Tuesday, June 10, 2014

Asyik nak makan jerr..7 Sebab Kenapa Anda Sentiasa Rasa Lapar

"Td baru je makan..tapi skrg dh lapar balik" , "Asyik nak makan je la..lapar.."
Apa agaknya penyebab kenapa sentiasa rasa lapar atau cepat rasa lapar. Kadang-kadang yang makan Lecithin dan Alfalfa juga mengalami keadaan yang sama. Tapi betul ke sebab lecithin dan alfalfa?


Adalah normal untuk berasa lapar apabila kita tidak makan untuk tempoh masa yang lama dan melakukan banyak latihan fizikal. Apabila kita lapar, kita tidak boleh memberi tumpuan pada pekerjaan, belajar dan melakukan banyak perkara-perkara lain kerana kita lebih fokus dengan keinginan untuk makan sesuatu. Tetapi kadang-kadang kita mungkin lapar tidak kira berapa banyak dan berapa kerap kita makan. Kelaparan yang berterusan akan memaksa kita untuk mengambil lebih banyak makanan yang boleh membawa kepada kesan negatif seperti berat badan berlebihan. Untuk mengelakkan keadaan ini, kita perlu mengetahui punca masalah.

Jom semak kenapa agaknya kita masih rasa lapar dan sentiasa rasa nak makan, padahal baru je makan.

Sebab Cepat Lapar #1: TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI
Jika kita selalu skip sarapan, makanya tabiat ini harus dihentikan. Sarapan merupakan hidangan yang paling besar setiap hari dan ianya wajib diambil. Cuba makan sarapan secara tetap dan gula darah kita akan stabil supaya kita tidak akan terasa untuk nak makan sepanjang hari. Masukkan protein ke dalam hidangan pagi untuk menampung kelaparan dengan lebih berkesan. Jadikan ia suatu amalan makan setiap pagi dan kita tidak akan cepat berasa lapar lagi.


Sebab Cepat Lapar #2: ANDA SEBENARNYA DEHYDRATED
Terdapat beberapa situasi apabila fikiran anda mungkin mengelirukan anda. Ini bermakna anda tidak boleh makan setiap kali anda berasa lapar; mungkin badan anda mengalami dehidrasi dan anda hanya memerlukan air. Tanda-tanda kelaparan dan dehidrasi adalah hampir sama. Sebagai contoh, anda akan kekurangan tenaga dan rasa mengantuk. Dicadangkan minum segelas air pada mulanya dan kemudian anda akan melihat sama ada anda lapar atau dahaga. Taktik ini mungkin sangat berguna untuk anda dan ia boleh mengurangkan sejumlah besar kalori

Sebab Cepat Lapar #3. ANDA MAKAN MAKANAN YG MENGANDUNGI EMPTY CALORIES
Jika selalu makan makanan yang merapu (empty calori) anda akan merasa cepat lapar walaupun selepas makan berat. Makan makanan yg mengandungi empty calori akan memberi bahaya kepada kesihatan. Mengapa tidak beralih kepada hidangan sihat yang penuh dengan nutrien dan vitamin yang berbeza? selera makan anda akan berubah dan anda tidak akan lapar lagi.



Sebab Cepat Lapar #4. TIDAK CUKUP TIDUR
Tidur yang kerap adalah salah satu perkara utama yang kita perlu untuk kekal sihat, cantik dan bertenaga. Plus, selera kita amat bergantung kepada berapa banyak kita tidur. Jika kita tidak mendapat tidur yang cukup, badan kita akan letih dan ia memerlukan tenaga tambahan. Semua ini akan menyebabkan perasaan lapar yang berterusan. Sudah tentu, makanan adalah sumber terbesar untuk tenaga. Jadi, setiap kali apabila kita mengalami kekurangan tidur kita akan cuba untuk makan lebih daripada kebiasaan. Tidak dinafikan, tidur yang sihat akan membantu kita menjaga kesihatan dan pada masa yg sama meningkatkan produktiviti



Sebab Cepat Lapar #5. TIDAK MAKAN MAKANAN YANG CUKUP LEMAK DAN PROTIN
Sentiasa berasa lapar akan menyebabkan kita tidak selesa dan sebagai penyelesaian kita mungkin akan makan snek dengan banyak. Penyelesaian kepada masalah ini mungkin sangat mudah - hanya tambah lebih banyak protein dan lemak yang sihat dalam menu makanan anda dan anda akan berasa kenyang selama beberapa jam. Selepas makan nutrien ini anda tidak akan mengidamkan makanan kerana makanan dicerna untuk tempoh masa yang panjang.

Sebab Cepat Lapar #6. ANDA SEBENARNYA SEDANG RASA BOSAN
Pernah tak hadapi situasi di mana kita suka buka peti sejuk bila kita takde apa2 aktivtii yg nak dibuat. Bagi kebanyakan orang, ini adalah cara yang paling berkesan untuk menghilangkan kebosanan, tetapi, malangnya, ia mengundang kepada kalori yang tidak diingini. Jika lapar disebabkan oleh kebosanan, anda perlu menahan godaan untuk makan sesuatu. Sebenarnya, terdapat banyak aktiviti-aktiviti lain yang boleh anda lakukan untuk menghiburkan diri sendiri.



Sebab Cepat Lapar #7: ANDA MUNGKIN ADA MASALAH KESIHATAN
Dalam kes anda tidak boleh mengatasi rasa lapar anda, ia adalah munasabah untuk berjumpa doktor dan mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan lapar. Sebagai contoh, rasa lapar mungkin isyarat penyakit seperti kencing manis. Oleh kerana ini, adalah bagus untuk berjumpa dengan doktor dan membuat pemeriksaan kesihatan. Apabila anda tahu sebab, anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan lebih cekap.

Dah jumpa sebab kenapa anda sentiasa rasa lapar?? Haaa jangan salahkan lecithin dan alfalfa ya..mungkin sebelum ni mmg dh timbul keadaan sentiasa rasa lapar tu..dan disebabkan anda tambah menu baru (lecithin dan alfalfa) dalam pemakanan harian, ia mungkin mempengaruhi fikiran dan perasaan anda dgn berkata " oo lps mkn lecithin dan alfalfa jadi bertambah lapar" kadang2 kita ni suka menyalahkan apa yang kita baru makan walau hakikatnya perkara tu dah sebati dalam diri dah lama. Hehehheehe..

2 comments:

Unknown said...

Thanks for the info! Yes. I always hungry 😂 Now baru tau puncanya 😊

jida said...

ni lah puncanya susah nak turun berat badan..Asyik nak makan je kerjanya