Thursday, September 15, 2016

Nenek Umur 54 Tapi Persis Wanita 30an : Ini Yang Diamalkannya Selama 19 Tahun

Orang sekarang ni ramai yang obses dengan kecantikan. Kalau ramai yang obses pada kesihatan kan lebih bagus. Sebab bila sihat, cantik akan datang secara otomatik. Nak kulit putih, nak kulit gebu, nak kulit cerah sampai main beli je product-product yang dijual melata di facebook tanpa periksa bahan-bahan yang ada di dalamnya.

Sudahnya, muncul kes-kes kulit muka rosak, jerawat nak segerombolan, lepuh-lepuh sana sini sinun. Alahai..nak cantik, makin parah pula jadinya. Acane tu?

Sebenarnya bila dalaman sihat, otomatik akan terpancar di luaran. Kulit yang cerah dna putih buakn penentu kulit sihat. kadang-kadang yang putih cerah tapi bila buat test, rupanya epidermis kulit dah terhakis. Pelindung utama kulit dah semakin menipis..kesan dari bahan kimia yang ada dalam kosmetik pencerah tu. Itu yang kita tak mo.


Elok cantik jadi cacat pula. Berapa pula kos yang terpaksa ditanggung untuk rawatan? Bila dah rosak teruk, of coz banyak kan? Dan bukan boleh terus pulih, ambil masa juga. Berbaloi?

Jadi macam mana nak dapatkan kecantikan dengan cara yang betul dan selamat? 
Tak lain tak bukan, amalkan gaya hidup yang sihat, jaga pemakanan, kawal stress, pengambilan nutrisi yang betul dan cukup, jaga pengambilan air, tidur yang cukup dan yang paling penting jaga solat. 

Bunyi mcm klishe kan? hahahaha ya memang..tapi terima la hakikat bahawa untuk kekal sihat dan cantik, itulah amalannya. No short cut. 

Kali ni umi nak share pasal pengambilan nutrisi yang betul. Kenapa penting? dan kenapa ummi boleh cakap sekarang ni ramai yang tak cukup nutrisi. Antara seabbanya adalah 
  • Lifestyle kita sekarang dah sangat-sangat jauh berbeza dari kehidupan nenek moyang kita masa dulu.. Kalau setakat makan ulam sebulan sekali, jauh sangat bezanya tu. Nenek moyang kita dulu banyak makan ulam, sayur dan buah dan semua tu mereka tanama sendiri tanpa baja pestisid. Tanam belakang rumah je semua. Kita hari ni banyak makan makanan yang diproses, makan sayur dan buah pulak jarang-jarang. Then tak kompem yg sayur dan buah tu bebas racun. 
  • Kehidupan kita sekarang terlalu banyak terdedah dengan pencemaran, makanan dan gaya hidup yang menyumbang kepada kerosakan sel-sel badan kita TANPA KITA SEDAR. Nutrisi banyak hilang dari badan akibat amalan rokok. 
  • Masyarakat Malaysia terutamanya.. Negara kita sangat mewah dengan makanan... Kita memang tak boleh lari dari kepelbagaian ni. Dan akhirnya ramai di kalangan kita yang jatuh sakit kerana TERLALU BANYAK MAKAN. Makan makanan yang lemak tinggi, kolestrol tinggi dan sudah hilang nutrisi. Kebanyakan kita makan untuk kenyang bukan makan untuk dapatkan nutrisi dari makanan. 
Bila sel tak cukup nutrisi, adakah kita boleh bajet sel-sel tu boleh function dengan betul? Alah senang cerita macam kita la, tak makan satu hari .. badan kita akan lemah kan? Tak cergas. jadi mcm tu juga la sel-sel kita. Bila tak cukup nutrisi yang diperlukan, banyak fungsi badan tak mampu nak jalankan kerjanya dengan baik. 

Ok dah banyak bebel ni, meh ummi tunjuk nenek yang umur 54 tapi persis 30an..kalo banding dengan yang umur 20an pun jauh beza aih..petua nenek ni, beliau amalkan pengambilan vitamin secara konsisten selama 19 tahun ..ye 19 tahun..bukan sebulan dua bulan lepas tu giveup :) 


Nutrisi basic yang diambil nenek khadijah ni memang membantu untuk cukupkan keperluan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan . 

Vitalea - multivitamin tertua dunia yang lengkap dengna iron untuk meningkatkan hemoglobin darah. Bila hb tinggi, oksigen yang supply ke sel-sel seluruh badan pun cukup. Oksigen cukup tentulah sel bertenaga. 

Bcomplex - ada 8 jenis vitamin B yang cukup lengkap untuk fungsi badan yang optimum. 


Vitamin c- bantu menentang radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel dan membantu dalam pembinaan collagen 

Alfalfa - kaya dengan fiber, bertindak sebagai ejen detox untuk mengeluarkan toksin dalam badan 

ESP - serbuk protin, makanan kepada sel-sel. Protin yang cukup dengna 9 asid amino perlu penting untuk penghasilan sel kulit yang sihat dan gebu. 

Boleh baca juga rahsia bagaimana product-product ini membantu pn Khadijah untuk kekal awet muda dan tidak nampak dimamah usia di SINI 

Amacam?? Cun giler kan nenek khadijah ni..nak panggil nenek pun rasa macam tak sesuai je..vogue sangat! Ada yang kata tu gambar edit. Hahahahah comel je kata-kata itu. Boleh terjah FB pn Khadijah ni ya, dan tengok wajah-wajah beliau yang vogue itu. 

Ok la ummi taknak celoteh panjang. Apapun jangan abaikan nutrisi dalam badan, itu superb penting untuk kekal sihat dan cantik walaupun dah berusia. Ada kaitan saintifik bagaimana vitamin-vitamin tadi memberikan effect yang wow bila diamalkan dalam jangka masa yang panjang. 

Nak bekalan vitamin ni, boleh contact ummi terus 

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan

No comments: