Monday, May 28, 2018

Ketagihan Gula? Ini Cara Atasinya Elak Kesan Bahaya Pada Badan

Suka makan makanan manis?
Suka juga minum yang manis?
Kalau tak manis tak sah.

Orang panggil sugar craving.

Elok ke tidak kalau sugar craving ni? Sebenarnya bila anda sugar craving, itu adalah tanda yang tak elok. Tanda utama badan kekurangan protin.


Punca Sugar Craving


Ada beberapa punca ketagihan gula
  • Bila makan tak cukup kalori, so tubuh akan mula mencari bahan bakar cepat. Jadi apa yang akan lakukan? Sugar Craving. Seperti yang kita tahu, gula memberi tenaga yang cepat, walaupun ia tidak semestinya tenaga yang baik.
  • Makan terlalu banyak kanji dan tidak cukup lemak dan / atau protein. Protein dan lemak melambatkan pelepasan gula dari makanan ke dalam tubuh kita, so boleh jaga gula darah supaya stabil dan membantu mencegah keinginan terhadap gula 
  • kegagalan hormon thyroid
  • Ketidakseimbangan dalam bakteria yang bermanfaat yang menghuni saluran usus boleh menyebabkan pertumbuhan terlalu banyak kulat. Alergi makanan dan sensitiviti juga boleh menyebabkan ketidakseimbangan gula darah

Kak yana nak kongsi cerita team mate kak yana yang berjaya atasi masalah sugar craving. Macam mana akhirnya beliau berjaya hapuskan masalah Sugar Craving



Assalamualaikum. Saya Huwaida Binti Abdul Azis. Saya mula mengenali vitamin Shaklee dengan pengambilan set sembelit Shaklee sewaktu masih belajar di peringkat sarjana. Alhamdulillah, sembelit saya beransur pulih dengan set sembelit Shaklee . Set sembelit Shaklee tidak seperti julap atau suplemen lain yang memberi kesan pedih ketika membuang.
 Melalui pembacaan saya, produk Shaklee mengandungi bahan yang selamat dan terbukti berkesan. Jadi setelah mengalami keguguran selepas beberapa bulan berkahwin, tanpa ragu-ragu, saya terus mengambil set berpantang selepas keguguran sebagai usaha untuk pastikan saya mampu kembali hamil dengan selamat.

Alhamdulillah, setahun kemudian, saya diberi peluang untuk mengambil set berpantang selepas bersalin pula. Apabila Shaklee keluarkan produk penjagaan muka YOUTH, saya memang tak pernah ragu untuk terus dapatkan YOUTH selepas meneliti kelebihan-kelebihan bahan yang terkandung dalamnya.

Memang YOUTH juga tidak mengecewakan saya. Apabila tangan saya menjadi sensitif akibat penggunaan pencuci baju yang tidak sesuai. Saya terus menukar kepada produk pencuci Shaklee getclean yang juga tidak mengecewakan.

Terdapat penyakit yang bersifat genetik atau keturunan. Begitu juga dengan sikap dan tingkahlaku kita. Faktor keturunan dan persekitaran sedikit sebanyak dapat mempengaruhi sikap dan tingkahlaku kita. Saya bersyukur dilahirkan dalam keluarga saya sekarang. Akan tetapi, ada sesuatu yang sering membuat saya risau dan bimbang.

Saya dilahirkan dalam persekitaran dimana abah dan ahli keluarga terdekat kami yang majoritinya mempunyai penyakit kencing manis. Apa yang saya takuti adalah saya juga mempunyai kesukaan yang sama dan sangat gemar untuk memakan makanan dan minuman yang manis. Saya tidak menyalahkan keturunan dan persekitaran saya dibesarkan, kerana bagi saya kita sendiri boleh mengubah sikap dan rutin kita. 
.
Setelah berkahwin, suami saya memang menegur kesukaan saya yang sukakan makanan dan minuman yang manis. Air bancuhan yang saya buat juga manis. Setelah sering ditegur, lama-kelamaan, saya agak terbiasa memasak makanan dan membuat minuman yang kurang manis. Akan tetapi, saya suka membeli makanan manis lain seperti coklat, kek dan air berperisa. 
.
Apabila berat badan saya mula meningkat, saya mula mencari penyelesaian kepada masalah saya. Melalui pembacaan saya, gula bukan sahaja menyebabkan kegemukan, malah boleh membawa kepada penyakit kencing manis. Penyakit kencing manis yang kronik akan membawa kepada masalah buah pinggang. Saya melihat sendiri bagaimana ianya terjadi kepada ahli keluarga saya. 
.
Walaupun saya masih sihat sekarang tanpa sebarang penyakit, saya sangat takut jika suatu hari nanti saya akan mendapat penyakit akibat dari kesukaan dan rutin saya. Selagi saya masih sihat, saya mahu berusaha sedaya upaya untuk menjalani rutin hidup yang lebih sihat. Saya perlu mencari alternatif untuk membendung diri saya dari ketagihan manisan. 
.
Alhamdulillah, sejak mengambil ESP Shaklee dan Cinch Shake Shaklee, ketagihan saya terhadap makanan dan minuman manis berkurang. Lidah saya seperti tidak mampu untuk menerima makanan dan minuman yang manis pada kadar yang banyak. Saya sangat mudah untuk berkata tidak kepada gula. Saya menjadi sangat menyukai air kosong. 

Jadi, bagi mereka yang mengalami masalah yang sama seperti saya. Saya sarankan anda untuk lebihkan pengambilan protein untuk memastikan paras gula dalam darah adalah stabil dan membantu untuk mengurangkan keradangan paras kolesterol dan kepekaan insulin. Dengan ini, secara tak lansung, kita mampu untuk mengawal pengambilan gula dari diet harian kita. 

Saya memilih protein tambahan dari Shaklee kerana ianya lengkap dengan 9 asid amino perlu tanpa kolesterol. Selain itu, ianya rendah kalori dan lemak tepu disamping mudah dihadam tubuh serta terhasil dari protein soya yang tidak diubah suai genetiknya..
Saya suka suplemen Shaklee sebab bantu saya dapatkan nutrisi harian yang mencukupi bergantung pada kondisi saya. Yang lebih penting, vitamin dan produk Shaklee selamat dan berkesan. Bersyukur sangat jumpa Shaklee.
ESP adalah sumber protin yang lengkap dengan 9 asid amino perlu yang tak boleh dihasilkan oleh badan. 
Salah satu punca Sugar Craving adalah tanpa badan tak cukup protin. So bila minum ESP, keperluan protin harian dipenuhi. 

Ditambah pula ESp yang index glisemik low, di mana pembebasan tenaga secara perlahan-lahan membantu mengelakkan kita dari berkeinginan terhadap makanan manis. 

Keburukan Sugar Craving antaranya 
  • merendahkan kolestrol baik dalam badan
  • meningkatkan kolestrol jahat, trigglycerides
  • kekurangan vitamin E dalam badan
  • lebih banyak lemak dihasilkan 
  • meningkatkan anxiety
  • mengurankan keupayaan pembelajaran
  • mengurangkan kestabilan emosi
  • boleh merangsang kematian sel 
  • mengurangkan sensitiviti insulin
  • alergic makanan
  • mempercepatkan osteoporosis
  • merangsang eczema 
  • kekurangan elastik tisu 
  • penuaan pramatang
  • perubahan pada kolagen kulit
Dan banyak lagi kesan gula pada kesihatan. 

Jadi kalau kalian adalah salah seorang yang alami Sugar Craving, bertindak segera untuk hentikannya. Cara mudah, cuba ESP. 

Boleh contact kak yana di 011-11548031 (http://aziyanashaklee.wasap.my) untuk order. 

Atau boleh terus buat pembelian di sini 



No comments: