Wednesday, April 27, 2016

Buang 10kg Dalam 10 Minggu Dengan Buat 4 Perkara Ni

Turun berat badan 10kg dalam masa 10 minggu. Maknanya anggaran 1kg 1minggu la kan secara purata. Tanpa perlu berlapar dan berdiet sampai tak makan nasi. Betul ke?? Tak perlu nk seksa diri. Boleh kurus tapi dengan makan.Aaaha macam mana tu ya..
Ummi kongsikan pengalaman sahabat detox ummi yang berjaya turun 10kg dengan buat 4 perkara ni.

Ini berat asal beliau...

Apa jadi dengan beliau sekarang?? 

Nak tahu?
 
Baca sampai habis ya. Konsep turun berat badan dengan makan.
Sebelum ummi cerita apa 4 cara tu, ummi nak kongsi satu perkara penting bila nak turun berat badan.
Ada ramai yang nk kurus dengan cara tak makan nasi..erti kata lain cut carbo. Dan biasanya akan timbul situasi macam ni

"Saya dah diet tapi tak kurus-kurus"
"Masa diet memang kurus, tapi lepas tu kalau tak jaga betul2, terus mencanak-canak berat naik"

Kenapa boleh jadi macam tu? Bila diet, badan kurus, tapi dah makan macam biasa, alamak aihhh terus naik tak agak2. Inilah dikatakan "KESAN YO-YO" berat boleh turun dan naik sesedap rasa.

Macamana nak maintain kurus je?

Kesan yo-yo ni adalah dari hasil diet yang tak betul. Bila kita diet untuk kurus dengan cara kurangkan makan, atau tak makan, ia memberi badan kita 2 kesan besar:-
  1. Kandungan toksin makin pekat. Badan kita akan terus membina lemak utk menjadikan organ2 kita 'kebal toksin'. Hasilnya, kita akan naik berat badan dalam masa yang cepat.
  2. Diet tak makan merosakkan otot. Bila otot rosak, lemak akan mudah terkumpul dalam badan kerana otot tak boleh dah nak bakar lemak dengan berkesan.

Jadi bagaimana cara terbaik untuk kurus? Aaaaha inilah salah satu rahsia kawan ummi dapat turun 10kg dalam masa 10 minggu. Ni apa yang dikongsi oleh kawan ummi tu. 

CARA #1: 1- EAT CLEAN



Apa itu eat clean? Mungkin ni isitlah yang sedikit asing di bumi Malaysia ni. Eat clean ni melibatkan cara pilih makanan, cara masak dan portion makan yang diambil. Ada caranya ya, bukan main masak campak2 ikut sedap rasa anak tekak. Selagi tak sedap selagi tu taruk pak aji..no no no..Setiap hari ada menu eat clean. Dan of coz menunya adalah menu yang dipilih, disediakan dan dimasak dengan sihat dengan portion hidangan tertentu.

Daaan jangan terkejut, sahabat ummi ni makan 6x sehari without miss tau, Inilah dia konsep kurus dengan makan. Tapi mesti pilih konsep eat clean. Skip waktu makan tidak sekali. Elak gula dan kawal pengmabilan garam.

CARA #2- DETOX

Cara terbaik untuk kurus ialah dengan DETOKS. Kenapa? Kerana detoks ni bukannya diet berlapar, tapi dengan membekalkan nutrien yang SEPATUTNYA dan SECUKUPNYA kepada tubuh kita. Pada masa yang sama, ia MEMBUANG TOKSIN dari tubuh kita.

Hasilnya? Berat badan yang maintain dan tabiat makan pun jadi semakin sihat! Nak makan benda2 merepek pun rasa tak lalu dah.Jadi bermula pada bulan Feb kawan ummi ni start mula buat Detox Parasit bersama geng-geng Shaklee kami. Dan konsisten buat setiap bulan. Dan baru last week beliau mula buat Detox Cara Shaklee. Hasilnya sangat best.. Badan rasa fresh! Berat maintain turun dan tak yoyo..
Bila buat detox, satu yang nak kena jaga iaitu water intake. Sahabat ummi pesan, ambil banyak air, beliau ambil 5 liter air sehari tau. 

CARA #3- SET KURUS SHAKLEE

Set ni diambil untuk bantu tubuh badan dapat berfungsi dengan lebih baik. Antara suplemen yang beliau ambil adalah Omega Guard, Lecithin, Alfalfa, Herblax, Cinch Shake & Cinch Tea. Dengan set ni, membantu untuk lebih lawas dan lebih bertenaga. 


Plus segala toksik dapat disingkirkan dengan jayanya. Bila dah nyah toksik, mudahlah usus serap nutrisi dari hidangan eat clean tadi. lemak degil pun senang nak nuyah. Setiap satu dari set kurus ni ada fungsinya yang tersendiri.

CARA #4- SENAMAN

Nak kurus dan taknak gemuk kembali, silalah bersenam. Tak jadi denganhanya sapu-sapu..gosok-gosok. Mungkin nampak berkesan dari segi lemak di kulit, tapi bagaimana dengan lemak di organ? Yang lebih memberikan kesan lebih buruk jika banyak lemak organ? Nak sapu celah mana?
Apa yang sahabat ummi amalkan adalah buat senaman yang basic. 


Contohnya macam jogging, burpees, squats, jumping jacks dan aerobik. Senaman-senaman ni buat kt rumah pun boleh. YG penting kalau nak menten kurus..wajib bersenam.turun naik tangga pun ok..no excuses at all.

 Dan perkara-perkara lain yang sahabat ummi amal adalah 
  • Sentiasa tambah ilmu mengenai pengurusan berat badan dan nutrisi asas. Sebab bukan sahaja nak kurus, tapi tentu nak sihat sekali kan. Kalau kurus tapi kurang nutrisi, tak elok juga. 
  • Keep on motivate diri sendiri dengan target yang jelas. Set awal2 nak turunkan berapa kg. Dan stay on track, jangan lari fokus. Dalam hal ini kalau ada geng yang sama2 nak capai target adalah lebih bagus. Berjemaah itu lebih afhdol..giteww
  • Mintak doa pada Allah agar dipermudahkan usaha untuk kurus. Niat utk jaga kesihatan kerana Allah, bukannya nak kurus sebab nak pakai baju ketat. 
Dan hasilnya...setelah turun 10kg ..taraaaaa


Wowww! Nyata berbeza kan? Dulu tembam dan bulat kini makin menyusut. Tidak mustahil sama sekali kan? Semuanya memerlukan kekuatan semangat dan impian. 
Tak perlu dah duk ulang persoalan "Bila aku nak kurus ni.." 

Jadi, nak dapat apa yang Pn Nurul Hidayah ni dapat? 
Jawpannya BUAT! Bagaimana nak DETOX? nak EAT CLEAN? nak ambil vitamin Shaklee macam mana? 

Boleh hubungi ummi untuk tahu perkara-perkara di atas. Heheeheh ummi ni dh jadi anak murid Pn Hidayah ni belajar makan secara eat clean juga. ummi juga buat detox secara berjemaah dengan beliau. InsyaaAllah ilmu-ilmu ni ummi boleh kongsi dengan customer ummi yang nak jadi macam Pn Nurul ni. Eksklusif untuk cust ummi sahaja :) 

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan

No comments: