAR AHLI SHAKLEE HARI INI



No comments: