Monday, November 15, 2010

Hari itu Dalam Sejarah..Part 1

Ada org kata sakit bersalin adlh sakit yg manis...skli kna mula2 jer serik..lpas tu tup2 rase lg utk kli ke2..ke3..dan seterusnya..pd yg dh merasa tentu skli dah tau mcm mna hebatnya kesakitan yg separuh nyawa nk hilang tu..tp tentu la lain org lain penglamannya..ada yg mudah, ada yg susah..ada yg sakitnya sebentar cuma ada yg sampai berhari2..bhgian msing2..tp yg pasti kesakitan tu adlh penghapus dosa..*itu yg hubby ckp time aku tgh giler menahan sakit* klo tidak masakan Allah memberikn syahid pd ibu yg meninggl ktika melahirkan..

Susahnya si kecil ni nk kuar yer..sronok ternak lemak yer nak?ptt ler bam2..

Bhgian aku??? Entry ini akan memaparkan apa yg aku rasa..

23 October, sudah tercatat bahawa Nurhusna akan lahir pada tarikh ini..hampir sebulan aku bercuti menunggu kelahiran sulung ini disebabkan nk bersalin kt kg..amik cuti awal takut2 bersalin awal..nasib baik dpt amik mc..setiap hari menunggu penuh resah..msg dan pertanyaan dh bersalin ke belum toksah cakap ar..adakala stress..dan adakala menitik jugak air mata..tunggu punye tunggu last2 overdue jugak..bukan sehari dua tp 9hr, bayangkan la setiap hari menunggu penuh harap bila anak akan menjenguk dunia..stiap hr dok pjuk bby suoh kuar..tp mmg sudah tertulis di luh mahfuz, jd apa nk dikata lg..blum masanya lg..sehari sebelum nk induce, sakit contraction akhirnya datang juga.

Tp masa tu aku bukan pikir sngt pasal takdir Tuhan anak tu kuar bile..yg aku pikir aku risau dgn hari yg terlebih ni..so aku buat keputusan ke klinik pakar...di klinik tu, doc scan..seme doc check, dr jantung, air ketuban, kedudukan baby, kedudukan uri, berat dan xlupa gender *smpai sudah aku xtau gender ni sehingga doc tunjuk lepas beranak tu*..tp yg menariknya anggaran berat baby masa scan adalah exactly sama bila husna lahir which is 3.32kg..doc pun cakap mungkin baby girl..lepas sesi consultation baru aku rasa lega ckit dan dgn baik hatinya doc bg cd scan 4d for free..kitrg xpenah buat scan 4d..last2 ader jugak..

Seperti dlm entry lepas, aku ada tulis Husna lahir di Hospital Sultanah Nur Zahirah, K.Trgnu..mcm mana plak warded kt hospital Besut tp bersalin kt HSNZ?? Kalo ikutkan HUSM (Kota Bharu) lg dekat..alkisahnya cmni..

19 Oct : Siang mcm biasa kitorg kuar shopping..dok rumah sngt bosan..lg plk org cakap kerapkan berjalan untuk cepat dan mudah bersalin..time ni apa org cakap aku buat kecuali merangkak keliling rumah yg mak aku suoh buat..huhuhu xsanggup den dgn perut yg boyot tu nk merangkak..so daripada merangkak aku tukarkan kepada berjalan..ntah berapa pusingan pun aku xingt tp yg pasti mmg banyak la..dan sebelum tido aku terasa nk test breastpump..ini pun aku ikut kata org suoh wat ransangan nipple..

20 Oct : Lebih kurang jam 430 pg mcm biasa aku bgn ke toilet..akhir2 tu mmg kerap ke toilet..time ni hubby dh balik..seminggu dh hubby balik nk temankan aku kot2 la terberanak kan..tiap kali ke toilet aku akan alert kot2 kuar tanda2 nk bersalin..dan ditakdirkan pg ni kuar darah..agknya kesan aku jln n test bpump la kot..masa tu tetiba jer aku sengih sorg2..sbbnya aku pkir bby dh nk kuar so happy la..aku xinform lg kt hubby..tunggu la bila subuh baru nk gtau..time tu aku dh rase xleh nk tido dh..kt kepala dh pkir mcm2..then lepas hubby solat subuh aku gtau kt die..ingtkan die gelabah tp bolh plk die gosok belakang aku pastu suoh aku tido..adoi la..mungkin sbb aku xrase sakit kot..

Kebetulan hari ni kene checkup, so aku terus ke Klnik Desa kt rumah..tp sblm g klinik sempat lg aku ngn hubby g pasar minggu depan rumah..bila sampai klinik, nurse tu suoh aku g spital cepat2 sbb die kata jgn tunggu 3 tanda kuar baru nk g..huhuhu time tu aku dh pening2 nk g spital ke tak..ikutkan malas sbb xsakit lg..kang asik kene seluk jer..tp disbbkan dh overdue aku bimbang jugak kalo jadik pape kt baby so akhirnya lepas zhor aku ke hospital besut..

Sampai di spital aku masuk dlm labour room, tukar baju pink then diminta baring..masa tu nurse pelatih 3 org dtg checkup aku..adeh ape la nasib jadik bahan eksperimen plak..time ni mood ok so aku layankan ajer la..lepas buat ctg, tiba la masanya seluk menyeluk..slh sorg nurse pelatih nk mintk tgk tp haram aku xkasik..hahaha nasib la ko..bukaan baru 1cm..so masuk wad la dlu..

Hari pertama sampai hari ke3 aku xrase sakit langsung..keje aku kt wad, makan tido jer..mjlh wanita habis aku khatam, sgla ikln2 dlm mjlh tu pun aku belek..pendek kta dr 1st pge sampai last page aku telek satu2..lepas tu dok main msg ngn hubby n SIL..xlupa update status kt fb guna hp..asyik baring jer la atas ktil..bgn bila nurse dtg checkup..bosan yg amat..tido mlm mmg xlena sngt la..nsib baik nyamuk xder..patient kt katil depan kiri kanan asyik bertukar ganti tp aku masih setia..Hari ke2 mintak balik ngn doc tp permintaan xdiluluskan since dh overdue..menyampah! kan jimat belanja kalo bg aku balik..kurang la satu hidangan makan..bg makanan pun bukannya aku makan sngt..bekal dr rumah jugak aku hadap..

Hari ke3, hr jumaat..nk ditakdirkan lepas lunch tetiba aku rasa kain aku di bhgian hadapan basah..masa tu kt kepala aku dh pkir air ketuban pecah..terus aku tunjuk kt nurse yg bertugas..drpd amatan die bila tgk kain aku tu, katanya mmg air ketuban..die suruh aku pakai pad..aku ikutkan aje..jam 2 lebih, doc panggil masuk labour room..spttnya doc wt lawatan kt wad..tp xtau la kenapa terover bz kot die panggil 2 org jer utk checkup..aku ngn sorg lg yg overdue jugak..masa tu aku xtau lg nk wat VE

Sampai labour room, die kata baring nk wt VE..aku kata sy nk pee dlu blh tak..pastu die membebel2..katanya dh la lambat dtg, nk turun katil terkedek2..smpai cni nk kencing la nk itu la..pergghhh doc ni..kalo aku berkuasa maunye aku stapler mulut tuh..pdhl bila nurse ckp suoh masuk LR aku trus pegi..aku dh strt menyampah dh ngn doc ni..Hasil VE, 2cm br..aku pun cakap la td ade waterbreak..lepas tu blh pulak die kater tu bukan air ketuban sbb aku kata kt die bukan air jernih, cam kuning2 air ckit kalernye..dan tetiba die tanya " awak nk balik ke?" aih apeke hal doc ni..time air ketuban aku leakge nk plk die bg aku balik..time aku xder paper xkasik..see..nampak tak??nampak tak?? doc ni xmo amik risiko since aku xsakit dan bukaan baru 2cm..ceh..tp pape pun aku mmg sepantas kilat menjawab NAK!..aku mmg xpikir panjang dh..aku nk segera kuar dr hospital ni..xmo beranak ngn doc ni..lepas ni nk beranak kt maner tu belakang kira yg penting aku blh discharge..

Kluar LR dgn gumbiranya trus call hubby cakap leh balik..dalam kol 3ptg, hubby ngn parents dtg kemas2 barang, setel segala surat then kami chow..gud bye la spital..mmg tobat xmo dh dtg beranak kt ctu dh..balik rumah tetiba aku rasa cam sakit nk period tu..call cousin, gtau condition aku and pasal leakge tu..cousin cakap mmg kompem la tu air ketuban..aper ke bodoh sngt doc tu cakap tu bukan air ketuban..haa amik ko sebijik!! then aku tanya nk pegi spital ganu skrng or tunggu dlu.. since dh leakage die kata pegi trus..hubby dh kelam kabut..lepas asar kami trus ke hospital sultanah zahirah, kuala tganu..

ok cerita kt spital KT plk akan disambung di bhgn ke2..panjang dh ni..sebelum tu sebagai penutup, nk tayang gmbr anak dara la skeping..hehehe

huaaargggh..ngntuk eh bc story ni panjang2..heheheh peace!!

14 comments:

Unknown said...

What a nice way to end the story with a picture of the baby tengah sangap. Hahaha... Adoi la~ Comey!

Mrs Nageb said...

nanti sambung ya citer :)

Puan Jiha said...

ape la kerek nye doc..tak sensitif langsung dgn ibu yg sarat mengandung...

sharEna said...

husna nie ikot muke sape ek? masih xdpt nk pastikan lagi laa...hihih...

bersambung la pulak cerita. excited nk bace lebh lanjut..huhuh..

cepat sambung k Yana!! =)

nurul aziyana said...

zaki: hahha itu hobby husna..lepas sangap, minum susu, tido, bgn, berak, nangis..dan kitaran ini akan berulang

mrs nageb: to be continue tp xtau bila plk

jiha: mmg sangat kerek..huh

sharena:heheh muka bapaknya..erm tunggu 100 hari lg lain pulak muka die

she said...

huhu.. doc tu baru pas gaduh ngn bf/laki die kot. xpon die still dlm pantang. bole?? khakhakha. kalu sy pon wat mcm yana gak. blah je.haha :D

nora said...

hai u, actually im one of ur silence reader, tapi tu dulu skang tak lagi cuz i dah ade blog(br buat hari sabtu aritu hehehe). btw nak g tau yg i dah follow & link u tau. hope u sudi follow & link me back ya

Luv like this.... said...

ehhh....awat doc kerek camtu??booo

azfa_1206 forever said...

cepat ckit ye update cite tu....xsabar nk bce.... n tau kesudahannye...

nanonano said...

alaaaa..
ade smbungan plak.
xcited nk tau kesudahan,
walaupun baby sbenarnye dah kuar pun, hehe

nurul aziyana said...

she:ntah..pms kot..dh tua dh pun doc tu..

nora:oo yeke..trma kasih la sudi bc entry kt blog cabuk ni..hehhe ok i'll link u n follow u back..btw slmt berkenalan

farhana:ntah ler..ting tong kot

azfa n na:ok sabar yer..akan update

antalya said...

aihh yana nih saspen je..dh la owg tgh emosi hangen2 kt doktor tu..but thanx god bkn dia yg sambut baby.nyampah kt dia

[ Hanie ] said...

adeh...bole plak doc tu buat mcm tu? huhu
patutla bertukar2 hospital yer haih. tak sbr nk bace sambungannyer :)

nurul aziyana said...

yun: hehe suspen ker?alhai..erm mnymph gk

hani: nsb bek leh tukr spital..huhu