Wednesday, December 29, 2010

Rezeki dari Dia

Sebelum entry ini menjadi lebih panjang, suka aku nk ingtkan pd para pembaca bahawa entry ini dibuat bukan utk menunjuk2 jauh skali untuk membangga diri tp hanya sbb aku nk masuk MY BREASTFEEDING HEAVEN CONTEST! jadi kalo rasa mahu bc, blh teruskan tp kalo mahu kondem or rase menyampah sila blogwalking tmpat lain..* maklum la isu bf ni kadang2 sensitif, baik2 aku warning awal2..maaf yer*

Ok lets read my wonderful journey...Sebelum itu, aku adalah ibu kategori 1 iaitu ibu yg sedang bf anak tnpa campur fm, air or glucos

*******

Sejak mengandung aku dh pasang niat awal2 nk bf anak..masa tu hanya niat yg muncul di hati..persiapan blum lg..ilmu ttg bf hanya digoogle bila dh kandungan mencecah 3rd trimester..tp segala keperluan penyusuan lengkap sebelum waktu melahirkan..alhamdulillah dan terima kasih pd abg ats sumbangan wang utk aku rembat fs..masyuk hasil pumping guna benda alah tu..REZEKI DARI DIA YANG MAHA ESA..

i heart this sooo much (credit to google)

Atas sebb2 tertentu aku terpaksa melahirkan my dotter, husna secara c-set..dan atas sebab2 tertentu husna terpaksa warded sebaik shja dilahirkan..jadi impian utk bf die sejam selepas melahirkan tidak kesampaian..walaubgaimanapun, impian murni aku tu terutamanya nk bg susu awal utk husna kesampaian bila esoknya husna dpt discharge..dan alhamdulillah 1st time bg susu ibu utk husna, dia pandai isap dan susu kluar walaupun hnya sebelah jer yg kluar masa tu..dan sejak dr itu, husna asyik nk melekat jer..dlm keadaan sakit ceaser yg mana menyukarkan aku utk bergerak, aku bersyukur sngt husna xkena jaundice..

Aku teruskan bg susu ibu untuk husna walaupun pd awalnya kuantiti susu sikit shja..hasil pam stgh jam pun baru cecah 1-2 oz..nk buat stok mmg xdpt la..husna menangis dan mengamuk jugk, masa tu aku pkir mesti husna xckup susu..pdhal perut baby pd awal kelahiran mmg bersaiz kecil, cukup utknya menampung susu awal ibu yg berkuantiti sedikit itu..susu akan bertambah bergantung kepada keperluan bayi..ajaib kan kejadian Tuhan..bnyk sungguh fakta menarik dan unik ttg susu ibu ni.. masa tu kami hampir tewas bila mana hubby menyarankan bg fm utk husna..tp alhamdulillah Tuhan mempermudahkan niat suci murni aku tu, kami xjd nk bg husna fm sbb aku keep on breastfeed husna stiap kali die jg..kalo die menangis pandai2 la buat gaya mcm2 nk redakan dia..mmg aku cuba sedayanya utk tidak suakan sebarang minuman tmbhan walaupun ada yg suggest utk aku bg air masak jugk utk husna..dlm masa yg sama aku teruskan pumping..

Lama kelamaan, hasil pumping meningkat..dr 2 oz hingga la pernah mencapai 21 oz sehari...selama dlm pantang aku cuba amlkn makan ulam pegaga..alhamdulillah serasi dgn badan utk meningktkan hasil susu..minum bnyk air suam selain makan pil calcium magnesium with alfalfa kluaran nutrilite dr Amway...susu hi goat pun aku hemtam..hasilnya alhamdulillah mmg blh buat stok..nasib baik kt kg ada 2 peti sejuk..dpt la ikan ayam dan daging duduk dgn aman dlm freezer..maka jadual pam meningkat juga selaras dgn pertambahan susu..dr 1-2 kali sehari kepd 3-4 kali..tp kadang2 penyakit M tu datang jugak tmbh2 bila ank asyik nk melekat jer..

Bila dh penuh pti kt kg, aku mintk hubby transfer separuh ebm blik kuantan..perjalanan dr kg ke kuantan lebih kurang 5 jam..dgn mengguna kotak ikan yg kler putih tu slamat jugk susu2 tu sampai ke destinasi..1 plastik besar ais guna nk protect susu2 tu dr cair..mula2 aku
xtahu mcm maner nk transfer susu pd jarak yg mengambil masa berjam2 ni..masa tu wt stok utk nk guna dlm masa terdekat jer tp lepas google, akhirnya dpt jugk jumpa solution kt web sarakids..bila dh dpt tahu tu, apa lg mula la berusaha kumpul stok masuk frozen..tp walaupun separuh dh transfer bila smpai hari2 terakhir kt kg banyak pulak stok tu..terpaksa tinggl kt kg sbb kereta dh xmuat nk angkut tong putih tu penuh ngn brg2 lain..nasib baik blh thn smpai 3 bulan..sempat lg nnt nk balik amik..

Rezeki dari DIA.. sesungguhnya aku syukur ya Allah walau xsemeriah org lain :) *pump smbil berfb*

Alhamdulillah sehingga ke hari ini aku masih kuat dgn niat yg satu itu. Tambah bersemangat bila tgk anak yg membesar dgn susu ibunya ni. Kalau nk cakap mengenai dugaan or kata2 yg xbest dr org lain aku xnafikan mmg ada tp itu smua aku anggap mereka tidak tahu kelebihan bg susu ibu kalo air susu itu mmg ada..lain la kalo ada penyebab tertentu yg xmembolehkan mereka utk bg anak susu ibu..tp kalo susu badan mmg sentiasa ada, kenapa kita nk pilih yg lain kan?? sudh tentu Allah mengizinkan kita utk menunaikan hak anak tu..

Berbalik pd cabaran penyusuan..masa dlm pantang my mom pernah tanya, nnt nk bli susu ape bg anak?? aku diam seketika..dlm hati, "lor, bukan ke husna minum susu aku skrg ni, knapa nk susu lain plk?" katanya, "k.ma (my cousin) bli susu ni (cap ape nth) bg kt aleesya"..aku cakap direct..bg susu ibu la..perah, simpan dlm peti bila nk guna panaskan la..yer, mmg xsemua yg tahu mcm mane nk handle susu ibu bila nk tinggl ank pd pengasuh..jadi aku positif..xkan nk marah pulak kt mak..dh mmg die xtahu..jd apa yg aku buat aku tunjukkan buku panduan penyusuan bg ibu bekerjaya yg aku bli masa preggy dlu..bg die bc especially bhgn yg menyatakan bab penyimpan susu..dan alhamdulillah Allah mudahkan urusan..skrg ni bila org tnya mak aku plk yg eksaited menjawab husna minum susu apa..siap blh cakap lg mcm mane nk handle susu tu..syabas mak! i like u lah n i miss u!

Erm xbesar mana pun cabaran tu..org lain mungkin lebih dr itu..tp yg pling besar aku rase bila penyakit M datang bertandang.. M nk mengepam especially waktu pg or tgh malam bila mata ngntuk..kalo dilayan boleh drop hasilnya..oowhh masih jauh perjalanan ku..kata org (dipetik dr post kumpulan ibu2 menyusukan di fb),

6 bulan - diploma
12 bulan - degree
18 bulan - master
24 bulan - phd

Hehehe faham ker? aku masih lg dlm perjalanan nk genggam diploma..masih berbaki lg 4 bulan..masih mentah..kalu aku layan M tu usahkan master or phd, dgree pun blum tentu..jd ini mungkin blh bg aku semangat, harus tetapkan goal..yg penting usaha doa dan tawakkal..satu demi satu pencapaian harus dlm genggaman, demi husna tercinta..bila pkir duit pun sebenarnya bg semangat jugk..yer la harga susu formula skrng ni bukannya murah..tp most important itu la hak anak yg wajib aku tunaikan..aku akan usaha selagi Allah mengizinkannya..

smga stok yg ada ni cukup untuk husna..stok buln 12 * yg tulisn bsar tu hubby tulis*

Minggu depn aku dh mula start keje..bila 24hrs ngn husna ni jadual pam aku xregular..kdng bg direct kdang bg btol..yg blh jd xregular tu sbb husna sllu merengek klo xder org skliling die..walupun aku blh buat tandem pumping tp bila dh husna merengek2 tu xsempt dh nk set up gajet2 tu smua..mkn pun xtentu..risau jugk sbb bnda ni blh buat susu mkin lma mkin kurang..harap bila dh masuk kje nnt aku blh pump ikut jadual..dan smga impian tulus murni ni akan berjya hingga ke hujungnya..semestinya untuk pemilik susu ini .....

my beloved dotter..:))

12 comments:

Mrs Nageb said...

chaiyok,,chaiyok dear~

DHILABLOG said...

husna comellllllll

fizz said...

yana... bile dh keje nnt kena disiplin time pam. mcm kite... kalau lambat sket je nnt susu merajuk xmo kuar haha. insyaAllah bole capai phd. kite baru lps diploma kelmarin pon dh terkinja2 mcm org gila sbb tak sangka langsung hahaha. percaya pada diri sendiri! caiyoook!

CaHaYa^KetEnaNGan said...

yana: usaha.jgn malas..bagi semngt kat diri sendiri juga ni..mak nurul inspirasi untuk bagi sofiya susu ibu..ingat lagi mak sanggup pump susu by manual masa kat mekah untuk bagi susu tak kering..so alhamdulillah..adik nurul still bleh susu ibu..masa tu my sister dlm umur hampir setahun kena tinggal ngan mak masa pi hajj..apapun syabas pada yana yang tidak hiraukan kata2 org lain..nurul pun nak genggam phd...tp 1st stage blom lepas..kalau malas pump susu mmg drop ke?

sharEna said...

ohh..nampaknya ibu Naurah cuma dapat diploma jelah dlm breastfeed nih. huhuh =p anak 2nd kene usaha lebih keras utk dpt phd =D

teruskan usaha ok Yana! moga Husna jd anak yg sihat & solehah krn Ibu dia dah susah payah bg susu terbaik utk dia. Amin =)

nurul aziyana said...

mrs nageb:tq dear

dhila:tq aunty

fiza:itu la..mmg kna dsiplin..dh gnggam diploma yer..tahniah! ader 3 lg perlu digenggam..caiyok!

nurul:bila ank xder ngn kita kna pam..ksongkn B br otak dpt signl hasilkn susu bru..bru susu xdrop..ok mari kita berusaha sapa phd

sharena:ameen..mga husna jd mcm tu la..kompem dh ker +ve?hehe berusaha!

vagg© said...

salam...
heheeh baby akak baru 9 bulan.. harap dpt sampai PHD hahaha.

thanks, sbb join contest ni.
insyaALLAH dprmudahkan niat kita tu :)

wardah @ fie shah said...

yana, diploma pun dah kira bersyukur sangat kan. kita jangan kata diploma, sijil pun tak dapat kot. Insya'Allah ada rezeki anak² lepas ni nak azam betul².

nanonano said...

sy smpai tahap mane dah yer skrg??
abes pntang trus bg cmpur,
tp still bf belah mlm..
huhuhu
mmg la nk xclusive bf
tp bile xdpt sokongan dr org2 sekeliling
nak2 yg mjaga hero tu,
xley bt ape ar :)

nurul aziyana said...

k.vagg:ader lg 1thn 1 bln tu kak nk gnggm phd..lpas tu dr la akak..hehe..cayyokk mari kita pkt mnjyakn misi ini

wardah:insyaAllah smga impian suci murni tu terlksana..niat yg suci insyaAllh dipermudahkan

nano:xtau la nper kbnykn mak skrg sukakn fm..pdhl dlu bg kt kita fresh dr ladang gak..xper na, nk join contest ni blh gk asalkn prnh bf..hihi klu nk join la

cik yayah said...

pas bca ni, rs mcm nk bt bnda yg sm je pas dpt bby. :)
biar ssah sket, asal bby dpt yg trbaik..

Suzie said...

thanks,info ni sgt berguna...i'm 5 months pregnant n mmg niat nak BF baby,nanti buat la entry mcm mana proses penyimpanan EBM kalo ibu dah masuk kerja n mcm mana bawa EBM ni ke nurseri,nak isi kat mana b4 pass to nurseri lps tu org2 nurseri ok ke?i mean dorg senang handle EBM ni?TQVM,i'm learning thru others' experience :-)