Thursday, January 18, 2018

Nutrisi Penting Untuk Sel Jamin Kesihatan Di Peringkat Selular

Kenapa ada orang boleh hidup sihat walaupun umur dah jangkau 70 - 90 an sementara ada yang lain nampak tua dan ditimpa penyakit kronik seawal usia 30 hingga 50-an? Ada orang yang kelihatan masih cantik walaupun dah berpangkat nenek sedangkan ada yang di usia 30 an seakan berumur 50an?



Kak yana sekarang sedang baca buku pasal Nutritional Medicine. MAsyaaAlalh buku ni memang banyak buka minda kak yana tentang nutrisi di peringkat selular. Banyak jawapan yang dapat melalui buku ini.

Apa jawapannya?

Semuanya bermula dari sel. Setiap kod genetik dalam sel kita menentukan 3 perkara tentang badan kita
  • bagaimana kesihatan kita 
  • berapa banyak risiko terhadap penyakit 
  • jangka hayat 
Baca juga >> 5 Tanda Sel Badan Kita Tak Sihat

Trilion sel ada dalam badan kita, setiap satunya dah dikhaskan di mana. Contoh sel kulit tak leh ganti dengan sel otak. Dan semua sel memerlukan asid amino daripada protein, asid lemak penting, glukosa, mineral, vitamin, unsur surih (trace mineral) dan antioksidan.

Jadi bila kita bagi nutrisi yang lengkap dan betul kepada sel, ia akan memberi kesihatan yang optimum. Apabila sel berhenti bekerja atau menjadi tidak berfungsi, punca utama selalunya disebabkan kekurangan nutrien penting yang kronik atau kehadiran toksin yang mengganggu fungsi selular. 


Perkara yang paling penting adalah Sel kita hanya kenal yang semulajadi, tak kenal yang sintetik. 

Nutrien dalam makanan kita mesti dipecah menjadi bentuk yang dapat dikenali oleh sel dan kemudian digunakan. Sebab ini lah sangat penting unutk kita pilih supplement dari bahan semulajadi, bukan yang sintetik atau dihasilkan sepenuhnya di makmal. 

Vitamin sintetik dapat merangsang metabolisme sel, tetapi ia tidak dapat menaikkan atau menggantikan komponen sel dengan unsur-unsur berkualiti tinggi yang lebih baik. Hasilnya sel akan rosak. 

Apakah Nutrisi Penting Untuk Kesihatan Sel? 


Komponen sel kita ada 3
(1) Membran sel
(2) Nucleus
(3) Mitochondria
Sel ni unit asas badan kita. Sel membentuk tisu, tisu kemudian membentuk organ.
Kalau sel tak leh nak berfungsi dengan baik, yang akan terima kesan adalah tisu dan organ.

Nutrisi untuk membran sel 


Membran sel adalah dinding sel. Membran sel berfungsi sebagai sempadan struktur yang melindungi setiap sel anda dan menyimpan jentera dalamannya (seperti reaksi yang menghasilkan tenaga) yang selamat, sehingga dapat berfungsi dengan baik. 
Ia juga berfungsi sebagai penapis separuh telap di mana nutrien boleh masuk dan sisa boleh dikeluarkan, dan ia membolehkan sel berkomunikasi satu sama lain,supaya semua fisiologi tubuh boleh berfungsi sebaiknya.


Membran sel terdiri dari lemak. Ibarat macam kita letak minyak dan air bersama dalam satu bekas. Ada sempadan kan antara minyak dan air. Lemak, yang tidak larut air, membentuk halangan yang membentuk sempadan pada sel-sel. 
Fungsi utama lemak dalam membran sel adalah untuk mewujudkan kestabilan bentuk dan struktur. Kebanyakan lemak yang membentuk membran dikenali sebagai fosfolipid, yang merupakan kombinasi asid lemak, glycerol dan fosfat.

Antara nutrisi penting untuk membran adalah 
  • Omega 3 -  untuk dapat bentuk yang betul dan kemampuan sel untuk berkomunikasi,membantu menghasilkan hormon yang membantu pembekuan darah, mengelakkan dinding arteri dari keradangan
  • Vitamin C - memainkan peranan penting dalam menjaga membran sel dan mitokondria sihat dengan mengitar semula vitamin E kembali ke bentuk yang aktif. Sel darah putih mengandungi tahap vitamin C yang tinggi untuk membunuh bakteria dan melumpuhkan virus dengan cara  memakannya (phagocytosis).
  • Vitamin E (tocopherol) - melindungi lemak dalam membran sel daripada kerosakan dan mampu melindungi DNA daripada kerosakan yang disebabkan oleh tekanan oksidatif
  • Protin berkualiti - protin adalah makronutrien yang terdapat di sekitar sel, di dalam sel dan pada sel membran. Di luar sel, protein adalah sebahagian daripada tulang dan tisu lembut dan membantu mengekalkan strukturnya. Di dalam sel, protein bertindak sebagai enzim yang bertanggungjawab untuk pengeluaran tenaga, membantu melindungi sel dari kerosakan DNA yang disebabkan oleh tekanan oksidatif dan bersama dengan lemak, membentuk sokongan struktur membran sel.

Nutrisi untuk Mitkondria 

Mitokondria adalah tempat sel menghasilkan tenaga yang mereka perlukan dari nutrien dalam makanan yang anda makan. Setiap sel mempunyai beberapa ratus hingga lebih daripada dua ribu mitokondria di dalamnya, bergantung kepada keperluan mereka untuk tenaga.


Sebagai contoh, sel-sel jantung dan sel-sel dalam otot rangka mempunyai permintaan tenaga yang sangat tinggi untuk menyokong pergerakan yang berterusan dalam badan.

Antara nutrisi yang penting untuk Mitokondria 
  • Bcomplex -  nutrien larut air yang menyokong pengeluaran tenaga sel. Penyelidikan menunjukkan bahawa vitamin B, seperti B1, B2, B3, B5 dan B6, mempunyai peranan khusus dalam mitokondria untuk menyokong metabolisme tenaga, iaitu, sel-sel anda memecahkan zat-zat nutrien menjadi tenaga yang boleh digunakan oleh sel-sel di seluruh tubuh.
  • Coq10 - sangat penting dalam pengangkutan elektron dan perlindungan membran.
Dalam buku yang kak yana baca tu, memang kepentingan vitamin Antioksdan main peranan yang utama untuk mengelakkan semua jenis penyakit. 
Sebab penyakit bermula dengan sel yang tak boleh nak berfungsi, kemudian akan hasilkan keradangan dan menggangu hormon dalam badan. 

Jadi key point kak sini, pengambilan vitamin yang terbaik adalah ketika sihat. Dan anda boleh kembalikan semula kesihatan dengan vitamin-vitamin ini. Ingat semula, sel hanya kenal yang semulajadi ia tak kenal yang sintetik. 

Macam mana nak dapatkan vitamin untuk kekuatan sel ? 

Boleh Whats app ' Nak VITAMIN Sel Sihat ' ke no 012 9576172 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk bantu anak puan cepat sihat.

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JANA INCOME MODAL RENDAH DENGAN KAMI? SILA KLIK LINK INI 

NAK DAPAT PENJIMATAN DALAM PEMBELIAN? DAFTAR AHLI SHAKLEE HARI INI

No comments: