Friday, April 20, 2012

Quilting-my 1st attempt

Sewing is my new passion now..
Sangat2 la minat, tak tahu nak kate. Even aku ni bukan lah dikategorikan sebagai mahir tapi aku tetap minat menjahit. Dari zero, aku mula belajar sikit2. Dari tak tahu ape itu quilt, apa itu patchwork, ape itu batting, apa itu cotton stabilizer dan macam2 lagi la istilah dunia menjahit ni sikit sebanyak aku dah tau.

Mula berjinak2 dengan quilting ni sejak tonton video buat pillow case guna teknik quilting. Mula jatuh cinta. Start situ aku beli tapak utk nk quilt free motion. Itu la tapak tambahan pertama yang dibeli. Harga tapak bukan seringgit dua..yang ni rm31. Bendanya kecik ajo tapi mahai..Mahai2 pun beli jugak sebab minat punya pasal.

Jadi inilah hasil quilting aku yang pertama. Ni dah namanya mmg btul2 quilting sebab semua part nk quilt. Nk quilt ni kalo 'pro' mcm aku ni mmg bercinta sikit la..kena pandai control tangan dan gerakan, kalau tak mmg macam cakar ayam aje la hasilnya.Berpeluh jugak le ketiak, tambah benang tersekat lagi..tapi no hal, kate minat kan..

patutnya yg hujung tu muncung tp terbulat plk jadinya

Quilt ni dibuat pd mini tote beg atau aku panggil friendship bag. Buat khas utk insan2 geng blogger di FB. Kire macam ala GA tp xde syarat ape2..just letak nama sajo then aku suruh hubby cabut undi :) Insan bertuah adalah puan ita yg kecik molek comey lote tu..yg lain akan berusaha lagi di masa akan datang sebab aku akan buat lg insyaAllah..




Aku pilih untuk buat beg sbb buat beg ni senang..semua beg lebih kurang je stepnya. Beza kadang2 dari segi size dan jugak finishing. Projek lepas ni pun mungkin beg jugak...tungguuuuuuuu..

Berbalik pasal quilt, aku refer kt sini mcm mana nk jahit ikut design..ada lebih kurang 300 design. Tu yang rabun mata nk pilih yg mane satu. Tapi dengan kepakaran yang cuma sekangkang kera ni mane yg senang je la aku pilih. Yang bestnya semua ditunjuk guna video, jadi nampak la sikit. Sape yg minat quilting boleh la usha2 web ni :)

12 comments:

deqyalalink in-situ said...

dah lama x singgah blog kak yana makin mcm2 kak yana belajar...suka tengok !:)

FAD RMLN said...

kite sejak dok rumah ni berangan gak nak menjahit. mesin jahit ada tapi tak reti pakai. hahaha. bile ntah nak start. T_T

Aku la said...

Yana, nak tnya. Mesin jahit ni ble jahit tepi tak?

Aku la said...

Yana, nak tnya. Mesin jahit ni ble jahit tepi tak?

Aku la said...

Yana, nak tnya. Mesin jahit ni ble jahit tepi tak?

Nurul aziyana said...

wani: jahit tepi xboleh

..::Mama Chrysalis::.. said...

Assalam....Yana....cantiknya beg ni....boleh tempah ke???

Nurul aziyana said...

mama chrysalis: kalau berminat boleh :)

Fieda said...

Salam... kak link tu xdpt bukak la.. napa eh? eksaited nk tengok ne.. hihihih

Fieda said...

Salam.. kak napa link nye xleh bukak eh..? huhuhu...

Fieda said...

Salam... kak link tu xdpt bukak la.. napa eh? eksaited nk tengok ne.. hihihih

erwin said...

ada info apa itu quilting jika berkenan tengok lah kemari apa itu quilting