Wednesday, December 7, 2016

3 Medium Tumpuan Pelanggan Untuk Jual Shaklee

Soalan cliche dari kebanyakan mereka yang baru nak acah-acah jual product Shaklee.

" Dah ramai yang jual Shaklee, payah saya nak jual"

" Saya tak reti nak bisnes, tak reti nak menjual "

" Dah banyak kali saya promot tapi krik krik krik je "

Takpe nanti ummi jawap segala persoalan ni ya satu persatu berdasarkan segala pengalaman yang ada.



Bisnes Shaklee ni bukan seperti kebanyakan bisnes yang ada sekarang. Bukan seperti bisnes jual perfume..bukan juga seperti jual baju malah beza sekali dengan bisnes jual cheese cake leleh.

Komitmen adalah kunci utama. Bila betul-betul nak baru apa yang kita nak tu kita dapat. Kalau kita rasa nak try je dulu, kalau kaya baru betul-betul buat..kalau lambat kaya cari bisnes lain. InsyaaAllah memang takkan dapat punye lah.

Pernah dengar long term investment? Haa ibaratnya mcm tu lah bisnes Shaklee ni. Sama peelnya. Long term bisnes. Sebab tu yg dah berpuluh tahun dengan bisnes ni memang sustain dan terus sustain. Tak goyah dah. Jadi kalau rasa nak keuntungun long term, then bisnes ni memang sesuai sangat untuk diusahakan sebaiknya

Memandangkan bisnes Shaklee ni adalah bisnes MLM, ada satu lagi golongan yang memang skeptikal dengan bisnes MLM ni. Katanya semua MLM sama - jual harapan dan mengkayakan orang atas.

Mai sini ummi nak betulkan dulu. Bak kata sahabat ummi Pn Lin Chalo ni


Setuju ke tak setuju? 

Kalau lah jual impian tu laku, dapat income juta lemon..ummi dah lama jadi jutawan goyang kaki. Hakikatnya memang 100% tidak benar. Ya tidak benar. Jangan asyik nak dengar cerita orang jika belum benar-benar tahu dan alaminya kan. 

Baiklah ummi nak jawab soalan di atas 

(1) " Dah ramai yang jual Shaklee, payah saya nak jual" - jawapan ni sebenanrya ummi dah cerita panjang lebar di ENTRI INI. Terjah aje lah kt situ naaa. 

(2) " Saya tak reti nak bisnes, tak reti nak menjual " - adakah masa kita lahir kita dah pandai berjalan? dah pandai baca suratkhabar? dah tahu speaking london? of coz lah tidak. sama juga la dengan bisnesn ni, mula dari bawah. Belajar..belajar..belajar supaya akhirnya kita mahir berbisnes. Allah pun tak bagi kita pandai berjalan, pandai bercakap pandai baca suratkhabar lepas kita keluar dari perut mak kita..inikan pula kita nak terus buat jualan ratusan ribu lepas baru hari ni mula nak bisnes. Logik ka? Ingat- belajar baru pandai. Buat baru tahu. 

(3) " Dah banyak kali saya promot tapi krik krik krik je " - awak retis ke? Celebriti? Pun bukan. Jadi sebagai rakyat marhain, memang kita kena usaha la mempromosi tanpa jemu. Sekali dua dah bowink, ape cerita kan? Dalam masa yang sama belajar cara nak promot supaya boleh menarik orang. Dan benda ni amik masa. Prektis prektis prektis dan prektis. Lama-lama nanti dapat lah rentaknya. 

Ok lah..dah lari tajuk nampaknya ni. Back to our topic. Nak jual Shaklee...tapi nak jual kat mana. Meh ummi reveal medium2 yang ummi guna untuk dapatkan customer sepanjang masa. 

No 1: Blog
Ya ini medium yang paling sustain paling fleksibel dan paling ummi suka. Blog inilah yang ummi usahakan betul-betul sampai sekarang pun tak henti customer datang dari blog. 

No 2: FB 
Boleh buat page dan boleh share di wall personal. Tapi FB ni unik sikit, macam-macam algorithm. Dan kita lebih fokus pada komen dan like untuk engagement. Jadi kena ada ilmu juga untuk menjual di FB. Sekali lagi, belajar la. Ummi pun belajar dari macam-macam orang. Yang penting jangan duk meroyan kat fb tu kalau nak bisnes jalan melalui FB. 

No 3: IG
IG ni pun seangkatan dengan FB. Ada seninya nak menjual di IG. Ia berkait dengan follower. Gambar mesti cantik. Hashtag mesti kena. Boleh search IG akak dengan nama n.aziyana

Dan kedai-kedai ummi ni FREE..tak payah bayar sewa..tak payah nak hire pekerja. Ummi gi bercuti pun kedai ummi tetap boleh dikunjungi, open 24hr 7 days a week. Gitewww. Best giler kan? 

Apepun, yang penting usahakan betul-betul. Kalau sekerat jalan, hasilnya pun sekerat jalan juga lah. 
Ok, nak beli Vitamin Shaklee? Hubungi je ummi di talian berikut 

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan