Tuesday, December 11, 2012

Update rumah: Kabinet dapur

Lama dah tak update cerita pasal rumah baru yerp. Hehehe..Alhamdulillah we are officially moving out from kayangan. Secara rasminya dh menginap di KOTASAS.

Rumah sekarang ni adalah dalam keadaan lintang pukang dek barang2 yang belum berkemas. Nak buat housewarming, memang langsung tak sesuai dan tak ade gaya lah.Aku rasa amik masa 2-3 bulan jugak la nak kasik clear cantik kemas tersusun. Itu pun kalau jadik la.

Nk update pasal kabinet dapur. Yeaaay! Bab ini lah yang aku dok tunggu2 dan paling teruja. Orang perempuan gini la gaya. Cuba tanya laki ku, dia akan berkata " Beli je la almari dapur, boleh letak ubah2 ikut selera, kalau rasa xnk pakai boleh beli yg baru, lebih jimat...bla....bla..."  Hahahahaha kabinet dapur mungkin takde ape2 nilai di mata lelaki tapi di mataku walllahh pembakar semangat, pemberi keceriaan..nampaknya kali ni aku berjaya mendegilkan diri untuk nk buat jugak kabinet dapur. Eh mesti la kena buat kan...hehehehe. Nafsu, macam ni la...

Perjalanan nk buat KC ni takde la lancar mana. Start dengan survey2 kedai..mcm2 kedai KC la aku terjah kt kuantan ni bermula dengan Trafel Design, DJ Home kithen, afiq design, A craft last2 end up dengan En Abu yg sangat la berbaloi harga yang diberi (pada hemat aku di awalnya). Mcm biasa la, aku kan mencari yg murah aje..ekekekeke..Ceh mcm bnyk je kedai aku terjah..tapi serius woo penat jugak mencari..dh le tiap kali g kedai tu soklan same, cerita material same..boring dowh...Paling tak senonoh, pegi waktu keje...muahahahha kantoi!

Pendek cerita, inilah design KC yg aku suoh En Abu buatkan..lepas dia dtg ukur bagai semua, bincang2 material, colour, dan lakaran design maka inilah hasilnya. MERAH you! Hihihi merah kan pembangkit selera..habis la masuk dapur je lapar..lapar je kena la masak...tak boleh malas2 dh gamoknye nnt kena perli..ekekeke..Tapi apa yang pasti..KC ni aku design sendiri. Tunjuk je kt Abu nak design gini then dia buat ukuran sesuai ke idop.



Kena beli bangku sebab tangan xsampai nk capai kabinet yg atas2 tu..pendek benau la aku ni


Memula nk merah putih. Combine merah putih ni mmg diminati dr bujang lg..sbb tu ler tema kawen dulu pun merah putih. Tapinya Abu cakap putih tak naik, hitam baru naik..hubby pulak menyokong..aku plak mengikut je..jd terhasil la merah plus hitam ckit2...xnak nampak merah sangt aku suoh Abu tambahkan cermin frosted. Simple aje KC kami..cukup la dengan keluasan dapur yg sedia ada...nk extend dapur ongkosnya nggak ade.

Oowh ye, hub + hood tu pun aku suoh Abu belikan..RM600 je..warranty 10 thun. Aku xtebuk corong asap, ade sebb2 tertentu so malas lg nk buat..plus aku bukan tukang masak hard core pun..ntah2 ujung minggu je berasap dapur tu..kwang2..lagi pulak Abu kata len kali kalo nk buat yg tebuk tu pun boleh, so aku hold dlu, pakai yg biasa.




Bawah kabinet yg panjang ni tempat letak oven kecikku..aku buat ruangan terbuka :)

Total cost untuk keseluruhan KC ni adalah plus minus RM4300. Price included accessories (dish rack+tray yg besar gedabak kt bawah tu) ng hub+hood. Ade satu lg spoon tray Abu lupa nk bg agknya sbb aritu dia cakap nk bg FOC gak. Cermin bilik air dan rak dlm blik air pun aku suruh Abu tolong pasang, jimat duit upah..Hehehe...Sambil menyelam sambil la kita minum air, yer dop?? no contact en abu 019-9450029

Sekian untuk update kabinet dapur ku yang mana sekarang ni dah pun ade barang2nya :) Cuma tak susun elok je la lagi.

30 comments:

juelee said...

murahnye.. kat KL tak dapat harga tu dah.. rata2 dekat 10K kita sebey.. perghh berpeluh kejap...

Kuazue Mohamad said...

as salam...pergh...klu la kat rawang nie kiter dpt qoute sama mcm awak..sure dah lama siap kiter nyer KC...survey2.. dgn keluasan my dapur..mau cecah 10K jugak rm nyer..

Ann Ilias said...

Aloh comelnya kc mu Yana
ni dah rasa nak starts berangan kc rumah sendiri wpun rumahnya entah bula nak siap
haha

Unknown said...

waaah teruja i..nanti sila tempek lg gambau umah ye..hehe..umah ku masih dlm keadaan tunggang langgang..huhu..

Unknown said...

ya Allah bestnya yana
lawa nye. mmg bersemangat la nak masak. perghhh murah giler kat kuantan. kat KL jangan harap

aku masih memasang impian nak memiliki rumah teres dengan dapur yg luas

cira said...

murahnye yana...
kt jb, bawah je 4800... uwwaa..

pening2..

cira said...

ok bace balik..

4800 tu kc je eak.. kalu masuk table top... mmg at that range la harga dia...

yana, bape kaki ni? lawaaa ssgt..

Nurul aziyana said...

julee: tu KC je, kalo cmapur table top cecah 7K jugak

kuazue:kt KL mahal rupenye ek..ingtkan kuantan ni dh mahal gabak dh

ann:hahaha sila berangan baru senang nk design KC sendiri nnt

maria:malu nk tempek gmbr umah yg bersepah nih...huhuhuh

dayu:angan2 aku nk dapur luas sentiasa ada sampai skrg weh..huhuhuhu tp ini je yg dpt..syukur alhamdulillah..ade rezeki lebih kna beli umah lain lor..

cira: 4300 tu KC je, masuk tt cecah 7K..panjang 13kaki bawah (sbb tinggal space utk mesin basuh), 15kaki atas

Adila Khairy said...

alahaiiii la comeynyaaa....

best2.. ;)

antalya said...

wow!! bestnya kc kamu. mine simple sehabis simple.dapur kecik.plus xsempat nk survey.main bolehkan ajer design camne pon. rm4k kira murah la tu

xeea said...

Perghh berbaloi! Kite nye KC quotation sume cecah 10K *nangissssss*

Cik Mek said...

Merah menyala! Lapor sokmo la masuk dapur mung ni..hehehe...santek!!

hamzah nasir said...

Lawa dan murah. nanti boleh minta recommend kat Pak Abu tu. tapi kena tunggu pasang grill dulu. Boleh tahu kos pasang grill satu rumah? dan kalau boleh kongsikan design dia. tengah plan slow -slow sebab masih dok UK study. Terima kasih saya dahulukan.

hamzah nasir said...

Lawa dan murah. nanti boleh minta recommend kat Pak Abu tu. tapi kena tunggu pasang grill dulu. Boleh tahu kos pasang grill satu rumah? dan kalau boleh kongsikan design dia. tengah plan slow -slow sebab masih dok UK study. Terima kasih saya dahulukan.

Sharifah said...

Boleh tak nak no contact pak abu tu?

Anonymous said...

Blh x mintk no fon pak abk tu. .

Anonymous said...

Blh x mintk no fon pak abk tu. .

ila said...

Boleh bg no contact pak abu tu?thanks

Anonymous said...

Assalam Pn. Boleh share no telefon pak Abu tu. Kebetulan kakak saya tgh cari KC yg murah utk rumah dia. Boleh emailkan kat saya nurulain2@yahoo.com. terima kasih......

Anonymous said...

salam..blh x bg n0 pak abu..

Unknown said...

Assalam..tlg bagi contact no en. Abu..
blh email ke asmi9812@gmail.com
tqvm

Anonymous said...

Salam,

Boleh emailkan no hp En Abu. Nak buat KC juga di rumah baru saya. Tk.

email cbn505@yahoo.com

Anonymous said...

Salam,

Boleh bagi no hp en abu kat email saya cbn505@yahoo.com.

Nak buat KC baru di rumah.

Tk.

Hafizah said...

Assalamualaikum..

blh tak puan bagi no contact en.abu tu? hafizah.cheali@gmail.com. terima kasih

Nurul aziyana said...

no contact en abu 019-9450029

wan norulkhamisa said...

murahnye..dh call cik abu, voicemail...saya pun duk kotasas tp xduk lagi..beli thn 2010..hehe

Unknown said...

Tumpang iklan ye,,
kami menyediakan perkhidmatan membuat kabinet dapur, almari pakaian, tingkap, pintu dan pelbagai lagi yang diperbuat daripada aluminium dan kaca.
Layari website kami di http://3gkitchencabinet.blogspot.com
Call / whatsapp, Nazrin - 012-9915 234 - untuk sebarang pertanyaan dan sebut harga.

InsyaAllah harga yg kami berikan memang berpatutan

Amir renovation said...

Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

Anonymous said...

Wardrobe nk pakai material ape plg murah?

Anonymous said...

Wardrobe nk pakai material ape plg murah?