Tuesday, November 29, 2016

Kujadi Begini Lepas Join Bisnes Shaklee

Sejak 4 tahun terjebak dengan bisnes Shaklee ni kan, ummi nak story la sikit apa yang ummi dapat. Hampir 4tahun dengan bisnes ni..rasanya bukanlah tempoh yang singkat tu. 
Sepanjang 4 tahun ni pun ada yang masih bersama ummi sama-sama jaga dan belai bisnes ni..ada yang dah beralih ke bisnes lain, ada yang memang stop terus tak buat apa-apa bisnes. 



Biasalah people come and go. Sama lah kita pun yang hidup pastikan akan mati.

Tapi ummi masih setia dengan bisnes ni. Ada masa naik, ada masa turun. Ummi dah lalui semua ni. Malah memang banyak sangat belajar dari situasi macam ni. Syukur alhamdulillah, kalau takde pengalaman-pengalaman macam ni ummi mungkin takde peluang untuk raih lebih banyak ilmu.

Tapi kenapa ummi masih setia?

Seronok sangat ke bisnes shaklee ni? Ya, sudah tentu :) Turun ke merudum ke, jangan tunjuk kat orang lain. Kalau kita jatuh, kita mesti bangun. Jatuh banyak kali, bangun juga kena banyak kali. Belajar dan terus upgrade..terus ubah apa lagi yang masih kurang, yang masih tak buat.

Mungkin norma bisnes shaklee ni lain dengan bisnes konvensional.

Satu yang ummi suka bisnes shaklee ni ada mentor..apa-apa yang salah kita boleh rujuk mentor untuk minta pendapat dan pandangan. Mereka tunjukkan jalan.
Kalau jatuh pun kita bukan rugi riban-riban sebab modalnya tak sampai RM100 pun.

Sejak bersama-sama dengan ahli group, terlalu banyak yang ummi belajar.

Yang paling menarik sebab ukhuwah tu. Kalau kita ikhlas berukhuwah, insyaaAllah Allah akan rezekikan kita dengan sahabat-sahabat yang saling menyokong dan membantu.
Mereka memang tak loket ilmu.

In fact bukan ilmu bisnes je belajar, tapi ilmu nak kuatkan jiwa, nak jadi orang yang positif..leader-leader pun suka tarbiah kita. Al maklum kadang-kadang kita ni cepat rasa down kan. Jadi ada benda-benda macam ni, akan ingat balik niat kita berbisnes., impian kita dengan bisnes ni ke mana hala tujunya.

Satu lagi effect bila jadi ahli shaklee ni adalah kita jadi suka nk membaca.
Masuk kedai buku dah jdi macam terapi jiwa.
Reward diri pun most of the time adalah dengan beli buku.

Baca buku boleh bagi idea baru..itu yang best ..orang bisnes kena rajin membaca sebab orang bisnes kena bersifat dinamik.
So ni antara koleksi buku yg ada kt rumah.. kat opis pun ade lagi




Kalau dapat spend 1 whole day duduk membaca sambil ditemani dengan deruan ombak di pantai maldives...waaah seronok gak tu ...berangan memang best kan?

Ahaaa jangan tak tahu, berangan tu penting. Sebab kita akan tanamkan dalam minda bawah sedar kita. So itu membantu untuk menggerakkan kita ke arah impian.

Ok ummi nak share 1 keistimewaan group bisnes ummi iaitu ilmu travel. Kitrg ada ramai traveller...so memang banyak input-input best pasal travel. Sape tak suka jalan-jalan kan. Dapat travel melihat keindahan negara orang, banyak syiokk woo. Buat bisnes ni boleh la kumpul duit nak travel. 

Target ummi dalam masa 20 thn lagi at least dah 20 negara dah berjaya jejak. Haa mana la ummi tak sayang dengan group bisnes ummi..macam-macam belajar..walaupun geng3 traveler ni dh berjaya jejak 1 dunia, tapi mereka ni humble je..itulah kelebihan traveler sbnrnya..bila kita banyak merantau, banyak belajar dan berfikir, kita akan rasa kita ni kerdil sangat-sangat.
 

So ummi memang suka baca buku-buku travel ni, kutip ilmu juga dari pengalaman orang lain.




Itu dari segi minat, kalau dari segi habit macam mana pula? 

Bila jadi orang bisnes, kita kene ubah habit. Kalau dulu malas, kena lawan malas tu. Kalau dulu banyak alasan sebab taknak buat kan, sekarang kena lawan alasan tu. 

Kalau dulu tak menyabor, kena la jadi orang yang sabar. 
Kalau dulu negatif, memang wajib jadi orang yang positif. 

Kalau dulu suka benau meroyan, kena la simpan perasaan meroyan tu.. luahkan pada saluran yang betul. Kalau dulu malas nak zikir..malas nk solat sunat...sekarang dah rajin..sebab hubungan dengan Allah tu mau baik maaa..baru la urusan kita dipermudahkan. 

Ye tak? 

Secara logik ada ke yang nak beli dengan seller yang suka meroyan. Menyampah pula kan. 
Secara logik juga, ada ke hasil dapat melalui tak buat apa-apa?
Rasanya Allah tu Maha Adil. jadi sebelum kita tawakkal, kita usaha dulu. Tunjukkan kesungguhan, baru Sang Pemberi akan beri. 

Ada peptah mengatakan 
"The True Enterpreneur is a doer not a dreamer"

Overall, ummi memang suka snagat dengan bisnes Shaklee ni. Dan doa ummi semoga setiap hari kami dilorongkan dengan jalan kejayaan, jalan kebenaran dan jalan kebaikan melalui bisnes ni. InsyaaAllah kalau niat kita betul, kita akan ditunjukkan jalannya dan dipermudahkan urusan. Semuanya datang dari Allah kan. 


😄😄😄 bera



Ber

n

No comments: