Thursday, November 12, 2015

Cara Perlahankan Penuaan dan Elak Kanser. Mudah Aje Rupanya..

Nak tahu tak kenapa ada orang dah berusia tapi masih nampak awet muda, fit dan sihat bertenaga kalah orang muda, ada orang muda lagi dah kena kanser dan penyakit merbahaya. kalau nak tahu, teruskan baca sebab saya nak bongkarkan kunci dan rahsia di sebaliknya.

    
Ikuti Cerita lanjut di sebalik gambar di bawah


Erti kata lain, kunci untuk perlahankan penuaan dan kunci untuk elak kanser serta penyakit merbahaya di usia muda.

Sebelum tu saya nak kenalkan pembaca dengan istilah TELOMERES. Sebut betul-betul Te-lo-miers.
Apabende ni? Haa telomeres ni ada dalam badan kita, lebih spesifik dalam sel kita, lebih sepcifik lagi ianya adalah salah satu komponen dalam DNA kita.
Letaknya di mana? Moh tengok gambar di bawah


Telomere letaknya di hujung kromosom. Tentu sekali kita pernah tengok tali kasut kan? Hujung tali kasut kita ada plastik yang nak elak dari tali kasut tu berbulu dan cepat rosak. 


Diibaratkan macam tu juga la fungsi telomere, iaitu melindungi data genetik kita, elak dari kromosom melekat antara satu sama lain yang boleh menyebabkan ianya saling termusnah dan mencuri genetik dari kromosom yang lain. 

Hebatkan ciptaan Allah. 

Tapi ada satu yang penting untuk diketahui. 

Setiap kali sel membahagi, telomere akan jadi lebih pendek. Bila makin pendek, sel dah tak boleh nak membahagi. Maka ianya akan jadi tak aktif dan akhirnya mati. 
Proses ini lah yang dikaitkan dengan penuaan, penyakit kanser dan penyakit merbahaya yang lain. 

Kenapa penting telomeres ni?

Disebabkan DNA rosak ni merbahaya, sel mempunyai keupayaan untuk mengesan dan membaiki kerosakan kromosom. Tanpa telomeres, hujung kromosom akan kelihatan seperti DNA rosak, dan sel akan cuba untuk baiki sesuatu yang tidak rosak. Yang juga akan membuat mereka berhenti membahagi dan akhirnya mati.

KAITAN TELOMERES DAN KANSER

Bila sel mula menjadi kanser, ia membahagikan lebih kerap dan telomeres akan jadi sangat pendek. Jika telomeres terlalu pendek, sel boleh mati. Tapi kebiasaananya sel ni akan mengelak dari mati dengan cara menghasilkan lebih enzim telomerase yang boleh menghalang telomere untuk jadi lebih pendek.  

Kajian telah mendapati telomeres dipendekkan dalam kebanyakan kanser, termasuk pankreas, tulang, prostat, pundi kencing, paru-paru, buah pinggang, dan kepala dan leher. 

Dalam satu eksperimen, penyelidik telah menyekat aktiviti telomerase dalam sel kanser payudara dan prostat yang semakin meningkat di dalam makmal, menyebabkan sel-sel tumor mati. Tetapi ada risiko. Menyekat telomerase boleh menjejaskan kesuburan, penyembuhan luka, dan pengeluaran sel-sel darah dan sel-sel sistem imun.

KAITAN TELOMERES DENGAN PENUAAN 

Telomeres akan menjadi pendek apabila kita semakin tua menyebabkan penuaan dalam sel.

Kita mewarisi telomeres daripada ibu bapa kita, tetapi tidak kira panjang telomeres kita ketika lahir, semua orang akan memiliki telomeres yang semakin pendek dek kerana kita semua menuju ke usia tua.


Telomeres pendek mempunyai kesan negatif ke atas kesihatan.

Apabila telomeres terlalu pendek, sel-sel kita tidak lagi boleh dihasilkan semula menyebabkan tisu kita merosot dan akhirnya mati.

Sesetengah sel seperti yang terdapat di kulit, rambut dan sistem imun adalah antara sel yang paling terjejas oleh telomere kerana mereka membiak dengan lebih cepat. 


Ada 2 punca utama penuaan 
  • Punca utama adalah tekanan oksidatif. Ia adalah kerosakan kepada DNA, protein, dan lipid (lemak) yang disebabkan oleh oksida, iaitu bahan yang sangat reaktif yang mengandungi oksigen. Ianya dihasilkan biasanya apabila kita bernafas, dan juga disebabkan oleh keradangan, jangkitan, dan penggunaan alkohol dan rokok.
  • Satu lagi faktor dalam penuaan adalah "glycation." Ia berlaku apabila glukosa, terikat kepada beberapa DNA, protein, dan lipid, menyebabkan ianya tidak dapat menjalankan tugas mereka. Masalah ini menjadi lebih teruk apabila kita semakin tua, menyebabkan tisu badan tidak berfungsi, menyebabkan penyakit dan kematian. 

Persoalannya, bagaimana nak pastikan telomeres panjang ? 

Kajian pembuktian yang telah dilakukan oleh pihak Shaklee menunjukkan bahawa pengguna vitamin Shaklee selama 5 tahun telah memberi kesan kepada telomeres. 

Apakah kumpulan Vitamin yang boleh diambil?
  • VIVIX
  • Omega Guard 
  • ESP 
  • Vitalea 

Konsisten dengan 4 vitamin ini setiap hari akan memberi kesan yang positif bagi mengelakkan penyakit merbahya seperti kanser dan juga penuaan.

OMEGA GUARD
Banyak kajian menunjukkan pengambilan Omega 3 membantu dalam memanjangkan telomeres. Boleh rujuk sumber kajian di SINI dan SINI.
Omega juga mengurangkan tekanan oksidatif yang disebabkan oleh radikal bebas yang berlebihan dalam darah

VIVIX
Vivix adalah revolusi yang memberi impak kepada DNA melalui 4 mekanisme utama iaitu
  1. Melindungi DNA dari kerosakan : setiap sel dalam tubuh manusia terdedah kepada 1 juta radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan sel
  2. Membaiki kerosakan DNA : dengan cara memperbaiki pengatur genetik yang berperanan dalam proses pembaikan sel. 
  3. Mengecas tenaga pada Mitokondria (sumber tenaga sel) : sel yang tidak mempunyai tenaga yang cukup tidak akan berfungsi dengan sebaiknya. 
  4. Membersihkan protein AGE (bahan sisa dari tindakbalas protein): semakin bertambah umur, semakin banyak bahan sisa dalam sel yang boleh mengganggu fungsi optimum sel



VITALEA
Vitalea adalah multivitamin yang menjadikan sel berfungsi pada tahap optimum. Kajian INI menunjukkan kaitan positif antara pengambilan multivitamin dengan panjang telomeres. Pengambilan harian Vita-Lea®
  • Menggalakkan kecergasan dan kesihatan keseluruhan tubuh
  • Menguatkan tulang dan sistem imun
  • Melindungi tubuh daripada radikal bebas
ESP
ESP adalah serbuk protin. Protin bertanggungjawab untuk hampir setiap tugas dalam kehidupan selular. Protein juga menerima isyarat dari luar sel dan menggerakkan tindak balas selular. ESP boleh memberi fungsi seperti berikut 
  • penyelenggaraan tisu badan, termasuk perkembangan dan pembaikan.
  • Protein adalah sumber utama tenaga
  • Protein terlibat dalam penghasilan beberapa hormon. Bahan-bahan ini membantu mengawal fungsi badan yang melibatkan interaksi beberapa organ-organ.
  • Enzim adalah protein yang meningkatkan kadar tindak balas kimia dalam badan. Malah, kebanyakan reaksi kimia yang diperlukan dalam badan tidak cekap diteruskan tanpa enzim.
  • Protein adalah unsur utama dalam pengangkutan molekul tertentu. Sebagai contoh, hemoglobin adalah protein yang mengangkut oksigen ke seluruh badan.
  • Protin membentuk antibodi yang membantu mencegah jangkitan, penyakit dan penyakit.
Sayangi diri, jaga kesihatan adalah lebih mudah berbanding dengan merawat penyakit. Berikan nutrisi yang cukup kepada badan supaya badan kita boleh bekerja dengan optimum dan menjalankan fungsinya dengan baik. Cegah sebelum kena.

Nak dapatkan vitamin tambahan untuk memastikan badan kekal sihat, fit dan cantik boleh hubungi saya di talian di bawah 

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan




No comments: