Friday, November 10, 2017

Demam Scarlet Di Kalangan Kanak-Kanak, Cara Cepat Sembuh

Demam Scarlet atau Scarlet Fever yang biasanya berlaku pada golongan kanak-kanak umur 5-15 tahun sering disalah tafsir dengan demam campak kerana keduanya mempunyai simptom yang sama. Scarlet Fever adalah demam yang menyebabkan ruam tumbuh seluruh badan dan boleh menjangkiti paru-paru. Mari kita berkenalan dengan Scarlet Fever supaya jika berlaku pada anak kita, kita tahu untuk mengurusnya. 


Punca Demam Scarlet 

Demam Scarlet berpunca dari infeksi bakteria streptococcus beta hemolyticus kelompok A. Bakteria ini menghasilkan toksin (racun) yang boleh menyebabkan ruam merah pada kulit. Ruam yang timbul adalah ruam seperti alergic tapi di seluruh badan. Dan yang tak bestnya, Demam Scarlet boleh disebarkan dari orang yang dijangkiti kepada yang lain dengan menyentuh, batuk, bersin, atau berkongsi makanan atau minuman. 

Simptom-simptom Demam Scarlet 


Demam ni dimulai dengan demam dan muntah. Udah namanya demam, mestilah start dengan demam, ye dok. 




Ruam pertama muncul sebagai lebam merah kecil di leher, dada, dan perut, kemudian, ia menyebar ke seluruh badan. Anak anda juga mungkin mempunyai satu atau lebih daripada yang berikut:

  • Garis merah yang terang di bawah lengan dan di pangkal paha
  • Demam dengan menggigil
  • Sakit kepala dan sakit badan
  • Mual atau muntah
  • Muncul tonsil
  • Bengkak dan lidah merah

Risiko Demam Scarlet 

Anak akan alami dehidrasi kalau suhu demam tinggi dan tidak cukup minum air. Sekiranya tidak dirawat, demam boleh menyebabkan pembengkakan sinus, atau jangkitan telinga tengah. Kanak-kanak mungkin juga mengalami radang paru-paru, jantung atau buah pinggang, atau meningitis (pembengkakan penutup otak dan saraf tunjang).


Cara Cepat Sembuh Dari Demam Scarlet 

Disebabkan oleh demam berpunca dari bakteria, adalah penting untuk kuatkan sistem imun anak melawan bakteria. 

Bila muncul simptom-simptom Demam Scarlet, pastikan bawa anak berjumpa dengan doctor. Anak-anak akan alami keadaan susah nak makan. Jadi boleh bagi makanan berbentuk bubur, sup sihat, popsicle atau miklshake yang boleh melegakan tekaknya yang sakit. Pastikan juga anak minum banyak air. 

Penyakit ni berjangkit, jadi pastikan peralatan yang digunakan oleh anak yang kena Demam Scarlet direndam dengan air panas. 

Untuk kuatkan sistem imun anak, boleh berikan Nutriferon dan bagi memastikan nutrisi dipenuhi ketika demam, ibu boleh sediakan Mealshakes sejuk yang boleh diblend dengan buah. 


Bagaimana Nutriferon dan Mealshakes boleh membantu? 

Nutriferon adalah  'immune booster' yang melalui kajian selama 40 tahun oleh Dr Kojima(pakar Imun) dari Jepun.  Nutriferon telah diuji secara klinikal sebagai penggalak interferon semulajadi. Selepas pemeriksaan, ujian dan menilai lebih daripada 200 herba yang berbeza, Dr. Kojima berjaya mengasingkan gabungan ramuan botani yang meningkatkan pengeluaran interferon oleh badan secara semulajadi seterusnya menguatkan sistem imun melawan bakteria dan virus. 




Mealshakes adalah minuman kesihatan yang mengandungi 19 vitamin dan mineral yang kaya dengan serat dan rendah index glisemikNutrisi lengkap yang ada dalam mealshakes boleh memenuhi keperluan zat badan yang tak dapat diperolehi dari sumber makanan harian. 



Bagaimana nak dapatkan vitamin untuk bantu demam Scarlet cepat pulih


Boleh Whats app ' Nak VITAMIN Untuk Demam Scarlet ' ke no 011-11548031 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk bantu anak puan cepat sihat.

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JANA INCOME MODAL RENDAH DENGAN KAMI? SILA KLIK LINK INI 





No comments: