Tuesday, November 6, 2012

Mengatasi masalah anak kurang selera makan dengan MEALSHAKE

Anak cerewet makan. Inilah situasi yang mana akan buat ibu bapa risau tentang selera makan anak. Apakah tanda-tanda anak anda seorang picky eater atau cerewet makan??

1. Bila anak hanya makan satu/dua jenis makanan atau kumpulan makanan tertentu sahaja.
2. Bila dia menolak smeua makanan berwarna hijau dan apa2 yang kelihatan mcm sayur-sayuran.
3. Bila dia hanya mengambil makanan berperisa manis atau masin sahaja
4. Bila si anak mudah terganggu dan lebih berminat untuk bermain dari makan.

Jika ciri2 di atas ada pada anak anda, itu lah tandanya dia seorang picky eater. Dan ibu bapa patut risau bila keadaan ini berlaku kerana jika dibiarkan lama kelamaan anak2 akan mendapat kurang nutrisi dalam diet harian mereka. Perlu diingatkan bahawa nutrisi yang cukup perlu bg anak2 yang sedang membesar kerana ia penting utk tumbesaran fizikal dan mental yang sihat.

Bagi seorang anak yang dalam proses pembesaran, mereka amat memerlukan cukup zat makanan. Mealshake SHAKLEE adalah salah satu pemkanan tambahan yang mengandungi kesemua vitmain dna mineral serta protien termasuk vitamin B dan zink lengkap yang menjana selera makan kanak-kanak.  

Terbukti berkesan ke MEalshake ni? Kita tengok apa kata ibu2 yang telah mencubanya pada anak-anak mereka:

Testimoni 1:
Testimoni 2:

 Testimoni 3:
 Testimoni 4:


Testimoni 5:


Testimoni 6:

Dan banyak lagi testimoni hebat dari ibu yang dah mencubanya..Pasti kita tertanya2..bagaimana MEALSHAKE boleh tambah selera anak??

Sebenarnya mealshake bukan la pengganti kepada makanan seimbang apa lagi untuk menggantikan makanan. Dan ia juga bukan la ubat pencetus selera makan anak anda sehingga seolah2 mereka seperti hanya nak makan sahaja.

Ia berbalik kepada masalah asal - kenapa anak tidak mahu makan?

Sebab 1: kanak-kanak biasanya akan melalui satu fasa meneroka kesukaan mereka. oleh sebab itu mereka mungkin cenderung untuk terhadap makanan tertentu lalu menolak/mengabaikan makanan lain. Dalam hal ini ibu perlu kreatif dalam mendorong anak utk makan. Libatkan anak dalam merancang hidangan makanan atau pilih dekorasi yang mengujakan mereka untuk makan.

Sebab 2: Kekurangan nutrisi menyebabkan mereka kurang selera makan. Hal ini akan berlaku apabila tiba fasa di mana anak2 yang masih enggan makan dan perkara ini berlarutan sehingga menjadi lebih kronik kerana kekurangan zat makanan. Antara vitamin2 yang menyebabkan selera makan kurang bila diambil dengan kadar yang tidka mencukupi adalah vitmain b, fosforus, zat besi dan zink. Kurangnya vitamin tersebut menjadinya anak semakin tidak selera untuk makan. Kekurangannya juga akan menyebabkan prestasi anak merosot dan emosi yang tidak stabil.

Jadi, atas sebab yang ke-2 di atas, pengambilan Meal Shakes, insya-Allah akan membantu untuk mengatasi masalah hilang selera makan akibat kekurangan nutrisi tadi. Ini kerana Mealshakes mengandungi vitamin dan mineral serta protein yang membekalkan keperluan nutrisi anak-anak. Malah ada juga ibu yang claim anak mereka lebih fokus apabila mengambil mealshake.

Apakah MEalshake??

Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan.  Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.  Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.
Mealshake tidak sesuai diberikan kepada anak yang berumur kurang dari 1 tahun kerana kerana terdapat mineral2 dan nutrien yang menyebabkan buah pinggang mereka terbeban, seperti protein, garam, fosforus dan kalium berlebihan.

Mealshake lebih baik diberikan kepada anak2 berbanding memberikan mereka makanan yang mengandungi tinggi gula atau empty chalori. Ianya boleh dijadikan sarapan yang berkhasiat untuk bekalan tenaga dan nutrisi harian anak. Bukankan anda sendiri mahukan yang terbaik untuk anak anda. Mealshake adalah makanan terbaik yang sudah pastinya telah melalui ujian klinikal. Namun perlu diingat MEALSHAKE bukan pengganti makanan..ianya adalah pemkanan tambahan sahaja. 
[credit: Vitaminsemulajadi]

Awas, mealshake mengandungi non fat diary milk. Ianya tidak disarankan jika anak anda mempunyai alergi.alah terhadap produk tenusu atau CMA (Cow Milk Allergy). PAstikan anda mendapat consultation yang betul apabila mengambilnya.

Bagaimana mahu dapatkan product ini?
Anda boleh hubungi saya dengan cara berikut:
FB: Nurul Aziyana kamaruddin
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
Tel: 012-9576172
ID: 886587
COD area: Air putih, Semambu, KOTASAS, Indera Mahkota, UIA Kuantan, Koleh Shahputra dan sekitar Kuantan
Yang lebih menarik, saya punya tips dan resepi menarik bagaimana nak menjadikan mealshake ini  satu hidangan yang sedap terutamnya untuk menarik minat anak2 mencubanya. Nak tahu?? Boleh hubungi saya seperti yang tertera..anda adalah ibu yang hebat dan prihatin jika anda bertindak untuk kesihatan anak anda!

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease