Tuesday, May 10, 2011

Anak Solehah

Mane ada mak bapak yg xmo anak dia jadik anak soleh/solehah..impian tulus murni tu pasti tertanam kukuh dlm hati nurani sejak dari mengandung lg. Sekarang ni banyak tips nk dapat anak solehah. Buat dan tak buat je. Sehinggakan seawal pemilihan pasangan pun dikatakan turut mempengaruhi sahsiah anak yg dilahirkan.

Bukannya senang nk didik anak. Tambah2 zaman serba canggih sekarang. Pengaruh datang atas bawah kiri kanan xkira baik dan buruk. Itu zaman sekarang. kalau zaman 20thn akan datang mcm mana pulak. Kalau kuat iman dan jatidiri maka selamat la. Kalau iman senipis kulit bawang dan hati sekecil kuman, mana nk tahan dengan arus negatif yg melanda. Dah jadi mak ni mmg perkara2 mcm ni amat menakutkan dan membimbangkan. Ntah mcm mana perangai anak2 bila menginjak dewasa nnt. Membahagiakan atau menyusahkan. Mmg la xnk yg buruk2 tp siapa yg tahu apa yg akan terjd masa hadapan. Kita bukan nujum yg boleh meramalkan apa yg akan terjadi. Kadang kala ilmu agama sudah diberi tp ntah di mana silapnya tersalah jalan juga. Takut kan??

Tp tak mengapa, kita ada jalannya. Kita telah dikurnikan dgn al-quran. Al-quran yg begitu banyak hikmahnya dpt menjadi pembantu kita. Terlalu banyak doa yg diperturunkan Allah untuk kita jadikan sebagai senjata diri. yang penting amalam yg istiqamah

doa mohon anak soleh/solehah

doa mohon anak solat

doa mohon zuriat yang menyejukkan hati

Ya mmg kalau doa sahaja tidak cukup. Paling penting usaha kita sebagai mak ayah mendidiknya dari kecil. Kenalkannya dengan tauhid. Ajarkannya dengan kalimah suci Allah. Dengarkannya dengan perkataan yg baik2. Perlihatkannya dengan amalan yg dituntut. Tanamkan dalam hatinya sifat yg terpuji. Tunjukkannya contoh tauladan yg baik. Bukan mudah, bukan senang malah tidak boleh dibeli dgn wang ringgit. Tp usaha! Moga Allah akan membantu dan memudahkan jalan untuk ke arah itu..

moga2 anak ini menjadi anak yg solehah dan menyejukkan hati

6 comments:

ღnFashyaღ said...

comel sangat husna. geram Auntie tau. thanks yana for sharing...:)

CaHaYa^KetEnaNGan said...

comelnya husna..nampak gigi dia..bla lah sofiya nak tumbuh gigi tu...

haah..mmg tugas ibu sudah menjadi sukar sekarang..kena alert more n more..jangan dok kejar duit sehingga pendidikan anak2 diabaikan..tp satu je kesilapan..suami pun suke biarkan anak diajar oleh ibunya sorg..sdgkan dia pun memainkan peranan..

selain itu, kite perlu tahu apa yang berlaku di luar sana..tetapi kebanyakkan pendidikan sekarang lbh tumpukan duniawi compare to dunia akhirat..lihat aje sistem pendidikan anak2 di di awal usia..mana ada yang berbentuk tauhid..kite nak wat sistem tak mapu sbb bukan bidang kite..tp hope 1 day adalah org kite yang berjaya wat sistem pendidikan anak berbentuk islamic..

a said...

wat pe la buat husna gitu? masih tersenyum walau di'buli' ibunya..
comel. i like..

Nurul Aziyana@Ummu Husna said...

fashya: most welcome :)

nurul: btul tu pttnya suami lebih dr kita dlm pendidikan anak2 tp nampknya mak yg teruja lebih

k.ida: hihi training pakai tudung la aunty

Chetie said...

Comelnya Husna, Acik chetie tak sabar nak jumpa ni.. hehe muka dah jadi sebijik macam ibu dia heheh..
comel sgt!!
nnti kita jumpe ye kat mesia..
kakak Nasihah dah beso dah sekarang.

-Ummu nasihah, Adelaide-

mun said...

comelnya husna..namapk gigi yeeee...
thank yana for sharing....