Tuesday, November 7, 2017

Lutut Retak Akibat Terjatuh Kembali Bercantum

Lutut boleh retak kerana jatuh atau kemalangan. Kes ni mudah berlaku terutama bagi mereka yang ada masalah osteoporosis. Bila lutut retak, ianya dikategorikan sebagai sakit lutut akut. Jika pembedahan dilakukan, tempoh penyembuhan boleh mengambil masa yang lama. Ada cara nak sembuthkan lutut retak dengan lebih cepat? 


Ya tentulah ada. Dengan pengambilan nutrisi untuk tulang, otot dan sendi yang betul ia membantu mempercepatkan proses penyembuhan. Ye lah kan, ia melibatkan pergerakan. Kalau lambat sembuh, lambat dan sukar pula nak bergerak. 

Bila berlaku kecederaan lutut, antara yang terlibat adalah tulang keras, tulang rawan, ligamen, tendon atau otot. 
  • Cedera tulang keras : Tidak boleh berjalan sama sekali. Mungkin retak atau patah. Jika pijak atau digerakkan akan terasa sangat sakit.
  • Cedera tulang rawan : Biasa boleh digerakkan. Jika pijak atau duduk bersila, akan sakit. Jika berjalan, semakin lama semakin sakit.
  • Cedera ligamen : Bila berjalan, rasa seperti lutut lari (ada yang sebut, alignment lutut lari, waktu berjalan lutut rasa “longgar”).
  • Cedera tendon : Biasanya boleh berjalan tapi tidak boleh berlari atau jogging. Semakin lama berjalan, semakin kerap tendon bergesel, semakin sakit rasanya. Setelah berehat, sakit hilang sendiri. Namun jika berjalan, akan sakit kembali.
  • Cedera otot : Otot sekitar lutut akan bengkak, sakit apabila ditekan atau terasa tegang.

RAWATAN SAKIT LUTUT 

Untuk rawatan bagi sakit lutut begini, dinasihatkan untuk mengurangkan pergerakan. Doktor akan melakukan X ray atau CT scan jika berlaku patah. Ubat tahan sakit hanyalah utk menahan sakit tetapi takkan merawat dari punca. Tidak digalakkan juga untuk mengambil ubat tahan sakit untuk tempoh waktu yang panjang kerana boleh merosakkan buah pinggang. 

Jika tulang patah, perlu kepada simen. Manakala kecederaan yang lain akan dibuat athroscopy di mana sendi lutut ditebuk, kamera kecil dimasukkan untuk meneliti tahap kecederaan serta luka di bahagian sendi lutut dan kecederaan dalam sendi diperbaiki

Kak Yana nak kongsi pengalaman Pn Ratna memberikan nutrisi untuk bantu sembuhkan lutut retak ibunya 


==========================

Ibu saya jatuh dan retak lutut dua hari sebelum Ramadhan, nasihat doktor supaya ibu saya berehat dan untuk pulih mengambil masa dalam 6 bulan.

.


Alhamdulillah, dengan pengambilan 4 biji Ostematrix sehari retak di lutut ibu saya bercantum selepas 4 bulan dan dapat melakukan aktiviti harian seperti biasa.

Kesan lain seperti mudah tidur, lawas dan kebas-kebas di tangan ibu saya juga turut hilang dengan pengambilan magnesium.

Sebagai anak melihat ibu saya sihat dan cergas adalah perkara terindah.

NUTRISI TAMBAHAN UNTUK MASALAH LUTUT RETAK AKIBAT CEDERA 

Ada beberapa supplement penting untuk masalah lutut cedera atau retak. 
  • VIVIX
  • Ostematrix 
  • Omega Guard 
  • Collagen Powder 

VIVIX : tonik antioksidan yang membantu memulihkan kerosakan sel 
Ostematrix : pil kalsium magnesium dengan vitamin D membantu dalam menguatkan tulang.
Omega Guard : bersifat anti keradangan. Jika ada bengkak, omega guard terbaik 
Collagen Powder : membantu pembinaan tisu. Otot, tendon, ligamen, tulang rawan, dan tulang dan kebanyakannya terdiri daripada collagen. [ baca juga >> 5 Cara Collagen bantu Tingkatkan Prestasi Sukan

Testimoni pengguna vitamin untuk sakit lutut retak, boleh berlari seperti sediakala


Boleh Whats app ' Nak VITAMIN Untuk Lutut Retak ' ke no 011-11548031 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk atasi masalah ni.

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian
Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JANA INCOME MODAL RENDAH DENGAN KAMI? SILA KLIK LINK INI 


No comments: