Wednesday, November 24, 2010

Hari itu Dalam Sejarah..Part 2

Fuhh..2nd part telah muncul..bukan senang nk ngadap lappy n taip panjang2 story beranak pinak ni..husna skrang dh susah nk tido siang semenjak die dh belajar tido malam ni..kalo die tido pun kejap2 jer..dan lebih malang lg kalo die tido aku pun terasa nk tido..hehehe..kalo aku xtido pun, mesti sbb tgk afc..*owwh sekarang kemaruk ngn makanan best2..bila mau hbis pantang *

Ok meh sambung story mory bahagian ke2...Aku start ngn perjalanan ke HSNZ..

22 Oct : Dr rumah, kami bertolak lepas asar..disebabkan cam kelam kabut aku main capai jer segala barang yg rasa2 perlu..paling penting breastpump sbb kot2 anak kene jaundice dan kna tahan wad, xnk ler aku merana bengkak susu dan paling penting xnk ler anak minum susu buatan manusia tu..beg2 dr spital jerteh aku mmg xusik..hubby paling kelam kabut smpai charger hp die pun tertinggal..nasib baik ader charger dlm keter..kami g berdua, parents menyusul kemudian sbb nk kemas2 apa yg ptt dlu..

Odw, hubby asik tekan minyak jer..siap pasang alarm emergency tp sepanjang jalan aku tgk xder org layan pun ngn alarm tu..masing2 buat bodoh jer..xder sensitivity la diorg ni..kalo letak alarm yg bunyi ni no ni no mcm ambulans tu agaknya baru menjadi..kelajuan mmg 100 lebih ar..aku tgk pun kecut..asik2 dok pegang paha die suoh slowkan keter..xmo la aku ter'accident' plak..banyak kali ingtkan die, aku bukannya sakit sampai xleh tahan..so sempat sngt utk smpai ke spital..tak perlu terburu2..kang terlanggar lembu kambing tgh jalan naya pulak *jln pntai besut-k.tgnu bnyk lembu or kambing melintas*...tp ape aku cakap ibarat masuk telinga kanan lalu kluar telinga kiri..potong tetap potong..tp at the same time aku tgk jam..masa tu sakit datang every 5 minutes..tahap kesakitan blh control lg..dan aku blh gelak2 lg..boleh cerita ceritu lg ngn hubby sambil sedut air anlene perasa coklat..

Dan dlm aku dok pot pet2 smentara hubby dok glir2 tekan pedal minyak dan break, akhirnya kami selamat sampai jugak..aku xtgk jam baper lame hubby bawak keter..naseb baik la kt dlm bandar KT tu xjam sngt..bila smpai spital, kami terus ke tingkt 1, masuk daftar dlu..nasib baik ade mak sedara hubby (kredit to mok teh) yg keje nurse kt bhgian wad bersalin ni..so prosesnya menjadi lebih mudah, blik pun mok teh dh siap tempah awal2..masa aku tgh register, hubby g tempah blik..nasib baik dpt guna e-gl, blh la msuk blik 2nd class (4 org stu blik)..blik 1st class dh penuh masa tu..

Di bilik registration, lepas isi borang masuk wad, soal jawab beberapa perkara yg perlu n nurse check bp, pkai gelang plastik tu then doc plk amik alih..part ni aku suke..sgala history dari aku gugur dlu smpai la kes yg berlaku kt jerteh tu aku cerita seme..report doc mmg complete..seme data key in dlm komputer..kan sistematik tu..sistem buku dh lapuk tp apa yg aku dok perati kt spital jerteh pkai tulis kt buku jer..itu pun time doc check jer..pendek kata jauh beza la..doc plak ramah mesra gtu..lepas amik keterangan, *chewah mcm pesalah plk*, doc suoh baring nk buat VE..masuk kali ni aku pun xtau baper kali daa kene VE, mcm xder rasa dh time doc seluk tu..pasrah ajer la..ada 2 org doc yg ada masa VE tu..sorg laki dan sorg perempuan..doc perempuan yg wat VE then die lapor result kt doc laki..doc laki yg dok kt tepi kepala aku wt rumusan..kiranya kt ctu die respect jugak la kt kaum2 hawa ni ngn sifat malu tu..bila ada masalah or bila doc perempuan tu xsure baru die akan amik alih..* hensem2 weih doc kt spital neh..suci murni jer muka..ngeh2* lepas siap seme doc key in lg report, print then masuk dlm file..file tu la yg akan disemak, & segala report2 yg ada akan masuk dlm file tu sepanjang aku berada kt HSNZ..lama jugk aku kt blik tu..dr jam 6 lebih smpai nk dekat jam 7.45 lebih kurang..al maklum la keterangannya panjang berjela..nk dekat 2pages jugak aku tgk doc tu dok menaip..bahasa medical ni mmg haram aku xpaham la..lepas dh setel seme, maka masuk la wad lg..tp kali ni wad yg lebih selesa..ohh ye, luper lak tang sakit..time ni skala sakit aku meningkat ckit..tp masih blh berjalan..time ni saper nk bergelak ketawa mmg haram aku xlayan ar..setakat senyum kambing tu boleh..

Masuk wad, aku disuruh tukar ke baju pink..lepas hntr seme brg2, aku suoh hubby beli nasi goreng pataya since xmakan nasi lg..sementra hubby kuar bli nasi, aku smyg dlu..susah juga nk khusyuk smyg dlm menahan sakit tu..tp lg sukar masa nk smyg subuh esoknya sbb masa tu sakit dh menggila..nasib bek 2 rakaat jer..nk buat sambil baring mmg xblh sbb bila baring lg sakit..lepas makan, hubby kene kluar sbb mak guard dh dtg menjenguk n minta hubby kuar..huhu sedihnya rasa..masa tu aku kumpul kekuatan sendiri..sempat update status kt fb guna hp..at least bila ade yg bg comment boleh bg aku motivasi..oh yer satu bende yg xbest wad kt HSNZ ni..waris or saper2 la tak dibenarkan menemani pesakit..so hubby hanya blh masuk kejap2, nk stay overnight menjga aku mmg xblh langsung ar..maka malam tu terpaksa la aku bertarung sakit tergolek2 atas katil sorg diri..sementra tu hubby tunggu kt luar jer..kesian plk kt die..malam tu mmg sepanjang malam aku xblh nk tido..baring atas katil pun rase serba xkena..aku duduk jer atas kerusi sambil muka dh berkeriut menahan sakit..lepas dok kt kerusi aku naik katil plak..bila xselesa turun balik duk atas kerusi..mcm tu la sepanjang malam..sakitnya xblh nk kata mmg mencengkam segala urat saraf kt pinggang..kejap2 msg hubby cakap dh xtahan sakit sngt..hubby hanya mampu berkata sabar dan smyg hajat utk aku..last2 aku cakap kt hubby tolong g merayu kt mak guard tu mintk nk masuk sbb aku dh xthn sngt dh..naseb baik lepas..

Akhirnya lepas subuh, hubby masuk..Lega bila hubby ade di sisi..mintk die sapu minyak angin kt pinggang..tiap kali sakit menyerang aku akan genggam tangan die kuat2..dan bila dh xthn sngt aku nanges..hubby asyik dok usap kepala aku yg dh terguling2 sambil lap air mata yg meleleh tu..syahdu plk rase..Keadaan berlarutan sehingga lah nurse dtg..bila tgk aku mcm ayam berak kapur dh tu, die suoh masuk blik nk wt VE..hasil VE dh 5cm..maka wajib la masuk LR..12 jam sakit baru 5cm? alahai seksanya rasa..tu nk tunggu 10cm harus lah berjam2 lg..tp nk bt cmner..aku pasrah n redha jer la msa tu aslkn smua slmt..lpas tu mok teh bwk aku g msuk LR..

Kt LR mok teh plih plok cube 1st clss..rupanya kt LR pun ikut class gok..klu 2nd class bnyk cube, rmai berank kt ctu..kt 1st clss xsilp aku ader 3 cube jer..kbtuln ader kosong so mokteh bwk aku msuk ctu..lpas tukar bju kna baring la..buat CTG plk..hasil ctg cantek..bby aktif..masa tu jam kol 8 lebih..hubby xleh msuk lg masa tu..mka sorg dri lg la aku dok bertarung semntra doc2 + doc platih dok analisa kes aku ni..rmai plk kakitgn berada kt tmpt aku time tu dr ujung kpala sapa ujung kaki..doc laki datang, kata nk pecahkan air ketuban sbb katanya nk cepatkan proses bersalin..masa tu aku dgr bunyi pop kecil dan air mengalir kluar..sambil2 tu doc check jalan jugak..

Hasil VE tetiba doc tu cakap apebende yg bulat2 kcik ni?? err bulat2 kcik? xkn jari kaki kot..er xkn songsang? bila msa plk bby ni pusing? aku cuak dh..doc perempuan plk amik alih..kali ni doc wt scan..aku lega bila hasil scan kedudukan bayi xsongsang..tp apa yg bulat2 tu?? maka kene seluk lg..aku rasa aku ler paling banyak kene seluk..pas doc perempuan amik alih, die kata yg bulat2 tu adalah idung dan mata die..adoi ya..kedudukan bayi adalah mendongak..kepala die xmasuk sarung dengan sepenuhnya dan menyebabkan bukaan terhenti setakat 5cm..gawat seketika..masa tu para doc dok discuss penyelesaianya..doc kata tunggu 2jam kot2 baby pusing dan berada pd kedudukan yg betul..aaarrghh 2jam lg? aku dh separuh nyawa menahan sakit ni nk kene tunggu lg 2jam?ooowwh hanya Tuhan yg tahu apa yg aku rasa tika ini..badan dh liuk lentok menahan sakit..nasib baik lepas tu hubby masuk..tgk aku yg bertarung sakit tu, hubby pegang tangn aku sambil menyabarkan aku..masa tu doc terangkan kt hubby kes ku ni..katanya kalo xpusing jugk jalan terakhir adalah bedah..aku tgk hubby mcm terkedu dan terdiam..xtau nk kata apa..aku xtau apa yg bermain dalam pikirannya..masa tu xsempat nk pkir utk org lain dh..yg aku tahu aku sakit bagai nk gila..

So dalam masa 2jam tu tinggl la kami berdua kt cube tu..walaupun sakit tp aku xmeraung..menangis jer..bila menyengat aku genggam kuat2 tgn hubby..doa nabi yunus, selawat, istighfar mmg xpernah putus..masa tu mmg sebut nama Allah jer..kadang2 nurse dtg tgk..tp sbb nk kene tunggu 2jam xblh nk buat ape ar..doc jugk kata kt aku mcm ni la sakit nk bersalin..huhu..dlm dok sakit2 tu sempat jugk dengr org nk bersalin kt cube sebelah..doc2 n nurse bising duk suoh push..gegak gempita satu bilik nk menyambunt org baru..bila dh berjaya masing2 bersorak..adeh seronoknya kan?

Menunggu adalah sesuatu yg menyiksakan..tambah plk kt dinding depan aku tu ade jam..kejap2 tgk jam..bila akan berakhir tempoh 2jam tu..lambat sungguh masa berlalu..hubby dh xtau nk wt aper nk menenangkan aku..nurse ade cakap kalo nk ubat tahan sakit bgtau..last2 aku cakap kt hubby xtahan sngt dh..n hubby pun xthn tgk aku terus panggil nurse..masa die nk panggil nurse tu aku sempat tgk die kesat air mata..sedih agknya..tmbah2 lg xpernah tgk aku menahan sakit mcm tu..hubby plk jnis perisau..nurse datang nk cucuk ubt thn sakit kt bontot..die suoh aku mengiring..dlm ketar2 aku mengiring..oowh time ni nk bergerak pun susah..aku xtau la kenapa..sakit tu membuatkan segala urat2 saraf pun mcm terhenti jer berfungsi..

Penangan ubat tu membuatkan aku lali..rasa mengantuk dan mau tido..sakit ttp sakit tp aku rasa mau tido..so tido la aku sepanjang penantian tu..kejap2 jg bila ada doc or nurse dtg..tp jg pun dlm keadaan separa sedar..lepas 2 jam menunggu, 2 org doc pelatih dtg nk check..dh namanya pelatih, maka aku ni jd bahan expermnt la..lepas sorg seluk, sorg lg pun seluk jugak..time ni aku bengang jugak sbnrnya..dh la lama nk tunggu..sorg sudah ler seluk..hasilnya 2-2 cakap jalan still 5-6 cm..maka bersedia la aku utk dibedah..masa tu aku angguk jer la..xkisah la bedah asal cepat..aku dh xthn nk menanggung kesakitan yg menggila tu..menyerah jer la..X lama lepas tu ader sorg lg doc perempuan dtg..die mintk kebenran nk buat VE, nk mengesahkan apa yg doc2 pelatih cakap tu betul..bila die mintk kebenran mcm tu aku pun cakap la xnk dh..lebih kurng cmni la perbualan kami

aku: baper kali nk buat VE? sy xnk! *dgn nada marah*
doc: biar sy cek dlu kak..akak xblh la cmni..klo blh normal, kita bt norml
aku: habis tu td tu cek ape? knpe nk ramai2 kene cek? kalu dh bedah tu bedah jer la*marah lg*

pastu aku xingt dh aper doc cakap..yg pasti mmg gaya nk gaduh ar ngn doc tu..nasib bek la doc tu sabar..last2 aku mengalah..hubby pun pjuk gak..akhirnya mmg kompem kene masuk OT..masa tu jam kol 12 lebih..lepas call OT, doc kata kol 1 masuk sbb blik OT tgh guna..aaarrrghh tunggu lg..kol 1 lebih jugk aku ditolak masuk OT..masa kluar LR tu aku tgk parents dh tunggu kt luar..masing2 ngn muka risau n cuak tmbah2 tgk aku yg separa sedar kesan ubat penahn sakit tu..parents n hubby iring masuk OT..tp seperti yg diketahui, mane blh teman kan..maka sekerat jalan jer la diorg masuk..aku disuruh cium tgn hubby dlu..

Masih lg mamai2, aku diangkt ke katil bedah..ramai betul kakitgn kt blik tu..tp yg aku ingt ade doc bius sbb doc tu jer yg perkenalkan diri die sbgai doc bius..gaya mcm bukan nk oprate patient sbb mcm2 cerita aku dgr diorg dok bualkan..lepas tu gelak..ceria bukan main..masa nk bius tu aku kene bgn n membongkok sbb nk masukkan ubt kt tulang belakang..oowhh sngt seksa nk membongkok tgh perut memboyot gtu..nasib baik die suoh pegang bantal..tp nk membongkok pun aku terketar2 jugak sampaikan doc tu kene tunggu badan aku xketar..nk masukkan ubt bius kene betul..kalu aku ketar2 cmtu xblh..

Lepas bius tu, xsmpai semnit pun aku dh xrasa pape kt bghn bawah..bius separuh badan jer..then aku smbung tido..tp mcm tido2 ayam jer..mmg power kesan ubt penahan sakit tu..aku dh xtau aper yg doc buat..mmg 100% aku menyerah..masa doc kuarkan baby n baby nangis aku mcm dengar tak dengar jer..tp aku dgr doc bius tu cakap..yooo anak saper tu kuar dh..adoi la..aku mmg mamai habis..msa doc godek2 perut nk kuarkan uri tu aku rasa jugk ckit2 tp setakat tu jer la...lepas tu aku smabung tido lg..jg bila nurse dtg kejut suoh cium baby n tgk gender..masa tu aku tgk besarnya husna..matanya dh terbukak tgk aku..sejuk betul kulitnya bila aku cium..dan warna kulitnya pink..nurse cakap baby kene warded sbb air ketuban aku pecah lama so bby kene pantau kot2 ada jangkitan..aku angguk jer..pastu skali lg aku dh tau aper yg berlaku..tido lg..sedar bila dh setel seme dan aku masuk bilik ape ntah utk pemantauan..time ni sgala wayar2 ditepek kt badan aku..aku tido lg..syok sungguh rasanya masa ni layan tido..mana taknyer,xder rasa sakit langsung..

Akhrnya aku dh boleh pindah ke wad..BP dh stabil..masa ni badan aku ketar2..blik OT sngt sejuk..sampai ke tulang hitam aku rase sejuk..mmg cakap pun terketar2..parents iring masuk wad..ubat bius xhilang lg so mmg xrase paper la kt bhgn bedah tu..baby mmg xder di sisi..aku xtau baper lame bby kene warded..tp rindunya nk tgk bby..xpuas tgk die masa dlm OT tu..dan impian nk exclusive breastfeed mmg fail la..spttnnya 1hour after labour dh kene bg susu..tp mungkin ada hikmahnya sbb aku pun xmmpu nk begerak..aptah lg nk pangku die..

So malam tu aku tido tnpa baby..rindu sngt nk tgk rupa husna lg..nk g kt wad die aku xlh bgn berjalan lg..esoknya baby masih lg xblh kuar..aku plk masih dibantu..ubat bius dh xrase kesannya..maka nk gerak mmg terasa sangat sakit kt bhgn bedah tu..nk batuk or bersin kene ampu perut nk kurangkan kesakitan..nurse suoh aku belajar berjalan g toilet tp dgn bantuan, nasib baik tndas dekat..2 malam tido tnpa husna akhirnya malam terakhir husna dh dibenarkan kluar..mulanya hubby nk suprisekn aku tp xsempt sbb my mom dh bgtau dlu bby leh turun..hehe..dh xjd nk suprise..

Husna dtg lbih kurng jm 11 mlm..nurse suoh aku susukn die utk nk elak jaundice..tula 1st time aku susukn die..sngt kekok tp alhmdulillah i manage to do it n susu ada walaupun ckit..masih berpluang bg kolestrum utk husna n mlm tu husna dpt tido ngn umminya..dan xnangis spnjng mlm..walupun husna xngis tp aku xdpt tdo lna sbb asik dok tgk husna..msih xpercya dpt tgk zuriat sdn dpn mta..hehehe dan alhmdulillh esoknya kmi dpt discharge..

Fuhh lega akhrnya entry ni berjya jugk hbis..ok mau tido..

9 comments:

Unknown said...

Dear Fahmi and Kak Yana,

and dear Husna,

Ketahuilah bahawa saya/pakcik hampir menangis membaca entri ni.

Oh. Gugur kejantananku membaca kisah ibu melahirkan.

T_T

Suzie said...

seram sejuk baca entry ni,mcm mana la nak hadapi bln 5 2011 nanti...kuat juga semangat ummi husna ni.apapun tahniah :-)

sharEna said...

habis pon cerita...lega kan? hihi...pengalaman =)

Mrs Nageb said...

alhamdulillah,semuanya selamat :) sakit itu akan menjadi kenangan terindah :)

nurul aziyana said...

zaki: hehe mmg klo bc pnglmn bersalin mmg akn tersentuh hati..akak pun klo bc yg org len kompm mnitis air mta..erm nnt zaki akn almi saat2 tu bila mrym bersalin nnt insyaAllah

suzie: xper..pasti blh nnt..susah mcm mner pun wanita mmpu hadapinya..jgn takut..buat persediaan

sharena:haha pnjng berjla..

mrs nageb:mmg knangn yg xkn dilupkn spnjg hyat

xeea said...

bila dikenang2kan mcm2 hal kat GH ni, buat kita makin tawar hati nak bersalin kat GH kan. siap sampai nak bergaduh hah akak walaupun sibuk sakit nak beranak :p

neway, selamat dah semuanya.
tinggal nak kuruskan badan je. hee

enjoy motherhood days!
trust me, its amazing:)

MomAuniAysar said...

Salam,

Awak punya experience bersalin lebih kurang sama cam saya punya experience.

Dan saya bersalin awal sikit dari awak.

:D

[ Hanie ] said...

huhu, terngiang2 kembali mcmmane lahirkan hannah bace entri ni :) mmg kite tak mampu kate tak kan drpd bersalin c-sec bile kenangkan sakit contraction & baby dlm perut huhuhu...yg penting slamat :)

La Wa La Houz said...

sy juga mnunggu kelahiran bayi ke 3..kini 38 mgu.wp kali ke3 masih seram nk tempoh saat tu.dlu abg2 38 weeks dh kua..ni xtau..dia bg mama dia setel kje yg tetiba belambak kot.tp terharu bc kisah ni.nk tls x rajin..heheh.