Friday, May 20, 2011

Craft Lover

I love making craft..aku sebenarnya blh dikategorikan sebagai makhluk yg sukakan seni..lebih tpat seni buatan tgn..apa shja kraftangan yg ada aku mmg berminat..aku suka nk cuba, DIY lebih membuat hati puas..

Masih kukuh terpahat dlm ingatan, craft yg paling banyak aku buat adalah tatkala sedang menyiapkan brangan hantaran. Dari wedding card sehingga bunga pahar, semua adalah hasil tgn sendiri. Gigih siang dan malam men'DIY'. Biar penat, biar sakit urat pinggang dan tulang belakang, biar lenguh tangan, biar luka jari jemari tp bila tgk hasilnya ternyata kepuasan lebih mengatasi segala. Malah mampu buat aku tersenyum bahagia dan bangga.

Mula2 jahit manik pd baju..jahit manik boleh dikatakan craft la jugak kan..kerja ni aku buat masa tgh tunggu posting nk masuk jadik tenga pengajar kt politeknik ni..6 bulan menunggu, ada la jugak hasilnya yg boleh dibelanjakan..masa tu habis semua baju aku nk letak manik. baju lama, baju baru semua la..baju aku baju mak aku baju jiran aku pun boleh jd mangsa..seronok habis jahit manik..hari2 google carik design manik buat koleksi..seronok beb tgk lip lap manik berkilauan tu..masa tu aku siap beli notes kt internet cara nk jahit bunga..nasib baik menjadi buat bunga tu..

bila masuk kerja, aktiviti bermanik ni makin slow..yelah konon komitmen kerja masa tak cukup..lama2 aku tingglkan terus aktiviti jahit manik ni..manik2 pun xhabis guna lg..smpai sekarang masih elok terletak dalam bakul..nk jahit bunga tu, mmg aku ingt2 lupa dh..notes yg dibeli tu hilang entah ke mana..akhirnya terkubur la..babai la manik..rasanya aku xlarat dh nk kembali padamu..

projek kedua adalah bunga dip..ooowh masa tu nk kawen..baru mula kerja, banyak mana la duit boleh dikumpul..gaji bulan 3 bulan kerja baru dapat..jadi semua benda aku pilih nk DIY..mula2 tgk pasal dip ni aku sngt berminat..lg la opismate pun buat bunga dip jugak..bahan2 aku main order ngn dia jer sblm dpt tahu ada kedai yg jual kt kuantan neh..mula2 tu ingt mcm murah ar DIP ni tp bila total2 rasnaya banyak jugak aku berhabis..tp disebabkan dh separuh jalan, xkan nk undur ke belakang pulak..jadi ttg cost aku pejam mata jer la..



siang malam buat bunga dip..almaklum bunga pahar lg, bunga dulang lg semua aku pakai dip..dan hanya aku sorg yg buat..kalau diingat balik, tobat xmo dh terlibat ngn kerja2 mengedip ni..sakit tgn weih, jari jemari habis kematu dok gulung dawai..tu blum masuk tang kene thn bau cecair dip tu..oowh mmg memerlukan tahap kesabaran dan daya tahan yg tinggi..xgitu pn nano and pn dayu? anda masih ingt memori kita berempat belajar mengedip?


projek seterusnya masih dlm fasa persiapan perkahwinan..konon banyak lg masa la tu..aku buat wedding card sendiri tp utk opismate jer..tp cecah la 108 kepingan kad tu aku buat adalah 100% hasil tgn aku..kalau diingt balik rasa kagum pd diri sendirik..mmg sampai mati pun aku xlupa kegigihan aku yg satu tu..idea nk buat sendiri ni timbul gara2 banyak sngt menggoogle..bila terjumpa benda baru mula la otak ni ligat berfikir nk buat sendiri..mmg aku sorg jer makhluk yg terlebih rajin buat kad tu kt opis..semua org pun impressed (xpe ar puji dri sendiri)..sampai sekarang ni kalau ada yg masih simpan dna sayang nk buang aku tabik spring. aku sendiri pun xsimpan..hihihi



next projek lepas kawen sblm mengandung adalah decoupage..aku ni peminat english sytle..banyak la dok menengok hasil tgn otai2 decoupage ni kt blog..maklum la brgn english ni mahal..so kalau boleh buat sendrik baik la buat sendirik sbb hanya guna barangan terpakai jer..masa tu aku siap bli set decoupage utk beginner. xsilap dlm rm70 lebih..tiap2 hari dok jenguk blog jual tisu decoupage..walaupun hanya la tisu tp paling murah rm1 sekeping..tu pun design yg paling cikai..nk yg cantik rm2.50-rm4 sekeping..banyak jugk la stok tisu aku kumpul..


oleh kerana kegilaan aku ngn decoupage ni, semua bende kt rumah aku nk makeup. xcukup ngn rumah sendiri kt umah mak pun aku geledah jugak..hasilnya aku puas hati jugak la..boleh la nk dijadikan perhiasan kt rumah..tp aku xblh nk teruskan walaupun minat sbb disahkan mengandung..awal2 kehamilan biasa la mabuk sana cni badan lembik so xkuasa nk melayan benda2 berseni tu..dan skrng masih lg berminat nk buat benda2 ni tp alahai ngn budak cenonet sorg tu kang ngn dia skali aku terdecoupage susah plak..nmpak gaya tunggu dia besau dulu le..buat same2 ngn dia..

dan sekarang...aku terjumpa sesuatu yg macam menarik perhatian aku untuk mencuba..walaupun peluang untuk stop separuh jalan tu tinggi tp hati aku rasa mcm kuat je nak mencuba. aku sendiri pun xdapat nk pastikan bila aku ada masa nak buat craft terbaru ni. nak tahu apa craftnya?? ini ha...





Cantik kan??Namanya Quilling Art..guna kertas shja..caranya gulung kertas jer..then susun la ekrtas2 tu ikut bentuk yg nk..gambar ni aku amik dr seorang blogger yg mmg terror buat qulling art ni..blh jenguk blognya utk tgk hasil tgn yg superb cantik dan kemas..

Jenis penyakit aku ni, xboleh tgk benda2 mcm ni..mula la simpan angan2 nk buat jugak..nk buat wall deco la dan mcm2 la otak aku ni akan proses..tp yg penting aku nk cuba..bila tu? xtau la bila imaginasi ni akan jadi realiti..harap2 apa yg aku cakap aku akan buat :)

4 comments:

CaHaYa^KetEnaNGan said...

yana..sama la kite..minat giler ngan kraftangan..macam2 nak buat..hari tu balik dungun..tengok adik buat keychain dr kain felt..rasa tergila2 semula..mahu cari butang2 warna warni..huhu..tp ntah jadi ke tak..

nanonano said...

org tgn lembut gni ler,,
na ske gok,
tp tgn keras,
sbb nk kawen je tibe2 tgn lembut
pastu..harammm...hahahahha

mun said...

huh rajin betul yana eik..mun tangan memangtakde seni..so kalau berkenan pape beli jelah kang membazir buat2 tak jadik......

FAD RMLN said...

rajin gak yana nak buat. kite ni minat jugak tp malas terlebih2. minat sgt tp malas mcm mane tu. hihi.