Monday, June 16, 2014

7 Makanan Sihat yang Boleh Dimakan untuk Meningkatkan Pengambilan Vitamin E

Vitamin E adalah salah satu vitamin yang penting baik untuk lelaki mahupun untuk perempuan. Badan memerlukan vitamin E untuk bertindak sebagai antioksidan dan melindungi kulit dari penuaan. Dari segi kesihatan, Vitamin E membantu melindungi jantung, membantu dalam sistem reproduktif, menghilangkan parut dan banyak lagi kelebihan dan kebaikan Vitamin E.

Banyak cara untuk mendapatkan bekalan Vitamin E dalam badan. Cara saya pula senang juga..Hehehhee.. Saya hanya telan 1 biji vitamin E Complex dari Shaklee setiap hari. Memang sangat senang dan mudah sebab hanya perlu bukak botol, amik 1 biji dan telan. Nak hilangkan parut dan cantikkan kulit pula saya hanya pecahkan 1 biji kapsul vitamin E dan sapu pada wajah dan tempat-tempat berparut. Plus, saya bukan sahaja dapat kebaikan vitamin E, tapi saya juga dapat kebaikan kuasa antioksidan 20x lebih tinggi dengan vitamin E complex shaklee kerana kandungan Grape seed yang ditambah bersama dalam kapsul vitamin E. Paling terbaik, saya juga tahu vitamin E yang saya ambil ni diserap dan berfungsi secara optimum kerana ianya didatangkan bersama selenium. Selenium membantu mengoptimumkan penyerapan vitamin E.  Semua lengkap dalam 1 kapsul, jadi buat apa susah2 lagi kan nak cari yg lain. Kesannya pula mmg terbaik. Kulit sentiasa moist dan licin. Dan umur 30an ni Vitamin E dah jadi kewajipan saya untuk makan.

Selain supplement, ada banyak makanan yang kaya dengan vitamin E. Apakah makanan yang boleh dimakan untuk meningkatkan pengambilan vitamin E? Berikut adalah 7 jenis makanan yang kaya dengan vitamin E.

Makanan #1: KIWI
Kiwi mengandungi kira-kira 10% daripada keperluan harian Vitamin E, dan ia juga kaya dengan serat dan vitamin C. Kiwi boleh dimakan begitu sahaja, dibuat jus atau dihiris untuk smoothie, dimasukkan dlm salad buah-buahan ataupun sayur-sayuran. Siapa yang belum pernah makan kiwi, rasanya masam-masam manis. Kalau yg mmg dh masak betul memang manis la rasanya.

pic from http://en.amerikanki.com/

Makanan #2: BIJI BUNGA MATAHARI / KUACI
Makan bunga matahari  adalah salah satu cara yang terbaik dan paling mudah untuk meningkatkan pengambilan vitamin E anda. Satu auns biji bunga matahari mengandungi lebih satu pertiga daripada keperluan harian anda. Boleh dimakan begitu sahaja atau campukan dalam salad sayur-sayuran anda.

pic from http://en.amerikanki.com/


Makanan #3: MANGGA
Siapa yang tidak suka mangga? Saya pasti kebanyakan dari kita suka buah yang hebat ini! Mangga boleh membantu anda meningkatkan pengambilan Vitamin E. 1 ½ cawan mangga yg dicincang atau dipotong dadu mengandungi kira-kira 5% daripada keperluan vitamin E harian anda. Walaupun ia mungkin tidak cukup untuk memenuhi keperluan seluruh hari ini, sekurang-kurangnya ia boleh menyumbang.

Makanan #4: TOMATO
Sama ada dimasak atau mentah, tomato juga merupakan sumber Vitamin E yang baik. Sekali lagi, makan tomato tidak cukup untuk memenuhi kuota keperluan vitamin E sepanjang hari.Tetapi anda  masih boleh mendapatkan sedikit vitamin penting. Letakkan tomato pada burger dan sandwich, atau tambah dalam salad sayur-sayuran.

Makanan #5: ALMOND
Seperti biji bunga matahari, badam merupakan sumber Vitamin E yang baik. Anda boleh makan badam sebagai snek atau letakkan beberapa biji dalam oat, bijirin atau kelompok mufin. Badam juga merupakan pilihan menarik untuk dicampurkan dalam yogurt kosong dengan beberapa buah-buahan dan madu.

Makanan #6: BAYAM 
Satu lagi makanan yang sihat untuk makan untuk meningkatkan pengambilan vitamin E anda adalah bayam. Setengah cawan bayam menyediakan 10% daripada keperluan vitamin E harian anda. Anda boleh menggunakan bayam segar dalam salad anda, sup sayur atau bayam dimasukkan ke dalam sandwic ayam anda. Bayam adalah rendah kalori, jadi anda tidak perlu bimbang tentang berat badan.

pic from http://en.amerikanki.com/


Makanan #7: PEANUT BUTTER
Mentega kacang adalah satu lagi pilihan yang baik kerana ia berfungsi untuk banyak perkara. Sapukan mentega kacang pada roti bakar untuk sarapanmerupakan pilihan yg paling mudah. Anda juga boleh menyapu mentega kacang di atas penkek dan wafel. Jika anda tidak mahu makan mentega kacang, kacang tanah juga adalah pilihan yang tepat untuk diambil.

pic from http://en.amerikanki.com/


Bagi sesiapa yang nak mudah untuk dapatkan Vitamin E, Vitamin ECOmplex Shaklee adalah pilihan baling bagus dan selamat. 1 botol mengandungi 120 biji tahan 4 bulan berharga RM149. Boleh disapu di kawasan parut jika ada parut yang nak dihilangkan dan boleh dikongsi bersama suami jika telah berkahwin. 


Bagaimana nak order Vitamin E? Boleh hubungi saya di talian berikut:

Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
                   COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM



No comments: