Monday, April 23, 2018

Pengalaman 6 Tahun Dengan Bisnes Shaklee. Apa Yang Saya Dapat

Pejam celik rupanya dah hampir 6 tahun bersama dengan Shaklee buat bisnes Shaklee secara aktif. Kak yana register ahli  pada 26 Julai 2012. Dalam masa 6 tahun ni, memang ada la suka dukanya. Ye la namanya pun bisnes kan ada up and down.



So entri kali ni sebenarnya rentetan dari entry sebelum ni tentang 6 element Bila Nak Join Bisnes Network Marketing. Rujuk entry tu DI SINI

Kak yana akan kongsi apa pengalaman yang kak yana dah dapat melalui bisnes ni.

OK, mula-mula sekali kenapa jadi ahli Shaklee? Pertama masa tu tak tahu pun Shaklee adalah Network Marketing. Kak yana guna product dulu. Masa tu beli ESP. Sebab duk tengok je iklan bagus untuk ibu menyusu kan? Almaklum masih menyusu Husna masa tu. So lepas consume 1 bekas, rasa best nak repeat roder bekas yang kedua baru kak yana register ahli.


Start dari tu memang guna skit-skit lah produk Shaklee until now semuanya telah dishakleekan dari penjagaan rumah sampailah kepada skincare. Dan start dari situ jugalah mula berkongsi dan buat bisnes.

Jadi pertama, yang kak yana dapat adalah kualiti product. Memang terbaik. Bila kita kaji skit-skit kelebihan Shaklee memang bersyukur sangat kenal produk ni. Lepas dah buat bisnes pula, memang tak sangka lah dapat capai income tambahan cecah 4 angka.

Sebab sebelum tu kak yana memang terjebak dah bisnes kecil-kecil macam jual baju baby, barangan menyusu, ambik tempahan menjahit babyquilt, jual tudung..aihh macam-macam lah. Tapi nak dapat income sedebuk 4 angka tu memang tak lah plus buat pun part time. Kelebihan bisnes Shaklee buat part time pun boleh capai income 4-5 angka

So dari situ kak yana decide untuk fokus dengan bizz Shaklee je. Yang lain-lain tu stop dah. Start fokus tu memang start grow la team.

Bila dah fokus, dapat mula kejar reward-reward yang disediakan syarikat macam Free Trip. Free trip ni sekali merasa, dia punya keinginan untuk rasa tiap2 tahun tu memang macam " aku kena fight juga dapat macam-macam mana pun" Alhamdulillah Allah izin untuk dapat tiap2 tahun

2013 -  KK sabah
2014 - US
2015 - Italy
2016 - US
2017 - Japan
2018 - Cruise mediterranean (coming this sept)

US Trip 2014


kenangan di alpine route , japan


Free trip ni dia punye seronok memang tak boleh nak bayang dengan kata-kata. Tahap 6 7 bintang tau. Memang mewah sangat-sangat layanan yang diberikan.

Lagi, habis suka membaca kak yana dikuatkan lagi bila terjebak dengan bizz ni. Suka dengan buku, boleh kata addict la. Sebab kita rasa macam kurang ilmu so keinginan nak tahu tu tinggi. Cara paling mudah, dengan membaca lah. Lagi satu sebab bizz network marketing ni kita deal dengan orang. So banyak yang nak kena belajar. Di Shaklee memang terlalu banyak snagat ilmu baru yang belajar. Ilmu nak urus duit bila dapat duit, investment, ilmu travel dan banyak sanagt lah kalau nak list satu persatu.

Yang paling best adalah ukhuwah. Suka sangat dengan ukhuwah dalam bizz ni walaupun berlainan upline downline, tidak kedekut untuk sharing ilmu bagi membantu untuk mantapkan bizz kami. Rapat sampai travel bersama, makan bersama, bercuti bersama.

my buddies

cuti-cuti bersama di Port Dickson

Dulu, kak yana kalau nak beli product mudah terjebak dengan testimoni dan iklan tanpa kaji selidik dlu ingredient. Sebab tu segala prodcut main suka hati je beli. Tapi lepas dah bershaklee ni, nak beli ubat gigi pun bukan main telek ingredient kot ada paraben ke kan. Shower form pun pilih betul-betul yang takde SLS. Termasuklah lipstik, bedak, foundation tu semua. Memang pilih yang natural based je.


Dan paling best sekali bila team mate dapat income dan boleh berdikari bila kita dah ajar macam mana cara nak buat. So kalau di luar sana dalam situasi ni 
  • nak cari duit persiapan nak kahwin 
  • tak dapat kerja 
  • income suami isteri tak cukup 
  • student nak cover loan belajar 
  • cari side income sebab nak berhenti kerja 
  • cari income untuk backup gaji 
  • ada impian yang nak dicapai cnth nak kumpul duit ke umrah/ hantar parents pergi haji/ beli rumah sendiri 
Boleh join buat bisnes ni sama-sama dengan kak yana . kami ada training dari segi material dan bahan sertai product class, teknik marketing, support group untuk bantu uolls jana income lebih dengan product kualiti tinggi dan tinggi repeat order. 

Boleh follow kak yana di FB >> Nurul Aziyana 
atau direct wassap di talian http://aziyanashaklee.wasap.my (011-11548031)






1 comment:

msredcheesecake said...

alhamdulillah murah rezeki.