Wednesday, June 4, 2014

Layari tempoh menopause lebih HAPPY dengan Vitamin B dan E

Menopause bukanlah sejenis penyakit. Tapi kebanyakan wanita takut apabila berada di ambang menopous kerana menopous boleh dikaitkan dengan kehilangan. Hilang tempoh haid, kehilangan hormon, in fact ada juga yang merasakan bahwa menopous menyebabkan kehilangan keupayaan untuk mencipta excitement dalam kehidupan. apakah sebenarnya yg berlaku bila wanita menopous?

Secara literalnya, apabila menopous, penghasilan telur akn berhenti. Setiap wanita mempunyai bekalan telur (kira-kira 2 juta) dari saat dia dilahirkan hinggalah digunakan bertahun-tahun, dan sampai 1 tempoh ianya tidak lagi dikeluarkan. Semasa tempoh kitaran ovulasi yang biasa, badan akan mengeluarkan hormon FSH untuk membantu proses ovulasi. Namun apabila menopous, ovulasi tidak berlaku dan FSH akan dibuang keluar.

Perkara yang menarik ialah pengeluaran estrogen oleh ovari akan berkurangan dan untuk mengimbangi penurunan estrogen ini, satu bentuk estrogen (dipanggil oestrone ) dari kelenjar adrenal akan dihasilkan. Selain itu estrogen juga dihasilkan dari sel-sel lemak, jadi menjadi terlalu kurus tidak akan mempunyai manfaat kesihatan dalam jangka masa panjang.

Apakah simptom menopous?
Simptom berbeza dari seorang wanita kepada wanita yg lain. Sesetengah wanita melalui tempoh menopaus tanpa sebarang tanda-tanda dan satu-satunya perkara yang mereka sedar adalah bahawa tempoh haid mereka telah berhenti. Ada yang berpeluh sehingga basah lenjun. Tanda-tanda menopaus yg biasa termasuk rasa panas, berpeluh malam, kekeringan faraj, perubahan mood, penurunan libido, osteoporosis, penuaan kulit, kekurangan tenaga, sakit sendi, berat badan, sakit kepala dan perubahan kualiti rambut. Menariknya, lelaki juga mengalami gejala-gejala ini, dengan cepat marah, libido menurun, perubahan dalam berat badan, penuaan kulit dan rambut, kemurungan dan keresahan. Gejala-gejala ini nampaknya sebahagian daripada proses penuaan.

Adakah terdapat vitamin tertentu yg perlu diambil memandangkan apabila menopause?

Vitamin Menopause #1: Bcomplex
Vitamin yang membentuk B kompleks memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan pada tempoh menopaus. Bcomplex diperlukan bagi kelenjar adrenal yang kuat , sistem saraf yang sihat dan penukaran karbohidrat menjadi glukosa yang diperlukan untuk tenaga.
Vitamin B, menyimpan membran mukus yang sihat, termasuk vagina. Ia juga merupakan antioksidan, terutamanya dengan kerjasama vitamin C. Ia membantu mengurangkan kehilangan ingatan , mengurangkan sensitiviti kepada bunyi , memperbaiki tumpuan, melegakan kemurungan dan membetulkan hilang selera makan.  Semasa menopous adalah amat penting untuk anda memberikan kelenjar adrenal anda (yang bertindak untuk menghasilkan estrogen) rehat. Vitamin B akan membantu untuk tujuan ini.



Vitamin Menopause #2: Vitamin E Complex
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa 50-75 % daripada wanita , vitamin E adalah rawatan yang paling praktikal dan berkesan untuk tanda-tanda tidak selesa menopaus, terutama hot flashes ,ketakutan, jantung berdebar-debar, sesak nafas , keletihan, pening dan insomnia. Vitamin E mengandungi sejumlah kecil estrogen dan adalah penting untuk perjalanan darah yg baik dan untuk pengeluaran estrogen, yang mungkin menjelaskan mengapa ia membantu mengurangkan hot flashes.
Vitamin E mempunyai keupayaan untuk melegakan kekeringan faraj dan persetubuhan yang menyakitkan . Ia juga meningkatkan penggunaan oksigen dalam badan dan merangsang imuniti terhadap kanser pangkal rahim , payudara , paru-paru , kulit , saluran penghadaman dan rektum
Apabila mengambil vitamin E, bermula dengan 200 hingga 400 IU setiap hari dan kemudian beransur-ansur meningkatkan dos kepada 800 IU ; 1,200 IU atau 1,600 IU setiap hari. Ia mungkin mengambil masa 2-6 minggu sebelum anda melihat perbezaan. Namun gunakan vitamin E, dr jenis  d' alpha- tokoferol , kerana ini adalah sekurang-kurangnya 36% lebih kuat daripada vitamin E sintetik (dipanggil dl -alpha).

Selain Bcomplex dan Vitamin E, wanita yang menopous juga memerlukan vitamin-vitmain berikut untuk membantu mereka menghadapi tempoh menopous tanpa sebarang masalah

Vitamin C -  Memberi wanita vitamin C dengan bioflavonoids telah terbukti membantu mengurangkan rasa panas (hot flashes). Vitamin C membantu untuk membina kolagen yang memberikan keanjalan kulit dan dengan itu ia membantu dalam pencegahan dan rawatan kekeringan faraj (yang boleh menyebabkan ketidakselesaan apabila faraj kehilangan 'regangan' itu). Ia juga boleh membantu mengekalkan keanjalan dalam saluran kencing dan mengelak kebocoran atau tekanan perasaan, yang biasa dialami ketika menopaus. Kolagen juga penting untuk tulang.

Omega guard - Omega-3 asid lemak boleh membantu mengekalkan keseimbangan hormon anda dan membantu dalam penurunan berat badan. Terdapat juga bukti bahawa omega-3 boleh membantu mengawal rintangan insulin

GLA Complex -  sumber gamma-linolenik (GLA), iaitu asid lemak perlu yang boleh membantu mensintesis pengaruh prostaglandin dan membantu gejala menopaus secara sederhana.

Ostematrix - Ostematrix adalah gabungan magnesium, vitamin D dan kalsium. Magnesium juga dikenali sebagai 'penenang semulajadi', jadi ia akan membantu dengan gejala-gejala seperti kebimbangan, cepat marah dan perubahan mood yang lain.Kalsium pula bukan sahaja baik untuk tulang, gigi, kuku dan rambut, tetapi juga untuk irama jantung yang sihat dan tekanan darah. Ia juga diperlukan untuk pembekuan darah yang normal, untuk pengecutan otot dan kelonggaran dan berfungsi dengan sistem saraf. Vitamin D pula diperlukan untuk penyerapan kalsium, memainkan banyak peranan penting lain termasuk pencegahan kanser, terutama kanser payudara, penyakit jantung, kencing manis Jenis 2 dan osteoporosis. Mempunyai vitamin D yg ckup boleh membantu melambatkan proses penuaan dan mengurangkan risiko penyakit autoimun seperti rheumatoid arthritis, lupus dan penyakit keradangan usus.

Bagaimana untuk mendpatkan vitamin untuk menopause? Hubungi saya:

Nurul Aziyana (ID 886587) - Pengedar Shaklee Kuantan
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM

No comments: